lördag 2 februari 2013

Jag fortsätter att öka i bankaktier

Bankrapporterna har varit starka för de svenska bankerna. I USA och Europa är det mer blandat men den underliggande rörelsen är över lag stark. Det som vi lyckligtvis är förskonade ifrån i Sverige är alla eländiga engångsposter som bankerna i USA redovisar. Det är stämningar, böter, omvärderingar, extraordinära poster hit och dit. I Sverige är bankrapporterna väldigt rena ifrån sådant vilket är skönt.

Swedbank är intressant då utvecklingen i bolaget visar så tydligt hur stor uppsidan är i banker när de får ordning på kreditförlusterna. Swedbank, Nordea och SEB har nog fortfarande uppsida kvar medan Handelsbanken känns rätt fullvärderad. Där väntar jag mig främst en extrautdelning men frågan är om den kommer i år eller nästa år. Banken är ju vansinnigt överkapitaliserad.

Jag har köpt ytterligare några aktier i Nordjyske som befinnner sig på mycket depressiva nivåer. De har en lång väg att vandra för att uppnå en "normalvärdering" i nivå med eget kapital.

Jag kommer köpa ytterligare Citigroup, JP Morgan, Santander och HSBC framöver. Gillar Citigroups, Santanders och HSBC breda verksamheter med exponering mot tillväxtmarknader. Värderingen av dessa banker är fortfarande bra mycket lägre än för de svenska bankerna och utsikterna är stabila. JP Morgan är en fantastisk bank med stor exponering mot USA. Låg värdering även här.

2013 och 2014 kan bli bra år för bankerna, tror jag.

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Vart köper du santander? Vad heter aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madrid, NY bl.a. Aktien heter SAN i NY tror jag. //C

      Radera
  2. National Bank of Greece (NBG)...ett fynd

    SvaraRadera
  3. Royal bank of Scotland, kraftigt undervärderad och med stort statligt ägande som säkerhet är väl värd en djupare analys tycker jag.
    HSBC är även min favorit för tillfället och den stora geografiska exponeringen i komb med starkt varumärke känns extra bra.

    Putte

    SvaraRadera
  4. Vad är dina tankar om Wells Fargo? Enligt mig är även värderingen av denna banken också väldigt låg, sen tillämpas även återköp av egna aktier vilket jag tycker är väldigt bra. Men vad tycker du?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...