lördag 30 mars 2013

Månadsbokslut mars


Mars blev en mycket bra  månad. Det egna kapitalet ökade med 111 000 kr. Vi satte in 25 000 kr till aktiekontot, 5 000 kr till Trustbuddy och amorterade 7 000 kr. Värdet på aktierna ökade med 46 000 kr. Ökningen förklaras främst av att de danska bankerna har stigit kraftigt under månaden. Tillgångarna har ökat ytterligare 28 000 kr avseende en bonus som jag har fått.
 
Aktieportföljen är nu värd ca 920 000 kr. Målet att nå 1000 000 kr närmar sig. Det blir en härlig milstolpe att nå!
 
Jag märker mer och mer att utvecklingen för våra aktier avgör hur "bra" månaden blir. En uppgång eller nedgång på 3 % slår +- 30 000 kr vilket motsvarar hela vår insättning till portföljen.

Jag är mycket nöjd med månaden och ökningen helt fantastisk. Tillgångarna ligger nu på 1169 000 kr och lånen på 153 000 kr så soliditeten har stigit till 87 %.

Förmögenhetsökningen i årstakt ligger på ca 473 000 kr sedan vi startade i december 2010, motsvarande ca 40 000 kr per månad i snittökning. Det är bra!
 
ägamintid
 
 

12 kommentarer:

  1. Men så trevligt :)

    Och det är ju väldigt bra jobbat, på bara tre år dessutom. Frågan är, antar jag, som alltid vad utdelning/vinst per år är i och med att det avgör när ni (vi) kan dra oss tillbaka.

    Jobba på nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I år räknar jag med utdelning på ca 60 000 kr för att öka till 90-100 000 kr.

      ägamintid

      Radera
  2. Alltid lika spännande läsning ÄgaMinTid! Gillar att du skriver alla summor oxå.
    Men nu när du har drygt en miljon i aktier osv, hur mycket av dessa pengar kommer från värdeökning och hur mycket har ni avsatt från era månadslöner sedan start?

    Läser en annan blogg; Miljonär innan 30, och han uppskattade att av hans första miljon så var hela 700k pengar som han spart själv under 6-7 år och dom resterande 300k var värdeökning på aktierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktig koll på hur det ser ut med utvecklingen men har någon snurra på det också någonstans bland alla filer. Det blir lite svårare att beräkna då vi sätter in pengar löpande till depån och köper vi olika tillfällen och säljer osv. Men jag skulle tippa på att vi ligger på plus. I år är portföljen upp ca 9 %.

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera
    2. Jomen jag menade hur mkt av portföljen som kommer ifrån ert månatliga sparande. Går väl snabbt att räkna ut om ni sparat undan ca 25k / månaden i ex antal år?

      Radera
  3. Inkluderar ni tjänstepensionen i eget kapital? Som höginkomsttagare har ni en god del tusen i premieinsättningar varje månad.

    Löneväxling mot extra tjänstepension kan vara fördelaktig för höginkomsttagare, speciellt om man inte betalar statsskatt vid uttag. Företaget betalar en särskild pensionsskatt som er lägre en ordinär arbetsgivaravgift, och skillnaden (ca 7%) tillfaller oftast den anställda vid rätt avtal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog bara fördelaktigt om du tänkt pensionera dig i Portugal, eller dylikt (där du får ut pensionen skattefritt i 10 år). Blev själv inlurad i detta innan jag förstod avgifterna Skandia tar ut, ex ger en korträntefond i en 75/25-portfälj neg avkastning just nu tack vare Skandias avgifter, samt att i mitt fall tog max matiesen ut ytterligare 1% av kapitalet per år... Min personliga läxa är att aldrig låta skatteeffekten påverka mitt beslut, att vi förevigt kommer att leva med skatter är givet men hur beskattningen ser ut om 32 år när jag pensioneras är inget jag kan påverka.

      Radera
    2. Man kan även få fribrev på löneväxling om man slutar å betala in och då kan du flytta den till ett annat bolag.

      För min del er det inte troligt att jag kommer att betala statsskatt när jag går i pension, dock er det höga avgifter kan fördelen raderas ut.

      Vi fick själv maxm som ny pensionsförmedlar och valde SPP Liv med årlig avgift 0,5% dock har de SPP fonderna jag investerar i låga avgifter (0,2%, 0,3%).

      När jag en gång sluter i mitt jobb för jag fribrev och kan då flytta till Nordnet som inte har årlig avgift. SPP har tyvärr en flyttavgift på 1% men den sparar jag in på två år.

      Radera
  4. Tar du med hus/lägenhet/bil som tillgång? Hur värderar du i så fall?

    SvaraRadera
  5. Hej, jag undrar hur du får till de fina linjerna? Är det excel? Var kan man hitta en sådan mall så att man kan mata in siffror? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Det du behöver göra är bara att ha datum i en kolumn, sen AV,EK och skulder i egna kolumner och välj infoga graf i EXCEL.

      Lite lustigt att jag såg ditt inlägg, jag tyckte lite motsatsen faktiskt.

      För att göra tabellen mer lättläst, så tycker jag att stapeldiagram/"waterfall" borde användas på aktier, eget kapital och skulder. Då får man en tydligare bild av helheten.

      Men det är som sagt bara ett tips.

      Radera
    2. Tack för svar och tipset!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...