tisdag 26 februari 2013

Ökar i Banknordik



Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag köpt aktier i Banknordik.

Nu har jag ökat på den positionen.

Jag har fortsatt att läsa in mig på banken och måste säga att jag tycker det ser bra ut, tom mycket bra ut. Managment är mycket kompetent och banken siktar på ROE på, före skatt,  12 % redan 2013. Det är höga ambitioner men ju mer jag läser om kostnadsbesparingar och ökad effektivitet ju mer övertygad blir jag om att de kan klara detta. För övrigt har de som mål att få ner K/I på 60 %. Jag räknar inte med att de klarar detta om jag inkluderar nedskrivningar. Men de inkluderar nedskrivningar i deras mål på 60 %.

Banken tjänar ca 30 danska kronor för nedskrivningar och handlas i 90-95 danska kronor. P/B ligger på ca 0,45 men med ROE på 10-12 % så ska de upp mot 1,0. Detta är ingen kort affär och jag har tänkt att hålla aktien en längre period för det kan ta tid innan uppvärderingen av den danska bankmarknaden kommer. De stora bankerna uppvärderas först och sedan kommer de medelstora och det är i den kategorin som Banknordik tillhör.

Jag känner mig trygg med innehavet i de danska bankerna. Måste säga att jag tycker mig ha hitta stora värden i Banknordik, Nordfyns Bank, Nordjyske Bank, Spar Nord Bank, Danske Bank och Lollands Bank.

Lollands Bank har jag också köpt en mindre post i. Jag återkommer med mer info kring denna.

Ha en bra dag!

mvh
ägamintid

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar hur du räknar med dina utedelningar i
    utländska bolag där du får betala en viss skatte
    procent?
    Du får väl inte tillbaka skatten direkt i en ISK utan får väl vänta i 2 år?
    När du uppger din totala utdelning för helåret
    är skatten då dragen ( Nettobelopp )?

    SvaraRadera
  2. Om man dedukter goodwill, kommer P/B till 0.8. Troligen där ska vara mer nedskrivninger -> P/B ganska nära till 1.

    (Jag beklagar min svenska - jag är från Finland.)

    SvaraRadera
  3. Du har nog redan sätt det men aktiefokus körde precis en genomgång av alla danska banker: http://www.aktiefokus.se/2013/02/25-borsnoterade-danska-bankers-finansiella-styrka-lonsamhet-och-vardering/

    SvaraRadera
  4. Tycker Lollands bank och Nordjyske helt klart ser bäst ut, kan dock vara bra att äga många för diversifieringens skull.

    SvaraRadera
  5. Äga, såg du det här blogginlägget på en av dina länkade bloggar?

    http://www.aktiefokus.se/2013/02/25-borsnoterade-danska-bankers-finansiella-styrka-lonsamhet-och-vardering/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Aktiefokus+%28Aktiefokus%29

    Handlar om ditt specialområde. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...