tisdag 5 mars 2013

Årsbokslut Banknordik



Så kom då det sista årsbokslutet från mina vänner (danska banker). Banknordik är sist ut men har redan "förvarnat" om att de når målsättningen för året. Eftersom resultatet var väntat så är framtida prognoser av större vikt och där ger ledningen positiva besked, men inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Mer om detta nedan.

Några utdrag från rapporten, allt i miljoner danska kronor:

Omsättning 890
Resultat före skatt 121
Nedskrivningar 148
Nedskrivningar/utlåning 1,1 %
Vinst per aktie 10,45 danska kronor
ROE efter skatt 5,1 %
Aktiekurs 94 danska kronor

Resultatet före nedskrivningar ligger på ca 270 och i det resultatet ligger det integrations- och engångskostnader för förvärvet av Amagerbanken. Börsvärdet är ca 900. Resultatet för året är bra och ledningen föreslår en utdelning på 10 miljoner danska kronor. K/I hamnar i Q4 på 61 % och för helåret på 66 %. Nedskärningarna i samband med förvärvet av Amagerbanken biter.

Prognosen för 2013 ligger på ett resultat före skatt på 130-160 vilket ska jämföras med 102 för 2012. De spår sjunkande utlåning, sjunkande kostnader och sjunkande kreditförluster jämfört med 2012. Jag har inte läst in mig tillräckligt än för att kunna bedöma deras prognos men den synes vara mycket försiktig. Jag förstår inte riktigt varför den inte blir högre utan måste kika djupare på detta.

Banknordik är mitt största innehav av de mindre danska bankerna tillsammans med Nordfyns Bank. Det ser bra ut för banken och kan de hamna i närheten av sina mål med K/I på 60 % och ROE före skatt på 12 % så kan de tjäna 20-25 danska kronor per aktie om några år.

Jag är fortsatt positiv till banken och förväntar en fortsatt uppvärdering av aktien i takt med att besparingarna biter och kreditförlusterna klingar av. Den här banken borde handlas till minst 1,0 gånger book value vilket är dryga 200 danska kronor. Marknaden lär dock behöva mer bevis på att banken har vänt utvecklingen innan vi ser de kursnivåerna. Det blir en fortsatt skakig resa framåt/uppåt.

EDIT: Kursen stiger 12 % på rapporten.... Jag trodde mer på oförändrad kurs när jag läste rapporten. Antagligen har marknaden snappat upp att banken ser rätt ok ut? *förvånad*

Ha en trevlig dag!
ägamintid

6 kommentarer:

  1. Tycker att risken i BankNordik är ganska hög, de är inte direkt finansiellt starka och värre är det när man tänker på deras nödlån som de har fått av den Danska staten, som gör att de ser ännu starkare ut. När tror du att de kommer börja ge utdelning?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena! Nej, de är inte mest finansiellt starka av de danska bankerna men har en ganska låg risk i sin utlåning. De har föreslagit en utdelning 1 krona för 2012. De skriver att utdelningen kommer att höjas kommande år i takt med att de betalar tillbaka lånen och ökar den finansiella styrkan.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Från årsrapport:

    "The impairment ratio was
    1.1%. Although higher than in 2011, this is in line with
    the average of the last 15 years."

    Så DKK 148 mio. är ungefär det nivå man kan vänta at se i framtiden?

    SvaraRadera
  3. Ja,det kan vara så. Samtidigt så säger de att kreditförlusterna kommer hamna på en lägre nivå 2013 än 2012. Jag tycker 1,1% verkar väl högt och hoppas mer på 0,3-0,6 % inom några år. Det är inte lätt att spå framtiden men jag räknar med fortsatt höga nedskrivningar kommande år.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  4. Ska de dela ut pengar också? Det kan vara det som marknaden reagerar på. Vad jag minns så skrev de i årsredovisningen 2011 att de inte skulle dela ut pengar 2012-2014 för att istället återbetala hybridkapital, men jag kanske missförstod?

    SvaraRadera
  5. Här är en intervju med VD. På danska iofs men jag förstår iallafall vad han säger. Intressant!

    http://finans.borsen.dk/artikel/1/253358/gaveregn_til_banknordik-aktionaerer_i_flere_aar.html

    Ja, de ska dela ut pengar, framgår i åredovisningen. 10 % av årets resultat men max 10 miljoner. Nästa år 10 % av resultatet och året efter 20 %. Sen kommer de att öka betydligt med tanke på att de vid det laget ska ha betalt av lånen.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...