lördag 16 februari 2013

Norska Sparbanker

Dagens "forskning" kastade mig av en slump in på norska sparbanker. Det finns en mängd lokala mindre banker i Norge, ungefär som det gör i Danmark. Dessa sparbanker är i regel lågt värderade när jag kikat på några stycken. Det verkar också vara bra kvalité i bankerna. Jag slås av hur fragmenterad norsk och dansk bankmarknad är jämfört med den svenska. Konsolideringen i dessa länder lär pågå i många år framöver där de stora kommer att sluka de mindre.

Åter till de norska småbankerna.

Jag tycker Sparebanken Öst verkar intressant. Sparbanken 1 Nord verkar intressant. Ytterligare ett antal banker ser intressanta ut. De har låg P/E-talsvärdering, låg P/B, ganska hög direktavkastning i dagsläget.

Riskerna med de norska bankerna är annorlunda jämfört med de danska. I Norge är än så länge nedskrivningarna låga och bubblan har inte spruckit än. Bobubblan alltså. Jag vet inte om de har någon bubbla heller för den delen. Men de danska bankerna städar fortfarande upp i balansräkningen efter att deras bobubbla sprack. Frågan är när eller om det smäller i Norge?!

Är det någon av mina läsare som har några erfarenheter av norska sparbanker? Har vi tom någon aktieägare här?

Ha en skön helg!

ägamintid

6 kommentarer:

  1. I Norge så är bostadsmarknaden lik den Svenska. Väääldigt många här hemma i väst pratar om en "boligbobble" och priserna har gått genom taket och lite till. Så en framtid lik Danmarks förflutna är absolut inte oväntad. Personligen ogillar jag Norska banker just pga risken för detta, den är svår att beräkna och förutsäga. Fast det är ju inte säkert att det blir någon smäll, men svårigheten att gissa gör att jag håller mig borta.

    Dock kan jag rekommendera räntesparkonton hos de Norska bankerna som ofta ger långt mer än de Svenska varianterna. Dessutom finns något trevligt som heter BSU-konto (BoligSpar for Ungdom) som är någonting som borde införskaffas i det Svenska systemet. Jag gjorde en snabb genomgång för ett par veckor sen: http://www.snaljapen.se/2013/01/bsu-kontot.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback. Det är just en kommande bubbla som pricker som avskräcker. Det som gör sparbankerna mindre känsliga är dock att 75-90 % av deras utlåning avser fastighetslån till privatpersoner vilket är mer beroende av sysselsättningen än av fastighetspriserna. De danska har ju haft sin bubbla så där känns läget helt annorlunda.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Norges bostadsbubbla är värre än den svenska, så jag skulle hålla mig borta från banker som har kraftig exponering mot norska bostäder.

    Se exempelvis http://flutetankar.blogspot.se/2012/02/norges-bostadsbubbla-och-oljeintakter.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma oro för norska och svenska fastighetsmarknaden. Därav är jag ju som bekant mer inne på danska banker vilket du också är! :)

      Men jag ska fortsätta gå igenom även norska banker.

      Radera
  3. Jag har DNB i min portfölj men det var i våras den togs in efter större dipp ("rapportmiss").
    DNB är starkt kopplad till Norge (runt 80% av verksamheten i Norge) och har en avkastning på eget kapital runt 12% men kan gå högre om de får ordning på upplåningskostnader mm.

    Generellt tror jag det finns bättre investeringar än Norges banker men förmodar att de "stabila" förutsättningar i Norge lockar.

    Kreditförlusterna ökar i inte alls/måttlig takt, DNB spår oförändrade kreditförluster 2013 vs 2012 och samma visa för 2012 vs 2011 men man ska heller inte lita på de själva utan jag tror man får räkna med svagt stigande kreditförluster.

    Norge har låg arbetslöshet och så länge oljepriset inte kraschar så kommer det vara bra snurr i Norges ekonomi framöver också med låg arbetslöshet, nya fina företag som kommer fram osv.

    Norges bostadspriser är ju givetvis ett problem precis som i Sverige men det är trots allt ett hanterbart problem, det är betydligt värre med starkt fallande olje/gas-pris för Norges del eller en produktion som börjar falla betydligt mer än väntat eller om flera av Norges stora oljeinvesteringar 2013-2017 går fel samtidigt. Då är banker, bostadspriser, flera företag mm illa ute.

    I grunden är jag positiv till Norge i och med den dess position och förmågan att locka till sig välutbildad arbetskraft och fördelarna väger över riskerna. De har dock väldigt svårt att konkurrera på världsmarknaden så man ska nog inte räkna med att bankerna blir stora på andra markander så tillväxten är begränsad.




    SvaraRadera
  4. Angående norska sparbanker så håller jag mig borta, precis som för de danska. Tror även här de får svårt framöver med ökade kostnader, svårt att nå tillväxt osv. Detta trots nuvarande "låg" värdering.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...