tisdag 12 februari 2013

Inköp dansk bank nr 2


Ytterligare en dansk bank är inköpt, Banknordik. En betydligt mindre bank är Spar Nord Bank.

Börsvärdet ligger på 850 miljoner danska kronor.

Jag bedömer att banken har en intjäning för nedskrivningar av dåliga lån på ca 280-300 miljoner danska kronor. Aktien handlas under 3 gånger vinsten för nedskrivningar mao.

Eget kapital ligger på ca 2000 miljoner danska kronor.

Även detta inköp är ett bet på att de dåliga lånen klingar av över tid och intjäningen återgår till mer normala nivåer. Då är även denna aktie mycket billig. Jag tror de har förmåga att klara detta då de har varit lönsamma genom hela krisen.

Nu äger jag Nordjyske Bank, Banknordik och Spar Nord Bank inom den danska banksektorn. En större portion i Nordjyske och mindre i de övriga. Ytterligare en bank är på väg in i depån. Återkommer om den. Några av de här tror jag kommer att gå väldigt bra och samtliga kommer att tjäna bra pengar om 2-5 år, enligt min tro.

Ha en trevlig kväll!

mvh
ägamintid

3 kommentarer:

  1. Du skrev i en tidigare kommentar att BankNordik gick bort för din del. Vad hände? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en översiktlig granskning först men när jag sedan trängde in djupare i siffrorna så såg jag att det ser ruskigt starkt ut. Det är viktigt att kunna omvärdera sina beslut! :)

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Instämmer, det är viktigt.

    K/I-talet är mycket högt sedan de senaste förvärven vilket å ena sidan kan ses som stor potential om man lyckas skära i kostnader (K/I-talet var i världklass till och med 2010) men å andra sidan som att man är känsliga för minskade intäkter och eftersom utlåningen generellt sett minskar så är jag lite rädd för detta i BankNordik. Finanserna ser också lite väl slimmade ut och detta i kombination med att man har fått nödlån som man måste betala tillbaks med de vinster man (förhoppningsvis) gör de kommande tre åren gjorde att jag håller mig borta.

    Sammantaget högre risk än Nordjyske, men kanske också högre potential i kursökning.

    Börskursen har rusat från ca 80 kr när jag började titta på BankNordik till över 90 kr nu men om man tror på bolaget så ser det fortfarande billigt ut.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...