fredag 29 mars 2013

Amerikanska "Blue-chips"


Som trogen lyssnare av CNBC så hör jag uttrycket ofta.... :) Ni ser definitionen nedan på ett "blue chip-företag":

"Stock of a large, well-established and financially sound company that has operated for many years. A blue-chip stock typically has a market capitalization in the billions, is generally the market leader or among the top three companies in its sector, and is more often than not a household name. While dividend payments are not absolutely necessary for a stock to be considered a blue-chip, most blue-chips have a record of paying stable or rising dividends for years, if not decades. The term is believed to have been derived from poker, where blue chips are the most expensive chips"

Jag måste säga att ovanstående beskrivning är bra. Det avser alltså riktigt bra bolag. Man skulle nog kunna översätta ovanstående beskrivning med ett "wonderful Company".

Självklart är dessa företag väldigt intressant för mig som investerare om det inte vore för... Ja, just det, PRISET....

Med tanke på de kvalitéer som dessa bolag besitter så är de sällan billiga, de är oftast dyra.

Några kända "blue-chips" är Coca-Cola, Walmart, Procter & Gamble, Johnson & Johnson och McDonalds och en mängd andra.

Dessa bolag hade jag väldigt gärna blivit aktieägare i. Dock anser jag att värderingen för de flesta av de här bolagen är alldeles för hög. Marknaden prisar till sin spets in fortsatt framgång, kanske med all rätt. Men uppsidan är begränsad i bolagen. Det ska sägas att även riskerna är ganska modesta, rent operationellt i bolagen.

Dessa bolag ska man köpa vid större nedgångar eller kriser. Johnson & Johnson har haft en mindre kris med återkallande av diverse produkter vilket gjorde dom undervärderade under en period. Procter & Gamble har lidit av svag tillväxt ett tag men verkar ha fått fart igen.

Det här är egentligen mina drömföretag men med P/E på 15-20 och liknande multipel när det gäller kassaflöde så är det dyrt. Bolagen är mogna och växer med något mer än dubbla inflationstakten och vinsten med 4-8 % årligen.

Jag hoppas på en ny kris i något av bolagen för att kunna komma in till lägre pris. Risken är att jag aldrig kommer att äga något av de här bolagen. De blir sällan billiga. De tillhör världens bästa och mest stabila bolag och har den värdering som de förtjänar, en hög sådan.

ägamintid


3 kommentarer:

  1. Jag läser din och många andra utdelningsbloggar.
    Ni gör ett fantastiskt jobb och detta läsande har lett till att jag själv har börjat bygga upp en utdelningspost till 50%, MEN... det är en sak jag saknar när ni pratar om att vissa aktier är "dyra just nu".
    -Ni skriver mycket sällan om vilka kriterier för aktieköp man kan titta närmre efter om man har en mycket lång sparhorisont, tex 25-40 år.
    Då skulle jag vilja påstå (efter all information jag samlat in på era bloggar) att priset just nu inte har någon större betydelse, utan att man tittar på stabiliteten i utdelningstillväxten och är den ok så bara "köp och glöm" samt återinvestera utdelningarna.
    Inte investera hela sitt kapital på detta sätt, men iaf en "grund" i sitt sparande.

    SvaraRadera
  2. Ja, håller med. Värderingarna är höga, delvis för att aktiemarknaden i stort är det och för att folk söker direktavkastning vid dagens låga ränta.

    SvaraRadera
  3. Jag har flera av dessa du nämner (JNJ, KO, PG) på automatiskt månadssparande (via Aktieinvest). Allt annat investerande tar jag aktivt beslut på men en viss förhållandevis liten del går in i amerikanska 'blue-chips' varje månad. Och jag har automatiskt återinvesterad utdelning där också till skillnad från mina övriga investeringar där jag samlar ihop utdelningarna och lägger till en ny investering - precis som du gör.

    Varför - ja på mycket lång sikt tror jag det blir en bra affär och räknar med att utdelningarna ska förstärka min pension...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...