måndag 25 mars 2013

De danska småbankerna har fått fart

Timingen vid inköpen var otroligt bra när jag tittar i backspegeln.

Så här ser utvecklingen ut sedan inköp för mina danska banker:

Spar Nord Bank + 11 %
Banknordik + 21 %
Nordjyske Bank + 12 %
Danske Bank + 1 %
Nordfyns Bank + 39 %!

Det är en mycket intressant utveckling. Det verkar ha lossnat ordentligt för de mindre bankerna och de tar igen lite av värderingsgapet mot de större bankerna. Det återstår att se om detta är en tillfällighet eller det kommer att fortsätta.

Värderingarna är fortfarande mycket modesta så visst finns det utrymme till ytterligare uppgång men det beror nog mycket på börsklimatet.

Jag vill bygga upp en större position i Danske Bank så det ligger närmast till hands att jag ökar där under våren.

Först vill jag dock ha en rekyl på börsen och kanske har en korrigering påbörjats? Det har varit lite nedgång de senaste dagarna.

Nog pratat om de danska småbankerna.

Ha en skön kväll!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. läste att börsveckan rekommenderade sälj på aktien( jag tycker att tidningen är lite väl kortsiktig), men jag tror också hårt på bolaget med en första riktkurs på p/b 1 och sedan får den gärna hamna i liknande värdering med de svenska bankerna..

    stiger kursen ner under 100 lappen skulle jag bli sugen på att öka mer!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste det också. Men den tidningen kastar jag i papperskorgen så fort de ger ut sina "lotteritips". Troligen är de kortsiktiga.

      Runt 100 lappen ska jag också öka upp. P/B är första nivån och sedan 1,2-1,3 i andra hand. Det vore märkligt om inte den ledande banken i Danmark kan nå dom nivåerna över tid.

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera
    2. Tror det var avvakta, men strunt samma! tror nog den kan hamna under 100-lappen, danska börsen har gått oerhört starkt och en rekyl lär ta med sig ned Danske Bank inom ett halvår känns det som.

      Radera
    3. 'Men den tidningen kastar jag i papperskorgen så fort de ger ut sina "lotteritips".'

      Är det ett generellt omdöme om redaktionens arbete eller bara ett konstaterande av att den har ett annat tidsperspektiv för sina placeringar än du själv?

      Är nyfiken eftersom jag fått intrycket av att det är en välrenommerad tidskrift, utan att själv ha läst den så mycket.

      Radera
    4. Det är lite sarkastiskt uttryckt. Men jag anser att de inte har så mycket att komma med. Jag har aldrig sett än längre uträkning där de redovisar sina antaganden om vinst och underbygger analysen med argument. De höftar ur sig det ena och det andra i mindre notiser men sällan någon mer genomarbetad analys.

      Tidsperspektiv vet jag inte vad de har.

      Radera
  2. Kul blogg! Jag blir inspirerad även om steget att börja med aktier igen är stort då jag inte litar på mitt eget omdöme efter ett antal katastrofala affärer. Är ändå sugen på att leta upp ett antal stabila företag med hög utdelning och bra framtidsutsikter och köpa dessa vid nästa börspanik.

    / Erik

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiska resultat på så kort tid. Inte undra på att du är en av Sveriges mest lästa aktiebloggar. Tillskillnad från många andra, ofta mig själv inkluderat, så vet du ju faktiskt vad du pratar om.

    Hoppas att det håller i sig!

    SvaraRadera
  4. Köpte du inga aktier i Lollands bank? De gick upp en del med hög volym idag, men är fortfarande mycket lågt värderade jämfört med de andra som har stigit en del nu även om det förhoppningsvis är en lång resa kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det kommer ett inlägg om dom imorgon tror jag... :) Vill inte lägga ut något som jag inte redovisat att jag har köpt.

      Radera
  5. OT:

    Vad har hänt med Lundaluppens hemsida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://lundaluppen.blogspot.se/

      Radera
  6. Tobias!

    Sidan funkar i alla fall inte (:

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...