onsdag 20 februari 2013

RSA Insurance - En stor besvikelse



Rapporten som kom idag var en chock för mig. Länk till rapporten. Svagt resultat och kraftigt sänkt utdelning. Utsikterna är inte katastrofala men mitt förtroende för ledningen har sjunkit ordentligt. Jag funderar på att sälja av mitt innehav men måste läsa mer. Diversifieringen i min aktieportfölj gör att den går ner drygt ca 1,5 % idag pga av raste på 14 % för RSA. Diversifieringen gör sig jobb....
 
Nedan ser ni utdrag från halvårsrapporten från i höstas och helårsrapporten där nu ledningen har gjort en helomvändning kring utdelningen. Jag är rädd för att det kan bli mer negativa överaskningar framöver. Det stör mig att de inte har hintat om sänkningen tidigare och det stör mig att de försöker linda in sänkningen i fina ord. Det räcker inte för mig!
 
NAV är nu 107 pence per aktie och jag ser ingen anledning till någon premie mot detta när nu förtroendet har fått sig en smäll. Jag hade förtroende för ledningen tidigare men måste inse att de har vilselett aktieägarna. Värderingen har varit ganska hög då bolaget har en god historik och en stabil verksamhet med stigande utdelning. Nu ser jag inte varför de ska handlas med premie mot sektorn längre. 90-100 pence är troligen en mer rimligt nivå.
 
Återkommer eventuellt med mer tankar men måste läsa mer.
 
Mitt förslag är att ledning och styrelse sänker sina ersättningar med samma nivå som de sänker utdelningen, dvs med ca 33 %! Det är nästan "Northlandnivå" kring det här årsbokslutet.
 
 
Halvårsrapport 2012, daterad 2 augusti 2012


In February, in response to the subdued growth in some of our markets and historically low investment yields, we revised our dividend policy and announced our intention to grow the dividend at a low single digit rate while current economic conditions persist. In line with this policy, we are increasing the interim dividend by 2% to 3.41p (H1 2011: 3.34p).


Economic conditions will undoubtedly remain tough in some of our markets. Despite this, we remain confident of delivering a good performance for the full year and, assuming more normal levels of weather losses for the remainder of 2012, now expect to deliver a COR for the Group of better than 96%. In line with our policy, we have increased the interim dividend by 2% to 3.41p (H1 2011: 3.34p).”


Årsbokslut 2012, daterad 20 februari 2013


“The Board's decision to rebase the dividend is a prudent move that will enable us to invest in the opportunities we see for growth and is in the best interests of our shareholders. It is absolutely the right thing to do for the business given the prospect of prolonged low bond yields. The new dividend is appropriate for the business today, sustainable into the future and will allow a progressive dividend policy going forward.”
 

Final dividend of 3.90p per share (2011: 5.82p). Board anticipates similar percentage reduction in 2013 interim dividend.
 

14 kommentarer:

  1. Finns det någon stark huvudägare?

    SvaraRadera
  2. Dålig rapport. Dem verkar ligga helt fel i COR. Deras nordiska kollegor If och Gjensidige ligger på 5% lägre där. Stor skillnad. Läs också Trygg Hansas rapporter. Alltid fantastiska resultat men tappar förbannat marknadsandelar. Jag har inget förtroende för dessa bolag. Köp Sampo. If är nog förmodligen ett av Europas bäst skötta bolag. Gjensidige levererar också.
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. RSA har historiskt sett varit hög kvalité därav min chock och marknadens chock. Uppenbart är att många blev tagna på sängen då en reaktion på -14 % på RSA ett tecken på misstro.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Jag vet egentligen inget om företaget, men dina två citat från dess ledning luktar floskler lång väg, särskilt det senare uttalandet. En tumregel jag försöker följa (fast med varierande ihärdighet) är att satsa på företag med en ledning som levererar som utlovat d.v.s med en ledning som verkar gå att lita på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är floskler och det håller inte. marknadens sänkning av aktien säger allt.

      Radera
  4. Hur kan din portfölj gå ner 1.5% om du har 1/3 placerad i RSA som backar 14%?

    SvaraRadera
  5. @Anonym20 februari 2013 22:35
    Tänk lite god-damnit.

    Jag tror att han sa att hans tre största innehav står för 40% av portföljen. Säg att de är jämt fördelade mellan de här tre.

    0.4*0.33*0.14 = 1.85% cirka. Ganska rimligt med 1.5% om han har lite mindre, eller hur?

    SvaraRadera
  6. Är också besviken, jag har liksom majoriteten andra inte räknat med någon sänkning. Funderar på om man verkligen kan lita på det som sägs: "The new dividend is appropriate for the business today, sustainable into the future and will allow a progressive dividend policy going forward.”

    Ska man ta detta med en nypa salt? Med en så dåligt kommunicerad felbedömning finns väl risken för fortsatta sänkningar kan jag misstänka.

    Nya CEO:n Simon Lee verkar inte vara helt populär
    “This has come, without exaggerating, like a bolt from the blue. That is not good and raises question marks over the chief executive and his judgment.” A further three in the ranks of top 10 shareholders agreed. One described the rationale as “nonsense”.

    Länkar:http://www.ft.com/intl/cms/s/0/4feed6c2-7b32-11e2-8eb3-00144feabdc0.html#axzz2LSCjU35Q
    http://www.fool.co.uk/news/investing/company-comment/2013/02/13/where-next-for-the-rsa-insurance-group-plc-7-divid.aspx

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig i allt du skriver. Marknadens reaktion talar sitt tydliga språk. Jag sålde idag.

      Radera
  7. OT

    Är det någon här som vet hur stor andel utländska aktier man kan ha i en ISK så att det blir jämnt kvittningsbart med ISK:s schablonavgift?

    Har man för stor andel utländska så blir man väl tvungen att betala en utdelningsskatt på den överskjutande delen som inte går att kvitta bort?

    Tänker jag rätt?

    SvaraRadera
  8. Hej äga,

    Du får glädja dig idag att Wal-Mart höjer utdelningen med 18%!! Suveränt.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid något! Men WMT är försvinnande litet innehav....

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...