söndag 17 mars 2013

3 nya bloggar tillagda i blogglistan

Jag har uppdaterat min blogglista med 3 mycket bra bloggar och läsvärda bloggar som jag nyligen fått upp ögonen för.

Aktiefilosofen

Aktiefokus

Aktieingenjören

Samtliga bloggar blandar mycket bra aktieanalyser med sunda tankar kring investeringar.

Jag har också lagt till en länk till valueportfolio.se som drivs av "Bart" som mestadels skriver på Börssnack. En, i min mening, mycket läsvärd skribent med stor inriktning mot "valueinvesting". "Barts" månadsrapporter får mig att tänka på Berkshires hemsida och jag antar att det är meningen... :)

Det finns många fler där ute men ibland tar det lite tid för mig innan poletten trillar ner för mig... :) Det finns väldigt många bra bloggar!

Trevlig läsning!

ägamintid

18 kommentarer:

  1. Det finns något inom psykologin som heter konfirmeringsbias, vilket definieras som människans tendens att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar den egna uppfattningen.

    Jag noterar att de bloggar som du framhåller som läsvärda i huvudsak har samma placeringsstrategi som dig själv.

    Är inte detta en intressant iakttagelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant kommentar.

      Ja, jag är intresserad av aktier och ekonomi, därav länkar jag inte till "Blondinbella".

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Min kommentar 19:09 var inte riktad mot dig personligen utan mer ett försök att lyfta ett potentiellt problem som kan drabba oss alla.

    Jag själv har en ide' om hur en bra placeringsstrategi kan se ut och märker att jag företrädesvis söker info som bekräftar min tes. Egentligen borde jag göra tvärtom, söka info som omkullkastar, men det blir ett svårare val att göra i praktiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "confirmation bias" har jag skrivit om i något inlägg för länge sedan. Ett intressant fenomen. vill man studera fenomenet så kan man läsa Börssnack där 9 av 10 inlägg innehåller någon form av confirmation bias.

      Jag använder min blogglista som inspiration och läser de bloggar jag tycker är intressanta. Om du tittar i blogglistan så finns det gott om variation och det beror på att mitt intresse för ekonomi och investeringar är brett och stort. Således är det inte relevant att blanda in confirmation bias i det här inlägget.

      ägamintid

      Radera
  3. Jag håller med dig gällande Bart, han är för övrigt en av de skickligaste svenska investerarna som jag har kontakt med. Resten av bloggarna är insprirerade av värdeinvestering, men de brister enligt mig i termer av disciplin och självständighet. De kör ett slags "flockbeteende-value-investing", dvs köper en av dessa bloggare Beijer Alma så köper en liknande nästan per automatik Beijer Alma. Ingen verkar insistera på varken en hög Margin-of-safety eller tålamod. Men det finns en hel del positivt till exempel fokus på fritt kassaflöde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om någon duktig bloggare gör en bra analys av Beijer Alma och rekommenderar aktien, så är det väl självklart att även andra värdeinvesterare köper den.
      Den stora skillnaden mot flockbeteende är att det inte är allmän info som sprids via media av okunniga journalister eller som triggas av andra makroekonomiska orsaker.
      Eller har jag missat något..??
      Besser

      Radera
    2. Är det med mening som din blogg är stängd men att vi kan läsa ingressen via Google plus?

      Jag försökte lägga till den för läsning men det går som sagt inte.

      Radera
  4. Tack och det är även intressant att se hur ditt bloggande verkar till viss del attrahera en annan läsarkrets än mer renodlade aktiebloggar.

    Vanligtvis får jag en tydlig ökning av antalet läsare efter att jag lägger upp ett inlägg, därefter ser man ytterligare en eller två dagar av något förhöjd läsaraktivitet innan det sjunker till bakgrundsbrus. Men nu när du skrev det här inlägget så var det faktiskt fler läsare idag än igår (när jag la upp mitt inlägg). Vilket visar att du både är väldigt populär och att du har läsare som inte navigerar via Lundaluppen eller 40 % 20 års läslistor vilket brukar vara de primära källorna.

    Intressant även det här med flockbeteende. I vissa fall verkar alla vara intresserade (Beijer Alma och Fortum) medan i andra fall (Svedbergs, telekom, Vitec och Danska bank aktier) så är bloggarna definitivt inte överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev lite rumphugget men min slutsats gällande flockbeteende är att med tanke på att vi inte alltid är överens så är det antagligen så att visa case helt enkelt är bättre än andra.

      Till exempel verkar Nordjyske bank vara en av de mer attraktiva (eller mindre oattraktiva?) bankerna i Danmark.

      Radera
  5. Du får gärna kommentera direkt i något inlägg om bristande disciplin, tålamod eller vad som helst så är jag tacksam, men jag kan notera att även Sunda Investeringar skriver om danska banker och AQ Group. Välkommen till flocken!

    Trevligt att bli länkad för övrigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig inte riktigt som en del av "flocken" då jag ägt AQ i flera år och Nordjyske i mer än ett halvår, långt innan äga min tid med flera skrev om banken. Men tack för ditt varma välkomnande :-)

      Radera
    2. Jag måste säga att din attityd inte är den bästa.

      Kom inte och säg att du köpt någon aktie som jag äger, efter mig, för då kommer jag att beskylla dig för "flockbeteende".

      Jag tar bort länken till din blogg tills vidare. För mig är det viktigt att besitta egenskaper som social kompetens och dina svar ovan visar bristande sådan. Sen har olika bloggar olika angreppssätt, det ena inte bättre eller sämre än det andra. Vi lär oss av varandras olikheter.

      ägamintid

      Radera
    3. Klumpigt formulerat av mig, men jag tror du misstolkade mig. Avsikten med kommentaren var varken att låta dryg eller och klanka ner på dig. Självklart får alla investera som de själva vill då det finns flera vägar till Jerusalem och jag är ödmjuk inför utmaningar i framtiden. Du och jag har diskuterat på BS tidigare då jag välkomnade dig som ägare till banken när du precis förvärvat aktier (är Chris23). Sedan kan jag tycka att det är tråkigt och olyckligt att du drar slutsatser baserat på enstaka kommentarer om min sociala kompetens och attityd.

      Radera
    4. "Resten av bloggarna är insprirerade av värdeinvestering, men de brister enligt mig i termer av disciplin och självständighet. De kör ett slags "flockbeteende-value-investing", dvs köper en av dessa bloggare Beijer Alma så köper en liknande nästan per automatik Beijer Alma. Ingen verkar insistera på varken en hög Margin-of-safety eller tålamod. Men det finns en hel del positivt till exempel fokus på fritt kassaflöde".

      Ovande, inom citat är både fel och klumpigt skrivet. Du berömmer först Bart och sedan sågar mina andra bloggkollegor helt utan varken kunskap om dom eller syftet med deras bloggar. Jag vill ha konstruktiv debatt och ett öppet klimat där man får skriva vad man vill så länge man håller det på en acceptabel nivå. Det här var inte en sådan.

      "Känner mig inte riktigt som en del av "flocken" då jag ägt AQ i flera år och Nordjyske i mer än ett halvår, långt innan äga min tid med flera skrev om banken. Men tack för ditt varma välkomnande :-)"

      Nästa citat så pratar du om flocken igen och menar att köper man först så är man bäst...
      Tänk va skit du kommer att få om du nu råkar köpa ett bolag som någon annan av oss har köpt. Då är du inte en s.k. "valueinvestor" längre utan en simpel person som följer "flocken".

      Nä, nivån på min blogg vill jag ha högre. Öppen, trevlig och konstruktiv.

      ägamintid

      Radera
    5. Okej, du får ha dina åsikter och jag mina. Om du nu vill vara trångsynt så får du nu vara det. Att framföra kritik och därmed föra dialogen/diskussionen vidare kan vara positivt, men vill du ha en "klubb" endast för inbördes beundran så får det vara för mig

      Radera
    6. Absolut vill jag ha olika åsikter och det finns det gott om i bloggsfären. Jag tror det är viktigt att få olika infallsvinklar, både positiva och negativa.

      Men man ska uttrycka sig på ett sätt som skapar diskussion och inte starta med att såga andra bloggar genom ett generaliserande uttryck.

      Min blogg är öppen för alla och för olika åsikter men "tonen" vill jag ska vara positiv.

      Du är välkommen att fortsätta att läsa och kommentera. Till skillnad från din blogg, som jag ser nu är stängd, så är min öppen för alla.

      Jag vill gärna sluta fred. Jag följer dig på Börssnack och tycker du verkar ha vettiga inlägg och sunda idéer. Jag hoppas att vi framöver ska kunna dra nytta av varandra kunskaper även om vi ibland kommer att äga samma aktie. :)

      ägamintid



      Radera
  6. Ja trevligt att bli länkad! Läser själv din blogg ett par gånger i veckan.

    Flockbeteende kan man se då och då men jag tycker att jag ser minst lika många intressanta synpunkter där inte samma slutsats alltid dras av skribenterna.

    Använder man sig t.ex. av Ben Grahams kriterier för defensiva investerare ter sig endast en handfull av stockholmsbörsens bolag möta dessa. Inte oväntat nog är just dessa bolag ofta omnämnda hos bloggkollektivet och jag själv finner det mer intressant att läsa om något av dessa bolag än säg Diamyd eller Lucara.

    Man hittar dock en del "udda fåglar" hos diverse bloggare. Kika t.ex. på Aktieingenjörens innehav i Vitec. Jag är säker på att det är ett bra bolag och ett värdecase för hen.

    Jag tror man får försöka komma underfund med vad för slags risk man är villig att ta, där den största riskfaktorn är en själv, och sedan tänka efter om man tror sig förstå hur företaget tjänar pengar och hur det i framtiden ska fortsätta pengar. Själv är jag inte mogen nog att investera i ett bolag som verkar i den bransch Vitec gör och kommer därför inte under överskådlig tid köpa några aktier i det bolaget. Inte heller kommer jag köpa några aktier i en mindre dansk bank av den anledningen att jag, trots de låga multiplarna, inte skulle känna mig trygg nog för en investering.

    En av anledningarna som får folk att återvända till en blogg tror jag är att bloggskribenten använder sina egna medel efter sina egna (hoppas jag) analyser. Endast en gång har jag någonsin läst en köprekommendation och generellt sett, då vi ofta är nettoköpare, vill vi gärna se sjunkande eller stillastående priser. Alltså ingen överdriven haussning som syns på t.ex. börssnack.

    Med det sagt vill jag bara tillägga att jag uppskattar den kritik som uppstått den senaste veckan kring flockbeteende. En stor anledning till att många skriver är just för att få feedback från andra och det gynnar var och en av oss att få en tankeställare med jämna mellanrum.

    Tror jag kan tala för de flesta när jag påstår att bloggandet görs i syfte att bli en bättre investerare och tjäna pengar till så liten risk som möjligt. Inte för prestigens skull.

    Mvh
    AF

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...