lördag 23 februari 2013

Rekylen på börsen lyser med sin frånvaro

Det är inte mycket som är attraktivt i dagsläget. Det vore skönt med en rekyl på 10-15 % under våren så man kan köpa lite i lugn och ro. Danska banker är fortfarande köpvärda, de har inte rört sig nämnvärt sedan jag köpte. Men jag kan inte ha för stor andel av portföljen i dom. RSA Insurance fick gjorde mig påmind om hur viktigt det är med diversifiering. Jag såg RSA som ett säkert kort och deras guidance hintade inget om en utdelningssänkning. En nedgång på nästan 15 % på en dag visade vad marknaden tyckte om bolagets kommunikation. Med den diversifiering som finns i portföljen så blev nedgången för hela portföljen 1,5 % trots den stora nedgången för RSA. Ingen katastrof men jag kände mig rejält lurad av ledningen i bolaget och sålde därför aktien dagen efter rapport. Dessa pengar får ligga kvar en stund i depån i väntan på att jag hittar rätt bolag att sätta pengarna i arbete i.

Vivendi är jag lite sugen på att öka i. Aktien har kommit ner en bra bit från topparna runt 17 EUR. Det som känns som en svaghet i bolaget är deras mobiloperatör SFR som lider av den stora prispressen, liksom France Telecom gör. Dessutom tycker jag Vivendi är för långsamma. De har flaggat för försäljningar av flera bolag men har inte kommit till skott med varken Maroc Telecom, Activision Blizzard eller GVT. Jag måste säga att jag tvivlar en del på ledningen i det här bolaget men värderingen är så låg så det väger upp. Bollore, en slipad affärsman, är ny i styrelsen sedan en tid och det är honom jag sätter mitt hopp till. Han har tjänat pengar förr. Andra stora ägare är ju storheter som Seth Klarman. I min mening en av de mest intressanta "value-investors" som lever idag.

Under helgen ska jag skriva ihop en analys kring min syn på Nordfyns bank och kanske lite kommentarer kring Diadrom som jag köpt en mindre post i.

Ha en riktigt skön helg alla läsare!

mvh
ägamintid

9 kommentarer:

  1. Kollat på finska Stockmann? Låg värdering, hyfsat direktavkastning och intressant positionerat mot den ryska marknaden.

    Mvh // Henke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte kollat men kanske får kasta ett öga!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. fortum, stora enso...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortum är intressant men stora enso är inget för mig. Tror inte på bolaget då de år efter år efter år inte levererar.

      Radera
  3. Var forsiktig med danska banker och koncentrera inte portfoljen for mycket for det ar hogre risk an vad det ser ut att vara. Det kan bli enormt bra, men riskjusterat ar det tveksamt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utveckla gärna vad du menar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Swedish Match under 200 kr skulle jag inte tacka nej till, vi får se om den tar sig ned under nästa vecka.

    Jag ser fram emot din syn på Nordfyns bank. Apropå danska banker så har jag gjort en sammanställning över finansiell styrka, lönsamhet och värdering över samtliga börsnoterade danska banker. Inlägget är på g men jag kan hinta om att min bedömning är att Nordjyske, Nordfyns och Lollands bank är de tre bankerna som är både lågt värderade och kvalitativa. Det finns bättre banker (Grönlandsbanken och Ringkjöbing Landbobank ser outstanding ut) men då är värderingen därefter.

    SvaraRadera
  5. Ja, swedish match skulle jag nog vilja fiska in också runt 180-200.

    Kul, ser fram emot inlägget. Jag känner till även Ringkjöbing och Landbobank men de är högt värderade och därav finns de inte på min radar. Där emot har jag köpt en mindre post i Lollands som jag kommer att skriva om framöver.

    Jag håller med dig om att Nordfyns, Lollands och Nordjyske ser väldigt bra ut. Nordfyns är mitt förstaval.

    Jag måste lägga in din fantastiska blogg i min lista. Du skriver väldigt intressant.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...