måndag 11 februari 2013

Inköp dansk bank



Köpte in ett knippe aktier i Spar Nord Bank i veckan. Banken kom med siffrorna för helåret och det ser bra ut. Stora nedskrivningar av dåliga lån men en ruggigt bra basintjänning. För 2013 spår banken en basintjäning före reserveringar för dåliga lån på 1000-1100 danska kronor. Det ska ställas till dagens börsvärde på 3550.

Man räknar vidare med att skriva ner ca 1 % av utestående lån vilket blir - 400.

Resultat före skatt kommer bli ca 600-700.

Eget kapital per aktie uppgår till 48 danska kronor och aktien handlas just nu i 28,8 kronor.

Potentialen är stor när nedskrivningarna minskar vilket de kommer att göra. Marknaden har dock bestämt sig för att de kommer skriva ner 1-2 % av utestående lån i all evighet. Jag tror inte det kommer att bli fallet. Banken handlas till ca 3 gånger årsvinsten före nedskrivningar och 0,55 gånger book value. Detta anser jag är på tok för lågt och kommer att justeras upp över tid.

Jag håller ögonen på Banknordik också för ett mindre inköp även där. Återkommer med mer info kring detta.

Danska banker kommer att stå för ca 15 % av portföljen när jag är klar med inköpen i sektorn. Jag äger sedan tidigare en större post i Nordjyske Bank. Danska banksektorn befinner sig där den svenska var för 5 år sedan. Stora nedskrivningar och återhållsam kreditexpansion. De är oerhört "hatade" just nu av marknaden vilket gör att det går att ackumulera upp i lugn och ro. Vinden vänder alltid förr eller senare och kan de klara av stora nedskrivningar i några år så väntar skördetid för bankerna.

Jag förväntar mig inga utdelningar i närtid från bankerna men på 2-5 års sikt bedömer jag att min yield on cost kan bli mycket hög vid en investering på nuvarande kursnivåer.

Ha en trevlig kväll!

mvh
ägamintid

12 kommentarer:

  1. Det verkar som om de har för avsikt att komma igång med utdelningen i år om jag tolkar/översätter deras IR rätt. Någon procentdel av vinsten framgår dock inte. Jag tror du kommer få rätt i din analys!

    "Udbyttepolitik og -forventninger
    Det er Spar Nords mål at skabe et konkurrencedygtigt afkast til aktionærerne - i form af kursudvikling og udbytte. Det er således bankens politik at betale udbytte til aktionærerne i år, hvor resultaterne tillader dette."

    SvaraRadera
    Svar
    1. I årsredovisningen är föreslagen utdelning 0 kr. Hybridkapital ska återbetalas till danska staten vilket kan ta något år.

      Radera
    2. Ja, utdelning kommer att ta tid men banken handlas till 3 gånger årsvinsten före nedskrivningar så det kan bli stora utdelningar om några år när de fått ordning på kreditförlusterna. Jag räknar med att de tjänar ca 600 miljoner efter nedskrivningar i år. Efter skatt kanske 350-450 miljoner.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hur många Nordjyske äger du? Vad tror du om rapporten imorgon?

    Mvh

    Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapporten blev ok men inte mer. Men det går åt rätt håll och kommer bli bra på sikt. Fortfarande måste dock nedskrivningarna minska för att vändningen i aktien ska komma.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hur känner angående att det danska indexet har gått svinbra? Med tanke på rekyl som drar ner marknaden igen.

    Mvh Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bryr mig inte om index utan jämför bara priset med det värde jag ser i varje aktie. Kommer en rekyl kan man troligen fiska in dom billigare.

      Radera
  4. Verkar ha höga kostnader/inkomster, senaste 5 åren mellan 60-72% mot Nordjyskes 53-60%. Någon ide vad det beror på?

    //Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kostnaderna är på väg ner och det ligger mycket kostnader för integration av förvärv etc. Räknar med att de kommer att komma ner en bra bit från nuvarande nivåer.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Vet att jag frågat dig förut och vet ej om du svarade, men det vore kul att se en uppställning över dina innehav. Kan du dela med dig av det?

    Eftersom du köper en hel del bolag så är det lite svårt att få en överblick över din strategi utan att se listan. Dock givetvis upp till dig om du vill visa den eller inte.

    Tack för intressant blogg!

    /Harry

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har valt att inte presentera hela portföljen men följer du bloggen så vet du mina största som är Vivendi, RSA, Citigroup och Talanx. Danska banker är också en rätt stor del för närvarande.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Tjena!

    Grym blogg, har själv inlett målet med pension vid 50...

    Har du en lista någonstans på alla dina innehav.. gött att få ta lite rygg på äga min tid!!!

    En vän

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...