torsdag 14 februari 2013

Inköp Nordfyns Bank

Den sista banken som är köpt är en post i Nordfyns Bank. De kom för övrigt med sin rapport idag och den var urstark! Länk De levererar det bästa resultatet i bankens historia och återinför utdelning.

Nordfyns bank är väldigt lågt värderad. Med ett börsvärde på ca 120 miljoner är banken den minsta av det knippe danska banker som jag äger. Resultatet för 2012 landade på 59 miljoner före nedskrivningar och 29 miljoner efter skatt. Det ger en värdering på 4 gånger årsvinsten efter skatt och 2 gånger årsvinsten före nedskrivningar. Utlåning delat med eget kapital är 17 %. Eget kapital uppgår till 245 miljoner vilket ger P/B på 0,47. ROE var för 2012 11,8 % vilket får anses vara väldigt bra efter omständigheterna. Eller tom sanslöst bra!

En kvalitetsbank som har en stor uppsida. En värdering till P/B på 1 borde den rimligtvis kunna ha med ROE på 11,8 %. Det ger en kurs på ca 700 danska kronor mot dagens 375.

Utdelning på 10 danska kronor föreslås. Vinst per aktie uppgår till 86 kronor efter skatt. Skulle de teoretiskt dela ut 1/3 av vinsten så skulle det ge 8 % i direktavkastning. Jag räknar inte med någon högre utdelning närmaste 1-3 åren. Men direktavskastningen kan bli hög om några år.

Riskerna i banken är att den är liten. Fortsatta kreditförluster. Uppköp till underpris från en större bank. Enligt mitt tycke borde nedsidan vara begränsad med nuvarande värdering på 2 gånger resultatet för nedskrivningar och 4 gånger årsvinsten efter skatt. P/B på 0,47 och eget kapital delat med utlåning på 17 %.

Nu är det färdighandlat i de danska bankerna... :) Nu gäller det att vänta ut vändningen som kan ta 0-5 år. Äger nu Danske Bank, Spar Nord Bank, Banknordik, Nordjyske Bank och Nordfyns Bank. Det återstår att se om det var lyckade köp om några år.

Ha en bra dag!
mvh
ägamintid

15 kommentarer:

  1. Friskt vågat med din satsning på danska banker. Förstår dock inte riktigt hur banker som t ex Nordfyns Bank skall överleva på sikt (åtta bankkontor, ~100 anställda?).

    Jag misstänker att de köper in bank-it som en tjänst och inte står för utvecklingskostnader själv men oavsett så står bankerna för stora utmaningar framöver rent it-mässigt med stora investeringar för att klara morgondagens krav från kunderna men även från myndigheter och för att leva upp till nya regler mm.

    Det kommer krävas många många miljoner för att driva bank framöver och kan man inte fördela kostnaderna på många kunder så blir det tufft.

    Jag har därför kategoriskt ratat småbanker och kommer så även göra framöver. Banker som köper banken som en tjänst kommer heller aldrig blir mer än en nischbank då andra kan enkelt erbjuda exakt samma tjänster och villkor, dvs konkurrensfördelarna är noll.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föstår din poäng men jag håller inte med. Det finns vissa fördelar av att vara stor men också nackdelar. Att vara liten ser jag inte som en stor nackdel. Bankbranschen är kanske den mest konservativa branschen som finns. Det är en mogen bransch som har funnits i hundratals år. Den kommer att fungera precis som nu även om 50 år. Internetbank har alla banker och en hyfsat it-system har alla banker oavsett storlek. Fördelen av att vara liten är att du som VD i stort sett har koll på dina större och viktigare kunder och du känner din marknad väl. I en större bank tappar du detta perspektivet. Med tanke på lönsamheten i banken så ser jag inte någon anledning till att de inte skulle kunna klara av detta framöver. Vad är det som kommer att kosta mer kommande år än idag? Vilka är morgondagens krav?

      Jag kan se vissa stordriftsfördelar för större banker men också nackdelar. När jag summerar så ser jag inte it-systemet eller lagkrav som en stor belastning för mindre banker. Ser man på lönsamheten så skulle man kunna tro att de stora bankerna är de som lider av problemet då t.ex. ovanstående bank har lägre kostnader än de flesta stora banker.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej!

    Vore intressant att veta vad du tycker om TeliaSonera aktien, tycker det verkar som ett fall för en värdeinvesterare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har inte tittat närmare på Telia. Känns som en obligation. Jag har i dagsläget för många andra case för att borra mig in på Telia.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Känns som du snöat in dig på banker som ser attraktivt värderade ut. Räcker att danska FSA kommer in med en revision och hittar ngt problem och stänger banken = du får noll. Har hänt ett flertal gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore jobbigt om de stängde Danske Bank. Usch!

      Tiden får bevisa om jag gjort rätt. Dessa stora och små danska banker är värda en plats i portföljen. Kreditförlusterna kommer inte att pågå för evigt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Risken att kamma noll är det med alla aktier som man äger. Jag ser inte större risk här än att något av mindra andra bolag stänger igen butiken.

      Radera
  4. Di tipsar om Sydbank i dagens tidning. Det är väl typ den enda danska banken som du inte äger vid det här laget :) Har du tittat någonting på dem?

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har tittat på dom och på Jyske. De ser intressanta ut men jag valde Danske Bank som har liknande värdering som dessa två mindre banker.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hej, jag funderar över din strategi angående framtiden och banker. Som jag ser det är vi nu i en energi- och skuldkris. Med tanke på de massiva interventionerna som centralbankerna nu gör (för att få ned valutan och få upp konkurrenskraften på bekostnad av en annan part, aka currency wars) är ju ett troligt scenario att vi får en kraftigt stigande inflation framöver. Hur går dina bankaktier i ett sådant scenario? Låt oss säga att vi får inflation på 10-20% årligen för att skulderna ska bli mindre värda, inte helt osannolikt scenario?

    Jag är inne på kraftbolag, gärna norska förnybara men även Fortum som delar ut pengar och tjänar pengar (inte Arise m.fl, skulle inte bli förvånad om de knäcks av för höga lån en gång framöver - finns ju många exempel på det).

    / Eilertrules

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte på någon superinflation utan mer på deflation i det här läget. Men om det skulle bli inflation så kommer räntorna stiga och räntemarginalen stiga. Lågräntemiljö är inte bra för banker. Energibolag äger jag några och de är inte fel i en inflationsmiljö.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Hur lång tid tror du det tar innan det börjar vända för banco santander?
    Har du fler bankaktier från andra länder mer än Danmark och Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra halvåret har Santander flaggat för att de kommer att börja öka vinsten jämfört med 2012. Jag tror också att de dåliga lånen toppar då.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Till en början avfärdade jag Nordfyns pga. nödlånen men med tanke på det starka resultatet och den extremt låga värderingen (P/E 4 på faktisk vinst, dvs. ingen spekulation om framtida bättre resultat är nödvändig) så kunde jag inte hålla mig borta och gjorde ett litet inköp. Om man vill plocka fram förhoppningarna så kan de trimma sitt extremt höga K/I-tal och även få ner kreditförlusterna vilket kommer öka vinsterna bra mycket. Lollands är exempelvis en mindre bank men har lägre K/I-tal vilket medför att det går att få ned kostnaderna om viljan finns.

    Men som sagt, det behövs inte för resultatet är redan bra och värderingen extremt låg. Likviditeten i aktien likaså ;-)

    Ska slänga ihop en analys av Nordfyns och Lollands bank (minibankerna) så småningom men inväntar årsbokslut för Lollands först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Nordfyns är min favoritbank av samma anledningar som du nämner. De nödlån som banken har, om man nu ska kalla det för det, har de betalat tillbaka delar av och kommer under 2013 att betala tillbaka ytterligare 28 miljoner till danska staten. Detta kommer öka årets resultat med ca 3 miljoner då det motsvarar den ränta de betalar för detta lån. De har själva uppgivit att de valde att låna pengarna för att kunna ta del av de möjligheter som ges på marknaden när många av konkurenterna är försvagade.

      Nordfyns bank ser jag som en mycket välskött bank och värderingen är idag redan låg men självklart ännu lägre med "normala" kreditförlustnivåer.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...