fredag 8 februari 2013

Vinresa genom Europa

Vi har i många år bilat i Europa på sommaren. Vi älskar att resa, se nya kulturer, andra språk, annan mat, annat klimat. Listan kan göras lång.

De senaste åren har vi passat på att besöka en mängd vingårdar och vindistrikt. Vi är väldigt intresserade av vin. Dels för att det är en magiskt god dryck. Dels för att det är underbart att komma ut i naturen och se odlingarna. Jag slås av hur fantastiskt stolta som vinodlarna är. De har i många fall ärvt odlingarna sedan generationer tillbaka och kör stolt vidare med samma metoder. De är så härligt gästvänliga när man kommer och ska provsmaka deras viner. De är så långt ifrån det konsumtionssamhälle som vi lever i. De tuggar på i maklig takt och behåller sina hektar trots erbjudanden från storföretag som vill köpa deras mark. En av odlarna berättade att Diageo ville köpa hans mark. Men det var aldrig på tal. Marken har funnits i familjen i århundraden och barnen blir nästa generation att ta över.

Personliga favoritområden är Alsace som är lika vackert som de har goda viner. Fantastiska små byar längs vinvägen. Moseldalen är underbart vackert även om jag inte är någon stor fan av deras viner. Det finns bra viner men jag föredrar Alsace alla dagar i veckan. Ett underskattat område, men mycket vackert, är Franken (nära Wurzburg i Tyskland) som tillverkar väldigt spännande viner. Det är otroligt fint där. Värt ett besök! Italien har många fantastiska områden där personliga favoriten är vinområdena i Piemonte. Vinerna är underbara och naturen är lika underbar. Ta in på ett lanthotell och stanna några dagar och bara njut av bra väder, underbar mat, vacker natur och fantastiska viner.

Vad har ni för personliga favoriter?

mvh
ägamintid

9 kommentarer:

  1. Vi bodde på den "svenska" vingården Terreno strax utanför Greve in Chianti i somras. Det var fantastiskt på alla sätt och vis. De har även en restaurang på Kungsholmen i Stockholm.

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter mycket härligt!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Jag vill först om främst tacka för en inspirerande blogg. Du gör ett bra jobb med dina analyser och skriverier. Det är kul att få lite tips om internationella bolag då jag främst haft ögat på norden tidigare.

    Angående ert reseintresse så ser jag fram emot dina/era inlägg som kommer i sommar. Jag gillar själv bilresor och tycker att Europa är helt fantastiskt att resa i. Speciellt Österrike/Italien/Frankrike. Gillar berg, pittoreska byar och lantlig miljö/natur.

    Jag har ett filmtips till dig: "A good year" med Russel Crowe. En av mina absoluta favoritfilmer och du/ni kommer garanterat gilla den med era personliga mål!

    Ha en trevlig kväll allesammans! Fredagsölen är god! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra!

      Jag håller med dig. Naturen är underbar, de små byarna fantastiska! Tiden står still!

      Jag ska kolla in filmen.

      Helgölen är underbar. Tog själv ett par Visby klosteröl igår.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Vins Virils. Norra Rhônedalsviner av 100% Syrah all the way. Floden ner söder om Lyon mot Valence, där vill jag dö :)

    Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kan hålla med dig om att det är vackert! Jag har själv planer på att då i Frankrike eller Italien! ;)

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Casillero del Diablo. Både vitt och rött. :-) Men någon vinresa har jag aldrig varit på. Dock en vinprovning på Stora Gåsemora gård på Fårö. Jäkligt trevligt, med massor av gott vin, champagne, god mat och en före detta redaktör för Allt om vin (?) som... vad heter det... öh... berättare?

    Märks det att jag är novis och helst dricker Cube?

    SvaraRadera
  5. Röda georgiska viner är fantastiska, om man gillar söta viner.

    SvaraRadera
  6. Att sätta några dagar i Barossa och Hunter Valley i Australien är på måste-göra-innan-man-dör listan, givet att man gillar muskulösa viner från nya världen.

    :starke Arvid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...