söndag 24 mars 2013

Nu har jag startat bankverksamhet...

Jag har i dagarna satt in pengar på TrustBuddy och genomför nu ett experiment.

Det fungerar så att jag sätter in 5000 kr där och sedan lånas dessa pengar ut till låntagare som är i behov av snabba pengar. Det kan väl liknas vid ett SMS-lån antar jag.

Mina 5000 kr lånas ut till 50 olika personer med 100 kr till varje. Detta för att minska risken för mig.

Vad tjänar jag på att vara bank? Enligt TrustBuddy själva så ser min förväntade avkastning ut så här:

"Som långivare hos TrustBuddy skall man förvänta sig en avkastning på 12% per år. TrustBuddy garanterar inte denna avkastning då TrustBuddy aldrig äger pengarna utan, enbart förmedlar lån direkt mellan långivare och låntagare, avkastningen beror helt på låntagarnas återbetalningsförmåga. Den förväntade avkastningen är satt till 12% då TrustBuddy förväntas kunna omsätta dina pengar en gång under ett år utanför gratisperioden. Detta är analyserat utifrån historisk statiskt och TrustBuddy har inget intresse i att erbjuda en förväntad ränta som inte går att uppnå".
Jag tjänar alltså ränta på de pengar som jag har satt in och TrustBuddy sköter själva hanteringen av lånet. De utför finansiella tjänster och jag tillhandahåller kapitalet.

Det är som sagt ett test/experiment. Återstår att se vad utfallet blir.

Att verksamheten luktar lite unket håller jag med om men det ska ändå bli intressant att se vad resultatet blir av det här. Jag kommer följa upp utfallet månatligen här på bloggen.

Trustbuddy är för övrigt noterat på någon mindre lista i Stockholm.

Någon här som har testat att låna ut pengar via dom? Någon aktieägare här?

ägamintid

29 kommentarer:

  1. Vi väntar på dig på www.diforum.se.

    Hoppas se dig är snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allvarligt talat så får ni ta och sluta nu.

      Ni har både mailat och skrivit en massa reklam här nu på bloggen. Jag kommer radera allt ni skriver framöver.

      Ert budskap har gått fram och jag har inte tagit ställning än.

      ägamintid

      Radera
    2. Ett tips till AktieÅ: Eftersom du använder en ".se" domän så har du vissa skyldigheter och villkor att följa som ägare av en sådan domän. Missbrukar du dessa så kan din domän tas ifrån dig.

      Du är aldrig anonym på internet. Ulricehamn, Roger W*****ng.

      Eftersom jag följer flera ekonomibloggar och gillar den öppna tvåvägskommunikationen skulle det bli tråkigt om bloggarna stängde sina kommentarsfält. Så var vänlig och respektera deras önskemål.

      /Internet 2.0

      Radera
    3. Det finns minst 4 orsaker till att inte vara med.... (även jag och många andra bloggare har fått samma mail)
      1. diforum är inte kopplat till Dagens Industri eller di.se vilken man ger sken av. Att "renommé snylta" är ingen bra indikator....
      2. Ett forum är inte en öppen dialog mellan individer utan informationen styrs helt av ledningen för detta forum...
      3. Att vara aktiv på ett forum kräver kontinuerlig verksamhet och mer jobb...
      4. Att någon annan tjänar pengar på mina bloggar är inget som jag gillar...
      Besser

      Radera
    4. Ett tips Anonym, jag ligger inte bakom sidan utan är en forumsdeltagare.
      Jag bor inte i Ulricehamn och heter inte Roger.
      Om du nu gillar tvåvägskommunikation varför är du då anonym?
      Tråkigt med anonyma hatare. Det är sådana som du som gör att en bloggare skulle vilja stänga sitt kommentatorsfält.

      besser1:

      1. Så du menar att om forumet inte ägs av Bonnier så är det inte bra? Tycker man ser tydligt på sidan att det inte har några kopplingar. Men visst verkar det vara en "kopia" på hur Börssnack var på den tiden det forumet var bra.
      2. Precis på samma sätt fungerar ju alla forum? Skillnaden här är ju att det är friare.
      3. Point taken.
      4. Om du kan få mer trafik så förstår jag inte problemet? Är du antikapitalist?

      Men nevermind. Får fortsätta läsa era inlägg på bloggarna.

      Radera
    5. AktieÅ: Bara för att man väljer att inte sätta sitt namn på ett inlägg så är man inte en anonym hatare.

      Problemet är att du, eller den otroligt lilla skara människor som sitter på "di" "forum" postar liknande kommentarer på många inlägg på många olika bloggar.

      Det är få som överhuvudtaget är intresserade av att tolka kommentarstrådarna och många uppfattar det som skräp, oönskad kommentar eller helt enkelt tycker det är smaklöst och oseriöst.

      /Anonym2

      Radera
  2. Har också funderat kring Trustbuddy. Avkastningen verkar ju bra. Får väl istället följa kommentarerna här då=)

    SvaraRadera
  3. Jag har testat att låna ut pengar för flera år sedan när dom fortfarande hette loanland. Jag fick tillbaka ungefär hälften av pengarna, resten gick till inkasso. På den tiden fungerade det lite annorlunda mot idag. Jag lånade tex ut till två personer och när den ena inte betalade så blev det som det blev. Nu fungerar det säkert bättre.

    Men det värsta var deras sätt att skicka ut reklam-sms. Dom skickade ut sms till sina långivare och låntagare med nyheter osv om verksamheten. Dessa sms kostade 25kr att öppna.(det stod inget om någon kostnad) Jag hann öppna 3 sms innan jag såg på min mobilräkning vad det hade kostat.

    SvaraRadera
  4. Är 12 % inklusive eller exklusive förväntade kreditförluster? Räntorna låter oavsett väldigt höga om du ska ha din avkastning och trustbuddy ska ha sin (antar de inte jobbar gratis). Låter som om det är riktiga 'skräpkunder' som man vänder sig till. En hyfsad kund (dvs låg risk) kan väl låna till runt 12 % med ett kreditkort eller blancolån hos en vanlig bank där personen kan få en ränta på runt 10-12%. Om kunden inte betalar, vem ansvarar sedan för att driva in skulden? Du eller trustbuddy?

    SvaraRadera
  5. Jag satt och funderade på att prova det för några månader sedan. Men tyckte det kändes allmänt skumt och hoppade det. Ska bli spännande att följa ditt experiment och vad det ger. Alltid skönt när någon annan provar så man slipper använda sina egna pengar ;)

    SvaraRadera
  6. "En dåre och hans pengar..."

    Jag tror att TrustBuddy kommer att lura både dej och låntagarna.

    SvaraRadera
  7. Funkar fint för mig. Har lånat ut i ett år nu och det tickar på. Ha inte mer pengar där än du kan undvara. Se din insättning som en högriskaktie.

    SvaraRadera
  8. Finns lite trådar på Flashback om detta. Har själv tänkt testa ett par gånger men aldrig riktigt fått arslet ur. Ska följa dig med glädje.

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
  9. Har lånat ut pengar via trustbuddy sedan årsskiftet och kan bara säga att hittills fungerar det utmärkt. I Sverige har jag en avkastning på 6,43% på 2,5 månader.

    Finland och Danmark som jag började med i mitten av januari har jag nu 4,4 och 3,3 procent.

    Men det är viktigt att poängtera att det inte finns några garantier 12% är en uppskattning som trustbuddy gör, den utgår från om jag minns rätt en utlåningsgrad som ligger på runt 70% jag har sedan mitten av januari haft en utlåning på mellan 99-100% av mitt kapital.

    förra året fick den genomsnittliga spararen dryga 16% i avkastning. Året innan det om jag minns rätt ca 20%

    Såg också att någon referade till Loanland, Loanland var ett helt annat bolag med en helt annat tänk kring sina affärer (ett riktigt dåligt tänk) De hade ingen riktig koll så t.ex. kunde bedragare och folk helt utan kreditvärdighet låna pengar. Trustbuddy köpte Loanland och la ner verksamheten det är den enda kopplingen mellan bolagen som jag hittar. trustbuddy bevakar också lån som fortfarande är aktiva från gamla Loanland.

    Mvh
    Repus

    SvaraRadera
  10. Jag funderade på att låna ut lite pengar via Trustbuddy för ett tag sedan, dock föll investeringen på mina Etiska krav. Hur hanterar du det etiska problemen med Trustbuddys affärsmodell, eller du investerar i allt som tjänar pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte problemet, jag lånar ut pengar till 12% ränta till folk som behöver pengarna, själv betalar jag betydligt högre ränta när jag använder mig av mitt kreditkort.
      Men jag lånar också ut pengar till 0% ränta till dem som bara behöver pengarna en kort tid (under 14 dagar) Så de i onödan slipper ta dyra krediter.

      Sen lägger Trustbuddy på diverse avgifter (de som lånar 15 dagar eller mer) som drabbar låntagaren men det är något för trustbuddys samvete och etiska modell och inte för min. 12% ränta för ett privatlån tycker jag är helt rimligt.

      Radera
  11. Ett alternativ kan vara kiva.org där du själv kan bestämma låntagare. Visserligen får du ingen ränta men du kan göra livet bättre för någon som överhuvudtaget inte vet vad en aktiedepå är för något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla istället in Zidisha.org som ger dig ränta (för att kompensera för risken) OCH ger låntagarna långt bättre villkor och räntor än Kiva.

      Zidisha är en helt ideell organisation med endast ideellt arbetande personer och organisationer som mellanhänder. De tar 5% i ränta och du får resten så om du lånar ut till 7% ränta så betalar låntagaren 12% + att de lovar att ingen oetisk indrivning förekommer.

      Radera
  12. Har lånat ut ca 10 000 kr sedan mitten av januari och har hittills intjänad ränta på 364 kr (4,22%). Totalt 20 öre i förlust (lån som ligger hos Kronofogden).

    Rekommenderar tråden https://www.flashback.org/t1580901 som företaget själva verkar ligga bakom och är duktiga på att svara på frågor. Sen ger en Google-sökning på namnet en hel del information, både från långivare och låntagare om man bläddrar några sidor.

    SvaraRadera
  13. #13:22

    Men om du aldrig får igen dina 10 000 kr då, vad blir förlusten i så fall?

    SvaraRadera
  14. Säkert en bra avkastning på pengarna, och antagligen också en begränsad risk. En möjlig risk vore att konsumentverket gav sig på Trustbuddy precis som mot SMS-låneföretag. Men särskilt troligt är nog inte det.

    Mitt stora frågetecken är detta: Du tjänar kanske 12% per år, personen som lånar betalar skyhög årsränta. Jag antar då att Trustbuddy tjänar storkovan, jämfört med din egen vinning.

    Känns för mig fel att tjäna pengar på folk som egentligen inte borde ta lån. Är inte dessa lån mest onödiga konsumtionslån, eller lån för att täcka andra lån (tänk lyxfällan). Visserligen är min ränta inte ocker, men jag vill inte stödja en ockrande mellanhand om jag får kalla Trustbuddy det.

    Är kanske lite överdriven sett till det etiska, men det känns bara inte bra när jag tänker på vad pengarna kommer ifrån. Men alla får givetvis göra som de vill och man kan tänka helt annorlunda, detta är min subjektiva upplevelse.

    Har för övrigt skrivit ett gammalt inlägg om dem här:
    http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/search/label/Trustbuddy

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man ska strunta i etiken.

      Frågan är istället hur man ställer sig till risken. Utan att vara direkt insatt tror jag att risken här är större än att det är värt att ta den för den ränta man får. På sin höjd kanske det blir en break-even-affär.

      Radera
    2. Etiken var jag inne på i mitt inlägg ovan, det är en unken verksamhet, helt klart. Men med handen på hjärat: Ska man ens äga aktier om man har höga etiska aspekter? Det mesta är unket på ett eller annat sätt. HM:s verksamhet är inte heller särskilt trevlig med låga löner och smutsiga arbetsförhållanden.

      Jag försöker att göra vad jag kan för att hjälpa till i samhället men när det gäller aktier så köper jag det jag tror på.

      Tack för alla intressanta erfarenheter och tankar! Uppskattas! Jag återkommer som sagt med en redovisning av lönsamheten på min investering.

      Radera
  15. Jag har förstått att det kostar 30:- per månad att vara medlem i Trustbuddy, stämmer detta?

    Nu är detta i och för sig bara ett försök, men sätter man bara in 5000:- så förlorar man ganska mycket av avkastningen, eller har jag fel?

    Jag räknade med 10 % årligen (istället för 12%) och om jag har räknat rätt så får man egentligen ca 2,5 % avkastning om man räknar med medlemsavgiften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att låna ut pengar är helt gratis numera (trots att de inte ändrat i avtalstexten än av någon anledning). Ingen månadsavgift alltså.

      Radera
  16. fast storägarn i trustbuddy är ju investor så dom kan ju inte vara hur fula som helst

    SvaraRadera
  17. Cheers! Cheers! Hurra Mina kära vänner, behöver du ett lån eller letar efter ett sätt att få en, eller kanske du nekas av en bank på grund av din dåliga krediter status och de vägrar att ge, och nu tror du att allt hopp är förlorat , Nej, min kära allt hopp är inte förlorat. Det kommer en plats lösningar för alla dina bekymmer och oro. Här är master planerare FÖRSTA ALLIANSER LÅNE FIRM. Vi erbjuder våra lån på 2% ränta för hela eller personer, bolag eller företag. Du kan kontakta oss idag på (firstalliancesloanfirm@gmail.com) för enkel och tillförlitlig lån, för att vår plikt att hjälpa dig ur din situation och få ett slut på ångest och oro

    E-post: firstalliancesloanfirm@gmail.com

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...