torsdag 28 mars 2013

Att leta aktier - att hitta aktier

Att hitta aktier som jag finner intressanta är inte alltid så lätt. En del aktier snappas upp på andra bloggar här i Sverige och på bloggar i t.ex. USA eller på aktieforum i Sverige, Danmark, UK och USA.

Jag läser själv mycket artiklar från diverse sidor där jag fångar upp intressanta bolag.

Sen använder jag mig rätt ofta av "screeners". T.ex. har Financial Times en bra sådan där man kan ställa in olika kriterier och sedan söker en dator fram de bolag som uppfyller de krav som ställs in i sökningen. Börsdata som drivs av 4020.se är en svensk tjänst med liknande möjligheter.

Jag brukar ställa in "screenern" på olika sätt beroende på vilken typ av bolag som jag söker.

När det gäller banker och försäkringsbolag och fastighetsbolag använder jag ofta P/B som ett nyckeltal för att ta fram de med lägst värdering av P/B. Utöver detta brukar jag använda ROE som ett mått. Sen kan man ta med ROA, direktavkastning och P/E om man vill. Man får då fram ett antal bolag att kika närmare på. När jag söker andra bolag som använder jag andra nyckeltal för att hitta "rätt bolag". Valmöjligheterna är stora och man kan använda de nyckeltal man själv föredrar för att få fram den typen av bolag som man vill ha fram.

När jag fått fram ett antal bolag som, utifrån siffrorna, verkar intressanta så går jag in på deras hemsidor och läser delårsrapporter, årsredovisningar och diverse annan information. Ofta ser jag snabbt att det inte är intressant och då går jag vidare till nästa bolag. Det är ytterst viktigt att hämta informationen direkt från källorna, dvs bolagens delårsrapporter etc. Jag skulle aldrig lita på siffrorna från diverse andrahandskällor. Det är ofta som man ser att det finns engångsposter som gör att nyckeltalen i olika "screeners" blir missvisande. Därför måste man alltid konfirmera siffrorna från ursprungskällan.

När jag sedan gått igenom siffrorna, via bolagets rapporter, så börjar själva analysen då jag går in och djupdyker i bolagets finanser och verksamhet för att få fram ett beslutsunderlag för eventuellt köp. Man kan säga att det första steget handlar om att få fram intressanta bolag utifrån finansiell värdering och sedan är nästa steg att bedöma bolagets kvalitativa bitar.

Hur gör ni för att hitta investeringsobjekt?

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Brukar köra med Financial Times, och Börsdata för svenska aktier precis som du. Kompletterar med 4-traders, och kikar gärna en vända på brittiska morningstar ifall bolaget är bedömt där (om storbolag).

    Även corporateinformation.com är bra, i alla fall för en snabb grafisk överblick, och screenern är ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också 4-traders tjänst, som dessutom är gratis. Bra grafer och framtidsprognoser som dessutom stämmer till största delen.

      Radera
  2. Mitt sätt att hitta bolag att investera i är att surfa runt på forum och bloggar, främst placeraforumen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hittar mycket matnyttigt om man sållar ordentligt

      Radera
  3. Först och främst så plockar jag in bolag som har bra produkter. Betsson för de hade en stabil onlinetjänst väldigt tidigt, Doro för att föräldrarna uppskattade deras telefoner väldigt mycket jämfört mot Sony Ericssons varianter, Fuji Heavy Industries på grund av att Subaru blev mitt bilval, Microsoft för att jag jobbar med deras produkter i vardagen och tycker de är outstanding, Coca Cola efter lanseringen av Zero osv.

    Andra alternativet är att jag tjuvkikar på vad andra fonder, bloggare mm gör. Tex Kinder Morgan, Citigroup och TAL för min del.

    Tredje alternativet är stabila bolag vid större ras där karaktären är av "dålig kvartalsrapport" men underliggande verksamhet bra. T ex H&M, DNB och Peab på senare tid.


    Dvs, ovanstående tre vägar är mina sätt att hitta kandidater. Sen gör jag nästan alltid läxan att precis som du läsa igenom rapporter, titta in på hemsidan och läser på om produkter och framtidsplaner mm. Sen måste företaget uppfylla vissa krav men jag fokuserar kanske inte lika mycket på nuvarande värdering som många andra.

    Jag kör alltså aldrig screeners utan är mer "känslostyrd" i mitt urval. Det har visat sig fungerat bäst för mig för att kunna hålla ut även i tuffare tider och inte sälja för lätt. Dvs kan jag intala mig att bolaget är bra, de gör bra produkter, det kommer att vända någon gång osv så klarar jag av stormar bättre än att jag köpt en aktie på grund av låg värdering men har egentligen ingen aning om vad företaget gör och blir då nervös om det skulle gå ner 10 - 20% trots låg värdering och har många gånger historiskt sålt i nedgång med förlust.

    Min strategi handlar också numera om långsiktighet och få affärer per år, det är viktigare för mig personligen att hitta rätt bolag än att komma in i precis rätt läge. Tror jag väl på bolaget så ökar jag vid större dippar och jag fördelar inköp över tid.

    På mina största innehav och potentiella kandidater har jag också "alerts" via Google för att lyssna av vad som skrivs om företaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din strategi för att hitta bolag liknar min ganska mycket. Att köpa bolag som man själv känner till och har en koppling till tror jag är väldigt viktigt. De som du nämner är bra exempel på detta.

      Jag använder också google finance för att följa upp nyheter om mina innehav men även som en bevakningslista.

      Köpa bra bolag med tillfälliga problem är också något jag själv tillämpar. Ett bra bolag återhämtar sig ofta och bestraffningen för ett enskilt kvartal kan ibland vara överdriven.

      Kul att höra dina tankar!

      Med vänlig hälsning
      ägamintid

      Radera
  4. Kul att höra era vägar att hitta bolag. Ska ta mig en titt på de siter ni nämner, då det var en del jag inte kände till.
    Jag tycker själv att hitta kandidater är den svåra biten egentligen. Att räkna på ett specifikt bolag är ju "bara" matematik, men att sålla ut kandidaterna bland världens alla bolag är en stor uppförsbacke för mig (även om jag hittills bara hållit mig till nordiska bolag).

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja lära mig mer om hur man läser bolagens nyckeltal och redovisningar. Kan du rekommendera någon bra bok eller pedagogisk sajt för det? Tack för bra blogg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...