måndag 25 februari 2013

Inköp Immofinanz



Likviderna från försäljningen av RSA Insurance använde jag till att köpa det Österrikiska fastighetsbolaget Immofinanz. 2800 st aktier för 3,27 EUR. Immofinanz äger fastigheter i Österrike, Tyskland, Ryssland, Rumänien, Polen och Ungern för att nämna några länder.

Aktien handlas till P/E 10 och P/B på ca 0,5-0,6. Anledningen till den låga värderingen är enligt min egna tro att man har en låg ROE. Bolaget arbetar dock aktivt för att öka lönsamheten och man håller på att renodla verksamheten genom att sälja av fastigheter som inte tillhör kärnverksamheten. Detta kommer nog på sikt öka ROE och minska glappet mot book value.

Renodlingen är en trigger. Utöver detta så hintar bolaget om en särnotering av den tyska fastighetsdelen vilket torde synliggöra värden. Detta ska kunna ske 2014 enligt bolaget själva.

Bolaget återköper egna aktier, om än i liten omfattning. Jag hade gärna sett att de ökade detta ytterligare. Utdelningen ligger på 15 cent vilket ger en direktavkastning på goda 4,5 %.

Mitt case är att renodling, särnotering, återköp av egna aktier över tid ska öka lönsamheten och minska glappet mot book value. Under tiden får jag ta del av en rätt god utdelning.

Ha en bra dag!

ägamintid

10 kommentarer:

  1. Tycker du inte att du sprider dig tunt? Ena dagen danska banker, sedan engelska försäkringsbolag, sedan österrikiska fastighetsbolag? Bara en fråga från en notorisk "fegis"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Luppen! Vet inte riktigt vad du menar nu. Jag tycker spridningen är rätt stor mellan försäkring, fastigheter, bank och andra branscher som big pharma, utilities, teleoperatörer etc.

      Men visst är jag lite yvig och jagar "value" där jag hittar det och just nu känns det som att danska banker och försäkringsbolag ger bra "value".

      Jag tycker jag är ganska defensiv även när det gäller de danska bankerna där jag anser ha en mycket stor säkerhetsmarginal.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej,

    Vilken börs handlar du på? Undviker du franska eller hur ser det ut med courtaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag handlar i Wien, det kostar 35 EUR tror jag.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hej! Intressant och värt att titta närmare på. Genom vilken mäklare handlar du på Wien-börsen? Med vänlig hälsning, starke Arvid

    SvaraRadera
  4. Positivt är att Österrikiska bolag inte är lika välbevakade, då det är en rätt liten börs. Håller mig tills vidare med Österikiska Posten, men det lät som ett spännande Case.

    Går man på historiska siffror så ser det inte så lysande ut (Return on Equity och liknande, precis som du nämner).

    Med tanke på att omvandling är "Caset" så skulle jag noga kolla in ledningen, om de har den erfarenhet och de kontakter som gör att de kan lyckas.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de har en mycket trovärdig kommunkation med ägarna. Informationen är god. Återköpen tyder på "Känsla" med tanke på att värderingen är alldeles för låg. Skulle de sälja alla fastighter så får man dubbla värdet. Särnoteringen av tyska delen kan vara triggern som synliggör värdena.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Kan kika på Immofinanz på Avanza? Hittar inte bolaget.. Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ringa in din order.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...