söndag 3 februari 2013

Index vs enskilda aktier

Den uppåtgående trenden som indexen, i världen, nu befinner sig i är inte drömläge för en nettoköpare som mig. Jag föredrar en stillastående marknad eller nedåtgående så länge jag köper aktier och det kommer jag att göra i många år till. En nedåtgående marknad ger bättre köplägen då lågt värderade bolag blir ännu lägre värderade. Det finns som bekant ingen nedre gräns för hur långt priserna på aktier kan gå men värderna i bolaget rör sig oftast inte lika snabbt som aktiekursen.

Det finns alltid köpvärda bolag oavsett börsklimat och således finns det även nu. Dock är de svårare att hitta när vi haft en längre tids uppgång.

Jag försöker att skilja på index och enskilda aktier. Index kan ligga på höga nivåer medan enskilda bolag fortfarande kan vara köpvärda, av olika anledningar. En del bolag kanske inte har hängt med i utvecklingen, andra bolag har stigit men är fortfarande lågt värderade.

Jag tar således inte några köp- eller säljbeslut baserat på vilken nivå index befinner sig.
Det som går att konstatera är dock att ju högre vi går på diverse index ju närmare en rekyl kommer vi. Sedan senhösten tycker jag det har gått väl fort och jag har på känn att en rekyl kommer nu under våren.

Det jag försöker bedöma är vilka värden som finns i bolagen och jämföra det mot det pris som marknaden betalar för bolaget. I och med denna tillämpning är indexnivåer helt ointressant då det inte säger något om värderingen på det bolag som jag har tänkt att köpa.

Det är skönt att just ha fokus på enskilda bolags värden i förhållande till priset. På detta viset slipper man det mesta surret kring indexnivåer och att index har gått upp eller ner eller att det tekniskt ser bra eller dåligt ut. Det är lätt att bli stressad av dagliga kommentarer kring diverse indexnivåer. Detta säger ingenting om mina respektive aktiers värde.

Ha en skön helg!

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Klokt. Sparar man i aktier för att kunna ha ett gott liv så vore det ju segt om man fastnar så totalt i allt börssurr att man inte kan koppla av och ha ett gott liv.

    Det är nog många som har en ganska direkt koppling mellan index och stressnivåerna i kroppen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är utmärkt att ha index som benchmark. Inte på daglig basis utan över en längre period, kanske 6-12 månader.

    Visar det sig att man i realiteten efter courtagekostnader inte avkastar mer än index finns det ingen anledning att köra vidare i samma spår. Antingen gör man då en förändring i sättet att förvalta eller också köper man en indexfond. Även indexfonder delar ut!

    Utan benchmark kan man inte veta hur skicklig man är.

    SvaraRadera
  3. Någonting jag har reagerat på är att under den tid jag följt börsen (2008-) så har OMX Large cap alltid lett uppgångarna.

    Eftersom en stor del av min portfölj tillhör small cap och mid cap (Vitec, Formpipe Software, Doro och Beijer Alma) så har jag under större delen av tiden presterat sämre än index. Men när börsen närmat sig sin topp har min portfölj uppvärderats ganska kraftigt och vid själva kraschen har portföljen tappat mindre än Large cap index vilket givit en fin totalavkastning.

    Under januari har min portfölj haft en riktigt rejäl uppvärdering så min gissning är att fler än du börjar se Large cap som dyr och börjat investera på small och mid cap.

    SvaraRadera
  4. Ett alternativ vore att försäkra sig med en säljoption på indexet. Viktning sker med hjälp av innehavens Betavärde. Med den metoden kan man minimera marknadsrisken. Är man dessutom helt säker på sina investeringar är terminskontrakt ännu billigare som "försäkring". Gäller förstås att ha tillräcklig kunskap om optioner och terminskontrakt för att använda instrumenten på ett rationellt sätt.

    Att jämföra sig på ett rättvist sätt mot index är svårt (omöjligt?), utländks aktier, övervikt i vissa branscher mm. I så fall är det sharpekvot som gäller.

    @ Atieingenjören
    Kan vara "januarieffekten" som signifikant har påvisats existera på småbolagslistorna.

    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för en intressant blogg!
    Jag undrar hur du rent praktiskt går till väga med dina investeringar? Vilken aktiemäklare använder du dig av? Jag antar att du även gjort en grundlig analys där också vilken som är mest prisvärd? :) Har du allt i en ISK eller hur har du löst det hela rent praktiskt? MVH Novisen

    SvaraRadera
  6. Hur ligger dina aktier till för närvarande? Du har ju varit så kolugn i dina uttalanden om att du tänker sitta lugnt i rasen och sedan köpa på dig mer "när det är billig". Det ska bli intressant att se hur du resonerar när/om vi åker på ett redigt ras och dina innehav börjar visa röda siffror i högerkanten (obs, inte sagt på ett hånfullt sätt eller så, jag är bara nyfiken då psykologi spelar en väldigt stor roll när det gäller investeringar).

    Jag tror fortfarande att man kan få en fin överavkastning med några enkla metoder om man ser över perioden 10-15 år. Men då måste man börja titta på index i någon form... ;-)

    SvaraRadera
  7. Aktieingenjören

    Jag tror att din iakttagelse är korrekt. Ofta leder Large Cap uppgångarna. Nu, efter en tids uppgång, ser jag att t.ex. småbolagsfonderna börjar gå bra. Grejen är väl den att det är svårare att handla med mindre bolag, dvs det är knepigare att välja rätt inbillar jag mig. Men är man duktig där är potentialen nog större.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Om man är helt okunnig om allt vad aktier, fonder med mera heter, men gärna vill lära sig för att senare göra något bra av sina bankkontopengar, hur rekommenderar du att man går tillväga?
    Tack för en inspirerande blogg, även om jag fattar långt ifrån allt du skriver ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...