torsdag 28 februari 2013

Vivendi - Stycka den feta grisen!



Q4 från Vivendi som kom i dagarna var ganska odramtisk när det gäller resultatutvecklingen. Jag fokuserade mer på information kring strategin framöver.

Jag hade förväntat mig mer information kring hur de ska "stycka upp bolaget". Det kom ingen ytterligare info här utan det är en mängd rykten kring försäljning av GVT och Maroc Telecom som är det som finns att beakta.

Jag gillar mycket i Vivendi men SFR, deras franska teleoperatör, är jag ingen stor fan av. Kapitalintensiv verksamhet på en mycket trög fransk hemmamarknad. Det är som gjort för att lönsamheten ska fortsätta ner.

Jag är frustrerad att det tar sådan tid för bolaget att komma fram till hur koncernen ska styckas. De har lite tid till på sig men fötroendet från aktieägarna börjar tryta på sina håll, inte minst från min sida, då jag tycker det går för sakta.

Jag tycker de ska göra följande:

Särnotera SFR på Parisbörsen. Bolaget är tillräckligt stort för att man ska kunna göra det. De ägare (jag bl.a.) som inte är intresserade av verksamheten i detta bolag kan då sälja av aktien.

Sälj GVT. Jag tror inte på deras modell i längden och den driver mycket investeringar. Jag tror de får bra betalt nu men sämre om några år. Idag kommer för övrigt nya uppgifter om att de bud som inkommer inte når upp till det som Vivendi vill ha för bolaget och att man eventuellt lägger försäljningen på is tills vidare. Jag blir så trött! Gör något och gör något rätt för en gångs skull!

Dela ut Activision Blizzard-aktierna till aktieägarna.

Sälj Maroc Telecom.

Använd pengarna från försäljningen av Maroc och GVT till att ytterligare satsa på mediasidan.
Det som blir kvar i Vivendi är då Canal+ och Universal och en påse pengar när lånen har betalats av. Detta ska vara ett mindre, mer rörligt, bolag som ska ligga i framkant inom media.

Några enkla tankar från en frustrerad aktieägare.

Ha en skön dag!
ägamintid

2 kommentarer:

  1. Hej!

    France Telecom bättre köp än Vivendi idag?

    F

    SvaraRadera
  2. Rykten att Vivendi ska styckas har florerat i decennier.
    Senast aktieägarna röstade om det var över 10år sedan.
    Se http://www.youtube.com/watch?v=V4tqxzDzf8k

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...