torsdag 21 februari 2013

Sålde RSA Insurance - nya potentiella inköp

Idag sålde jag RSA Insurance. Mitt förtroende för ledningen fick sig en rejäl törn och de förtjänar inte en plats i portföljen. Mer om mina tankar finns i gårdagens inlägg kring RSA här.

Att komma med en så kraftig utdelningssänkning, helt oväntat, är för dåligt.

Pengarna som jag får ut från försäljningen återstår att se vad de landar. Jag har lite olika funderingar kring detta bl.a.

Immofinanz
BP
Diadrom (håller på att analysera bolaget)
Eurocon (håller på att analysera bolaget)

Andra tips?

Ha en skön kväll!

ägamintid

20 kommentarer:

  1. Kanske rusta för kraftigare stormar? Hålla pengarna utanför aktiemarknaden? Läkemedel? JnJ/P&G/AZ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska ligga en del likvid om börsen får en rekyl. Defensiva innehav ska utvärderas.

      Radera
  2. Intrum Justitia, Wallenstam, 3M Co, Tesco.

    SvaraRadera
  3. Brookfield Infrastructure Partners, Gjensidige Forsikring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte till Brookfield men jag känner till Gjensidige men tycker det är för dyra.

      Radera
  4. Lustigt, jag träffade tidigare idag Diadroms arbetande styrelseordförande Fredrik Ljungberg. Sammanhanget hade inte direkt att göra med Diadrom, men han är professor i tillämpad IT och var en av grundarna. Ett gott intryck gav han i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tack för att du delar med dig!

      ägamintid

      Radera
  5. Diadrom uppvisar flertalet goda egenskaper ur investeringssynpunkt. Långsiktig tillväxt, kapitalsnål affärsmodell, konservativt management och god direktavkastning.

    Sammantaget är bolaget ett mycket bra case som jag ägt i snart ett år.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig i det du skriver. Jag ska försöka skriva ihop några kommentarer kring bolaget närmaste dagarna.

      Radera
  6. Svar
    1. Jag avvaktar lite med FTE i dagsläget. Men värderingen är synnerligen låg.

      Radera
  7. Ser fram i mot analysen av Eurocon, ett bolag jag ägt länge men nu faktiskt börjar bli lite osäker på. Så vi får hoppas du inte hittar något som gör mig ännu mer osäker.

    Mvh
    Santcruz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att skriva lite om mina tankar kring bolaget närmaste dagarna.

      Radera
  8. Tack för en intressant blogg! Jag undrar bara om du har några etiska regler för dina innehav, tex att ej äga försvarsindustri etc. Blev lite förvånad att du funderar på BP med deras hantering av oljekatastrofen i färskt minne. Jag funderar själv på var man ska lägga ribban som liten investerare, så därav frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara pengar. Om inte vi köper aktierna i BP så gör någon annan det. Bara för att vi vägrar så gör det inte oss till bättre människor, på samma sätt blir vi inte sämre för att vi köper.

      Jag förstår inte det här tänket?

      Radera
    2. Som Olle Qvarnström säger.
      Så länge du inte deltar i eventuell nyemission eller inte äger en så stor del av aktierna att du har bestämmanderätt. Så existerar inte något etiskt dilemma. Ditt ägande har ingen effekt på bolagets verksamhet. Det är så en pragmatiker resonerar.

      Visst, om anonym har en mer ideologisk ståndpunkt kan det finnas en viss logik i resonemanget.

      Men jag anser att sånna principer är det dyraste man kan ha.

      Radera
    3. Håller med. Man får inte vara för fin för att tjäna pengar.

      Radera
    4. Jag har inga etiska aspekter kring aktier, då skulle jag inte kunna äga något bolag allt i stort sett. BP gjorde en miss men de har försökt att göra vad de kan och har betalat minst 50 miljarder USD för katastrofen. H&M är inte bättre med deras låga löner utomlands, Volvos lastbilar används i kriget i Syrien (bestyckas med kanoner). Exemplen är många. Jag lämnar det åt sidan när jag investerar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Telia, Tele 2 och Fortum

    :starke Arvid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...