tisdag 26 mars 2013

Lollands Bank




Ytterligare en liten bank som finns i aktieportföljen är Lollands Bank. En mycket liten bank med ett börsvärde på ca 100 miljoner danska kronor.

Lollands Bank har gått igenom finansturbulensen utan statliga lån och är finansiellt mycket starkt.

Inlåning/utlåning 1,23, dvs de finansierar sin utlåning via inlåning.
Eget kapital/utlåning 26 %, dvs för varje 4 kronor de lånar ut så har de 1 krona i eget kapital vilket ger en mycket låg hävstång.
Kärnkapitalprocent 16,7 %

Banken gjorde ett nollresultat för 2012 då nedskrivningarna var enormt stora. Nedskrivningarna ligger just nu på ca 4,5 % av utlåningen. Detta är mycket högt! De skriver också i rapporterna att de är försiktiga i sina bedömningar. Jag hoppas de är för försiktiga och tar i ordentligt. Trots detta så klarar det ett nollresultat vilket beror på att verksamheten genererar vinst före nedskrivningar.

Jag bedömer att de har en uthållig vinst före nedskrivningar på ca 45-50 miljoner danska kronor vilket ska ställas till börsvärdet på ca 100 miljoner danska kronor. Basintjäningen för 2012 var ca 45 miljoner danska kronor. I princip innebär detta att banken värderas till 2 gånger årsvinsten före nedskrivningar och skatt. Det är en mycket låg värdering. Banken har en god historik och har klarat sig igenom krisen utan förlustår och har inte behövt lån från staten.

Banken handlas nu till 0,33 gånger book value. Jag bedömer att de har möjlighet att öka värderingen till minst det dubbla när nedskrivningstakten avtar. Med en nedskrivningsnivå på 2 % av utlåningen, vilket är en mycket hög nivå, så handlas banken till 4-5 gånger årsvinsten efter skatt.

Lollands Bank tror jag har möjlighet att bli riktigt bra när nedskrivningarna avtar. De stora nedskrivningarna är en klar dock svaghet och det får mig att tvivla på kvalitén i deras kreditbedömning. Som tur är så bär resultatet upp höga nedskrivningar, då basintjäningen är bra.

Likviditeten i aktien är låg och aktien är bortglömd. Jag bedömer att det kan ta tid för aktien att nå en mer korrekt värdering. En mer normal värdering borde ligga kring 0,7-1,0 gånger book value när dammet har lagt sig. Kan de nå ROE på modesta 5 % skulle detta ge en vinst per aktie på 20 danska kronor per aktie. Det borde de klara om ett par år när nedskrivningarna har avtagit. Historiskt har banken varit lönsam och ROE på 10 % borde vara möjligt att återgå till över tid.

Liksom för de andra bankerna bygger caset på att nedskrivningarna inte kvarstår i all evighet. När de klingar av så finns det en frisk kärna med en god underliggande lönsamhet. Överlever banken, vilket allt tyder på, så ser jag god potential på sikt.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Om jag inte minns fel så hade Lollands resultat varit negativt år 2012 om det inte vore för em stor vinstpost under "Kursreguleringar", dvs att deras portfölj genererade stor vinst under året. Hur ser du på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer, det du säger. De hade tur att deras värdepapper gjorde vinst detta året. Det förändrar dock inte min bild av banken. Värderingen på 2 gånger årsvinsten för nedskrivningar och skatt tillåter fortsatt "megakris". Sen gillar jag egentligen inte banker som handlar värdepapper för egen räkning, men det är en annan sak.

      Radera
    2. Detta är väl något alla banker gör (och måste göra) i någon utsträckning? Bankerna måste väl ha tillgångar med olika löptider för att balansera sin utlåning i någon mån och aktier och obligationer är väl en del av detta?

      Sedan ger IFRS vissa roliga effekter av detta när börsen går upp/ned (aktier) och när räntorna går upp/ned (obligationer) men detta bör man nog justera för i slutändan vilket inte påverkar särskilt mycket i fallet Lollands bank.

      Radera
    3. Japp, jag räknar bort detta när jag gör mina prognoser för framtiden. Jag räknar på resultatet före nedskrivningar av dåliga lån och sätter 0 på kursförändrar på aktier och obligationer. Ibland blir det positivt och ibland negativt och jag väljer att bortse från det och tittat på vad bankrörelsen genererar istället.

      Radera
  2. Hej !
    förlåt om jag tar upp en annan aktie i denna posten, men jag antar att du inte svarar i tidigare posts.

    Jag tänkte köpa Banco Santander (ADR / SAN)
    jag ringde avanza och undrade hur det funkade med deras utbetalningsprogram, hur jag väljer cash istället för aktier.
    Han lät en smula konfunderad och var tvungen att höra med sina kollegor.

    Efter 5 min kom han tillbaka med svaret att det går INTE att få nya aktier genom avanza och ADR, utan det är BARA cash som gäller. ( redan från första köp)

    Hur ställer du dig till detta? är avanza ute och cyklar? jag vet att du valde nya aktier nämnligen.

    kom på nu att du kanske köpte genom Madrid? och på så vis kan gå nya aktier.

    Hör av dig är du snäll, jag vill reda upp detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt i USA och har fått aktier i utdelning, så det ska inte vara några problem. Maila dom och fråga.

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...