torsdag 7 mars 2013

Mycket fin rapport från Hannover re (Talanx)

Hannover re kom idag med en mycket fin delårsrapport.

Annual Results 2012

[ 2013-03-07 ] Hannover Re achieves record result and increases dividend
  • Group net income: EUR 858.3 million (EUR 606.0 million)
  • Premium growth + 13.9% (currency-adjusted + 9.5%)
  • Book value per share + 21.8%
  • Return on equity: 15.6% (12.8%)
  • Investment income rises to EUR 1.7 billion (EUR 1.4 billion)
  • Net major loss expenditure: EUR 477.8 million (EUR 980.7 million)
  • Combined ratio: 95.8% (104.3%)
  • Increased dividend proposal for 2012: EUR 2.60 (EUR 2.10 ) + EUR 0.40 bonus per share
Länk

Jag äger som bekant inte Hannover re direkt men Talanx, som jag äger, är majoritetsägare i Hannover re. Av utdelningen som föreslås så inkasserar Talanx över 50 % då man äger drygt hälften av aktierna i Hannover re. Jag hoppas Talanx i sin tur delar ut dessa pengar till sina ägare där jag står med på listan med mina 400 aktier.

Ska bli intressant att se vad Talanx föreslår i utdelning. Jag tippar på 1,10-1,40 EUR.

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

4 kommentarer:

  1. men varför betalar ni inte bara rakt av de 160.000kr?
    vad skulle ränteskilnadsersättningen bli om ni valde att betala av allt idag??

    vi betalade av 278.000kr+14.000kr ränteskillnadsersättning!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ingen ränteskillnadsersättning men vi väntar ändå att betala av allt. Även om vi vill vara skuldfria så skyndar vi långsamt. men aldrig fel att göra som ni gjorde och göra sig skuldfri! Måste kännas underbart!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej! Har du någon information om när nivån på divven meddelas och Div Ex-date på Talanx? //C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte än. De har rapport nu i mars och då kommer utdelning och ex-date meddelas. Vi får vänta och se helt enkelt.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...