söndag 10 februari 2013

Hur mycket kan vi spara med en svensk "medelinkomst"?

Medelinkomsten i Sverige för personer mellan 20-64 år ligger på 294 398 kr per år enligt statistik från SCB för 2011. Länk Jag har använt "medelvärde 2" vilket beräknas för de som har en inkomst. Den tar alltså inte med personer som erhåller pension eller sjukpenning etc.

Det motsvarar 24 533 kr per månad, brutto. Det är lågt! Jag trodde medellönen i Sverige var högre....

En person som bor i St:Matteus församling i Stockholm och är medlem i svenska kyrkan får ut 19 100 kr netto med den bruttolönen.

Vi är två personer i hushållet och skulle, med en svensk medellön, få 38 200 kr netto per månad.

Med nuvarande månatliga omkostnader på ca 22 000 kr skulle vi med en svensk medelinkomst kunna spara ca 16 000 kr per månad. Inte så illa. Nu har vi inga barn än vilket skulle göra kalkylen annorlunda. Men helt klart är att man kan spara rätt (väldigt) mycket pengar om man är två i hushållet som har en medelinkomst. Jag får tillägga att vi bor i en medelstor svensk stad.

SBAB har gjort en undersäkning avseende svenskarnas sparande, nedan följer ett kort utdrag från undersökningen: Länk
 


Svensken sparar 9 300 kr per år (ja, ni läser rätt; PER ÅR)....

Svensken sparar i genomsnitt ca 9 300 kr per år, vilket motsvarar 775 kr i månaden. I
genomsnitt sparar män mer än kvinnor, drygt 2000 kronor eller 26 procent mer per år.
Andelen män som sparar 20 000 kr eller mer är 26 procent. Bland kvinnor är siffran 16
procent. Ensamstående med barn sparar minst av alla grupper: 7 100 kr per år i genomsnitt. Mest

sparar familjer bestående av två vuxna utan barn. Den åldersgrupp som har det största genomsnittliga sparandet är 59–69 åringarna: 10 200 kr per år.


 
Svenska hushålls genomsnittsbuffert uppgår till 61 500 kr (de 80 procent som har buffert). 38 procent av svarar att hushållet har en buffert på över 100 000 kronor.


Efter att ha läst igenom undersökningen kan jag konstatera att vi kan spara 20 gånger mer än "medelsvensken" även med en "medellön". Eller uttryckt på ett annat sätt: Det tar oss ca 2 veckor, med en "svensk medelinkomst", att spara ihop lika mycket pengar som "medelsvensken" sparar på ett helt år... Häpnadsväckande är bara förnamnet. 

Frågan jag ställer är varför är inte sparandet högre?  Vad tar alla pengar vägen? Har jag räknat fel?

Ha en skön söndag!

ägamintid



62 kommentarer:

  1. Jag misstänker att en hel del av sparandet är "sparande" där pengarna går till resor, bil och annat.

    I mitt hushåll sparade vi till exempel ett litet sex-siffrigt belopp förra året. Men i år kommer det att bli en nollbudget eftersom vi köpt bil (kontant), flyttar ut på landet och dessutom har planerat en resa till Afrika.

    Därför är jag väldigt nyfiken på hur det ser ut med nettosparandet per år bland svenska hushåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kära människor,

      Mitt namn är fru Moria Fisher, Min familj är mycket glad, eftersom jag kunde få ett enkelt lån på 60.000 dollar från en välgörenhets lån firma som heter Clara Morgan Lån Firm, min syster regisserad mig till Clara Morgan Lån Firm när jag var i behov av ett lån medel på 60,000 USD för drift av njurtransplantation på min lilla son som heter Bowen, sedan bestämde jag att ansöka om ett lån från Clara Morgan lån Firm, till mina största överraskningar var mitt lån godkänt och beviljas utan någon form av kreditupplysning, ingen säkerhet, ingen cosigner och med bara 3% ränta.

      Jag kommer att råda någon där ute i behov av ekonomiskt stöd för att kontakta Clara Morgan Lån Firm för mer information om denna transaktion Här är deras e-postadress (clara_morgan@outlook.com) och en där ute bör vänligen tacka Clara Morgan Lån Firm för mig .

      Tack
      Mrs Moria Fisher

      Radera
    2. Hej älskade människor,

      Jag är Mrs mary smed skriver detta brev eftersom är verkligen tacksam för vad Mrs.clara morgan gjorde för mig och min familj, när jag trodde att det inte fanns något hopp om att hon kom och göra min familj känna sig levande igen genom att leda oss lån med låg ränta på 3% jag trodde aldrig att det fortfarande äkta lån långivare på nätet men till min förvåning jag fick mitt lån utan att slösa mycket tid så om du är ute efter ett lån av något belopp skulle jag vilja att ni maila VIA (clara_morgan@outlook.com) jag önskar er all framgång

      Hälsningar
      Mary Smith

      Radera
    3. Behöver en investerare?
      Behöver kommersiella eller personliga lån?
      Vi ger ut lån till någon person och företaget med en ränta på 3% per år. För mer information, kontakta oss via
      E-post: gruppofinanriazio048@gmail.com

      Radera
  2. Medelsvensken gnäller om hur de aldrig har råd med något. Medelsvensken är avundsjuk på andra som har "tur" nog att ha pengar. Pratar du om aktier och sparande med medelsvensken så blir denna stött och förolämpad, "hur kan du säga att alla kan bli rika på aktier när medelsvensken inte ens har utrymme att spara!?", har jag fått höra många gånger om.

    Medelsvensken har inte ens 10 000 kronor på kontot. Medelsvensken har gett upp, det är för jobbigt att spara. Man intalar sig att "vi ska leva nu, pengar gör ingen lycklig". Så de väntar in pensionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog sjutton kan man spara om man vill. Beror helt på vad man själv väljer att ha för utgifter samt vart man själv lägger pengarna. Jag själv bor i hus på landet som jag har köpt. Kör 20 mil till jobbet tur och retur. Jobbar som vanlig operatör på ett företag. Sätter undan 15000 kr varje månad och det är inga pengar som jag rör. Så nog sjutton kan man spara om man själv vill. Samtidigt så gör jag det jag vill. Lever inte snålt för det.

      Radera
  3. Jag är student UTAN lånedelen. Jag jobbar extra då och då i ett lager när jag får tid. Blir lite extra på sommaren.

    Ändå lyckas jag spara 1000kr i månaden via Aktieinvest. Hur vuxna människor bara kan spara 700kr i månaden är ofattbart för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var student fick jag ca 2000 över varje månad (hade lån dock). Fick sen jobb och slutade tänka på att vara ekonomisk -- och inga pengar över i slutet av månaden. Nu har jag tagit tillbaka initiativet, men har glömt bort hur jag gjorde för att leva på 4.500 kr per månad.

      Radera
    2. Det kunde jag också, tills jag flyttade ihop med min sambo och skaffade mig andra levnadskostnader. Det är helt enkelt inte lika roligt med 20kvm och pasta varje dag när man är två.

      Radera
    3. Tvärt om är det mycket roligare när man är två :)
      Dessutom är oftast inte en dubbelt så stor lägenhet dubbelt så dyr och det finns fina stordriftsfördelar med att dela på mat, bil och sängkläder!

      Radera
    4. Det är för att du bor hemma. Det finns nästan inga boenden som du skulle ha råd med ens om du tog fullt lån (utan att jobba extra). Men om du tar fullt lån och även jobbar extra, så får du råd med potatis till vardags och en läskedryck på helgen.

      Radera
    5. Anonym... Lån och bidrag är över 9000 kronor. Även om du har 4500 i hyra (eller så får man sluta vara kinkig och bo i en studentkorridor för 3000 kr i månaden) Så har du 4500 kr kvar! Gör man matlådor till varje dag i skolan kommer man undan med 1500 i matkostnader MAX. Blir så vansinnigt ARG på folk som klagar på hur lite CSN med lånedel är och att det inte räcker. DET ÄR HUR MYCKET SOM HELST. Jag fick 1000 kr över varje månad (rökte och festade en del) och min sambo hade 2000 kvar varje månad och hon rökte inte. ARG!

      Radera
  4. Som sagt, det hänger lite på hur man definierar spara, och på hur lång sikt man ska ha pengarna för att det ska räknas som sparande.
    Mitt svar på frågan skulle kunna vara att jag inte sparar alls. Däremot blir det alltid pengar över i slutet på månaden som jag inte gör slut på.

    Bland de man tycker borde kunna spara, men ändå inte gör det, så finns det säkert tusen orsaker till att de gör som de gör. En del har helt enkelt hål i fickorna, medan andra sitter i situationer som är svåra att komma ur. I många fall handlar det säkert om föräldrar som vill leva upp till någon form av norm vad gäller boende, kläder och utlandssemestrar som de vill ge både sig själva och sina barn.
    Man kan tycka det är korkat, men jag har förståelse med dem.

    SvaraRadera
  5. Medianinkomsten är mer relevant än medelinkomsten då inkomstfördelningen knappast är normalfördelad. /Kalle

    SvaraRadera
  6. Jag ska inte raljera för mycket över andra människor eftersom det tog rätt lång tid för mig själv att förstå att man kan spara pengar.

    Problemet många har är nog att de inte har några framtidsvisioner. Man ser bara det kortsiktiga materiella målet; ipad, mobiltelefon, tv, x-box, hobby. De tror förmodligen att de har obegränsat med tid att spara ihop till någonting.

    Sen ska jag vara lite elak och göra ett attack på våra medmänniskor. Jag är nästan helt på det klara med att många människor helt enkelt inte har den mentala kapaciteten som krävs för att ta hand om sitt liv. Gå till diverse nyhetssidor och se hur folk skriver. Man skulle få lov att gå om första klass direkt om fröken rättade texterna. En del förstår ju fortfarande inte att man har stor bokstav efter punkt. Det har helt gått förbi dem.

    Det är av denna anledning som vissa är rika medan andra är fattiga. Mellan varven kommer någon människa upp sig medan andra, nyrika, faller rakt igenom klasserna p.g.a att de helt enkelt inte har den kapacitet som krävs för att leva ett högre liv (lottovinnare, högavlönade personer med unik talang som fotbollsspelare etc.)

    Själv har jag testat mina värden på de sätt som går och fått feedback som vittnar om en kapacitet som ligger över 92% av befolkningen. Detta räcker tyvärr inte så långt som man kan tro, men jag upplever det som väldigt lätt att styra min tillvaro och människor runtomkring.

    Om man räknar lite lätt på siffrorna så ser man ganska tydligt att allting är uträknat för att medelsvensson inte ska kunna resa sig.

    SvaraRadera
  7. Tror det beror mycket på vad man har för personlighet och vad man känner att man behöver. Vi har ganska bra löner och har därför större möjlighet att spara. Men vi har även funderat på hur lätt det vore att sprätta 10 000 kr i månaden utan att höja vår levnadsstandard särskilt mycket. T.ex:

    * Köpa mer inredning, säg en ny soffa, ny bokhylla eller soffbord av dyrare format, en matta eller något = 12000 kr på ett år = 1000 kr per månad
    * Jag skippar matlådan och börjar äta utelunch varje dag = 1000 kr per månad
    * Dyrare semesterresa = 1000 kr per månad utslaget per år
    * Märkesklädshopping till oss och barnen = 500 kr extra per månad
    * Senaste Iphones med abonnemang = 600 kr per månad
    * Renovering bara för att snygga upp, t.ex. golvomläggning där det inte behövs plus ett trädäck = 2000 kr per månad
    * Mer utemat 600 kr per månad
    * Lyxigare vardagsmat 1000 kr per månad
    * Dyrare bil....

    O.s.v.

    Det är inte svårt att göra av med pengar utan att tänka på det.

    SvaraRadera
  8. Skitbra inlägg! Fick mig en rejäl funderare (även fast jag är en av dem som drar upp statistiken). Återigen tack.

    Skrev några egna rader och länkade till det här inlägget från min blogg. Hoppas att fler kan få upp ögonen och börja spara.

    http://www.snaljapen.se/2013/02/hur-mycket-kan-en-svensk-spara.html

    SvaraRadera
  9. Hej
    1. Jag har sett lite högre siffra om det var cirka 27 000 (men tror det var något medianvärde och vet ej hur beräkningen skett och av vem)

    2. Jag tycker inte det är något förvånande. Alla jag känner och umgås med kommer ifrån arbetarklassen eller så är det den första generationen av akademiker vars föräldrar inte har universitetsutbildning.

    Här är det inte speciellt vanligt att man sparar några större summor. Samma sak i medelklassen av akademiker/mellanchefer som ska ha nya bilar, fint hus och i vissa fall även sommarhus/sommarstuga + resor o ibland vintersemestrar.

    Begreppet spara innebär för 95 % eller högre av alla människor att man antingen sparar till en specifik sak eller upplevelse/resa. Eller så har man en buffert om något går sönder (bil,elektronikprylar m.m. eller om man skulle bli arbetslös)

    Jag ifrågasätter ungefär en timme varje dah varför jag tillhör den % i samhället som avviker mest. DVS. samma kategori som Aktiestinsen. Skulle alla eller många tillhöra den kategorin skulle inte samhället fungera bra.

    Det är en relation mellan sparande/konsumtion i samhället med fokus på konsumtion/byte av tjänster och jobb.

    Om alla skulle vilja leva på aktieutdelning eller pensionera sig fortast möjligt hade det inte funnits några företag som kunde få finare och finare nyckeltal år för år.

    Vem är det som skapat Apples storhet (arbetar och medelklassen), samma sak med företag som Toyota och Ford.

    Jag tycker inte man ska försöka påverka andra eller tycka att andra är konstiga eller dumma. Det är det verkligen ingen som är.

    Det lustiga är snarare sådana som jag själv. Tänk om jag skulle bli överkörd av en onykter bilist ikväll, om jag skulle få obotlig cancer (vilket jag känner unga personer som fått) eller om jag skulle dö eller skadas på annat sätt.

    Vad har jag då haft för nytta och hur roligt har jag då haft av min kämpan och min väg mot mitt mål när jag kanske bara uppnått 25 % eller 10 % och tänk då allt jag missat på vägen.

    Alla fester, alla resor, alla besparingar , allt snålande m.m.

    Jag utgår precis som alla andra ifrån att det normala är att inte spara så mycket och leva i nuet.

    Därför pratar jag aldrig med folk i min omgivning eller försöker få andra att efterlikna mig själv.

    mvh Viktiga frågor

    SvaraRadera
  10. Men vad ÄR det som räknas som "att spara" då?

    SvaraRadera
  11. Vad är sparande? Är spara att fördröja konsumtion till nästa månad, nästa år eller nästa generation? En inte helt oviktig fråga i sammanhanget.

    Vad det gäller snittinkomsten så borde du också räkna med genomsnittligt ekonomiska åtagande. Vad blir t ex kostnaden för 1,5 barn (om det nu är snittet?)

    Läste också ditt intressanta inlägg om billiga kvalitetsskjortor. Hade varit väldigt kul att få tips om vart det går att inhandla dessa. :) Om vi har riktigt tur kanske de båda bloggarna kommer med sina bästa "street-smart" tips?

    F


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips om man skulle behöva skjortor är att kolla in tmlewin.co.uk. De brukar ha satans massa rea och skjortor är klart behagliga. Eftersom jag är vansinnigt vältränad så har jag gärna mer slim-fit skjortor vilket gör att man måste sy in de lite i sidorna men priset är ändå långt under Stenström eller liknande märken.

      Radera
    2. För mig är sparande, när jag lägger undan för att bygga kapital. Utan egentlig avsikt att förbruka kapitalet i framtiden utan bara avkastningen av det. Att lägga undan pengar för bil, båt, hus, sommarstuga, arbetslöshet, ny tvättmaskin osv. Är bara normal hushållning i den personliga ekonomin. Kapitaluppbyggnad anser jag är mycket svårt för normala arbetare, utom tiden före man skaffar barn och tiden efter barnen flyttat hemifrån. Varje fas i livet har sina olika prioriteringar. Tror inte man ska försöka spara för att gå i pension med två, tre barn i huset. Det är inga problem att hinna med det senare, när alla utgifter har flyttat hemifrån.

      Radera
  12. Tyvärr är incitamenten i samhällen inriktade på belåning. Då tänker jag framförallt på att kostnadsräntor är avdragsgilla samtidigt som räntor från sparande beskattas. Helt vansinnigt om du frågar mig men det är samhället vi har.

    Har ingen direkt åsikt om andra människors sparande men själv känner jag att det är skönt att kunna spara en slant "for a rainy day".

    SvaraRadera
  13. Det paradoxala i resonemanget med sparande, är att det är konsumtion som håller igång hela det ekonomiska maskineriet. Om ingen konsumerar produkter som företaget jag investerat i, så kommer min investering/sparande gå upp i rök...

    SvaraRadera
  14. Jag sparar inte - jag investerar.

    Och det gör jag med 75% av min inkomst efter skatt.

    Kapitalet ska inte förbrukas - det ska förräntas.

    SvaraRadera
  15. En sak jag upptäckt är att folk som ser det som omöjligt att spara gärna håller sig med ny bil och byter vart tredje år. Inte köpt kontant utan självklart på kredit.
    Om man ständigt förstör kapital på det viset (en ny bil halveras i värde på 3år) kommer man aldrig att få ihop några pengar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju ett gammalt ordspråk, som lyder. "Miljonärer åker i tio år gamla bilar". Det har jag med åren konstaterat stämmer väldigt bra. Det är inte bara att det är en inrutad vana för dom att inte konsumera i onödan utan det är ett sätt att markera att dom inte behöver visa sin förmögenhet på ett svulstigt sätt. Det överdrivet lyxiga och vräkiga, hittar du hos nyrika uppkomlingar, som inte vet hur dom ska uppföra sig med sina pengar.

      Radera
    2. Nja... Vanlig knegare med ny bil från Volvo.. Och miljonär..

      Radera
  16. Finns en mycket enkel och klar regel, som gäller för alla. Med en normal inkomst ska du spara 65% av din nettoinkomst. För den med barn under 15 år eller om du gått i pension gäller 50%.
    Alla under 50 år ska tänka på att vi inte kommer att få någon pension från det allmänna, ALL pension måste vi själva spara till.

    SvaraRadera
  17. Vad tar alla pengar vägen? Om man tar en titt på din budget och jämför den med de kostnader som du inte har men som väldigt många i Sverige har så förstår du att de 16000 kronorna som det borde gå att spara snart skulle vara betydligt mindre.
    Säg två barn 5 och 9 år och kostnaderna ökar ganska rejält trots barnbidragen. Dagis och fritidsavgifter ca 1500 kr, mat ca 2370 kr (enligt konsumentverket)plus fritidsintressen, idrott, kläder mm svårt att räkna på men pengarna går åt och här handlar det ju inte om status eller annat tjafs utan att man vill att barnen ska få prova på olika sker och utvecklas.
    Den som bor i villa vilket ganska många av oss gör har oftast lån och räntor som ska betalas och lite högre elförbrukning så då kan du lugnt slänga på ett par tusenlappar på dina poster boende, el, försäkring och räntor. Du kan även lägga till vatten,avlopp och sophämtning och fortsätta med ett par barnförsäkringar.
    För att trassla till det hela lite till så är det ganska vanligt att folk bor en bra bit från sitt arbete och behöver därför två bilar för att få ihop vardagen med alla kostnader det medför och bensinräkningarna för de som inte bor i någon större stad (vilket är en väldigt stor del av befolkningen)kan fort springa iväg till några tusenlappar per månad.
    Har man en villa krävs en viss del underhåll vilket kostar pengar.
    Ja listan kan nog fortsätta en stund till men jag ger mig här, alla har olika förutsättningar och kostnader och självklart är det viktigt att spara, jag tycker att Ägamintid är bra förebilder för väldigt många och att bloggen är väldigt intressant och lärorik men jag har inte svårt att se varför folk inte kan spara så mycket som de kanske borde.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller särskilt svårt att se varför vissa sparar mindre. Jag och min fru tjänar precis på medelvärdet, men hon har jobbat 75% sedan första barnet föddes för att barnen inte ska behöva vara på förskolan alla dagar i veckan i sina tidiga år. Där försvinner nästan 5000 spänn direkt. Sen är det bara att lägga på de poster "stabilekonomi" nämnde ovan för att få lite rull på pengarna. Många tycker att _vi_ tjänar mycket och avundas vad vi kan göra med pengarna.

      För ett hushåll som drar ihop över 60 kkr netto varje månad kan det te sig konstigt att medelsvensson inte sparar mer, men jag har inte svårt att förstå alls då jag lever mitt i det livet själv.

      Radera
  18. Jag sparar inget alls.
    Eller gör jag det? Amorterar klart mer än beräknade underhållskostnader och bygger ett litet extrahus på tomten för "överblivna" pengar.
    Det är inte så enkelt att definiera vad sparande är.

    SvaraRadera
  19. hej hej.

    oj jag som sparar 2.000kr/mån på min lilla inkomst på 6.800kr...
    ialfall är jag glad att jag har ett sparande.
    idag fick vi åka in akut på JOURTID med katten.
    det kostade "bara" 2.440kr för undersökning och 2st sprutor i nacken och lite förhållningsregler närmaste 2dygnen...
    han måste troligtvis dra ut 2tänder och vi måste ta bort tandsten på honom. men först ska vi få honom att börja äta igen!

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Att spara kan vara så enkelt verkar få ha förstått. Som Per H Börjesson i sin bok menar - sätt undan 10% av din inkomst. Vårt resonemang är att vårt sparande är som att betala hyran.

    Jag undrar, har ni någon uppfattning om investerarsparkonto och kapitalförsäkring? Vad är er åsikt (om ni har någon) om dessa?

    Tack för en bra blogg!
    /Kristina

    SvaraRadera
  21. För mig är det en tydligt skillnad på sparande och periodiserad konsumtion som det är att spara till semesterresor osv. För mig är sparandet att skapa mig en rejäl bunke pengar som kommer ge mig en passiv inkomst resten av livet. Inte behöva ta lån när man köper ett hus osv. Jag är uppväxt utan lyx men i ett hem där det aldrig har fattats pengar, så vill jag även att mina barn skall ha det.

    SvaraRadera
  22. Ekonomisk gen saknas

    Liza lever lyxliv på pappas pension
    http://www.radda-sverige.nu/ekonomisk-gen-saknas/

    SvaraRadera
  23. Väldigt bra bloggsite!!!! Att spara är att skjuta upp sin konsumtion, förenklat. Men att spara var enkelt när man var liten och arbetade extra, sedan kom kvinnor flera som var underbara men saknade klar skolgång och högre utbildning, dvs svårt att få bra arbeten! Kärleken kostar skulle jag vilja säga! Vid separationer så har jag gett dem vad de velat ha, hjälpt dem och har nu ett bra liv och viss positiv kontakt med dem. Ser ny kvinna!
    Men det är få som vill försörja en man så det blir vi som i slutändan tar hand om dem! Fortfarande! Visst finns många jämnlika där man tjänar samma. Men varje barn kostar ca en miljon att ta fram, helt Ok, tre ungar blir ca 3milj apropå sparandet. Ända har man över en del, sannolikt beroende på att man konsumerar vettigt liksom ens föräldrar kan klara att semestera delvis i Sverige. Avstå från en del lyxkonsumtion som inte gör en gladare. Det enda jag skulle vilja ha senare är en bra 4hjulsdriven bil, kanske Volvo som fungerar och är ny, men i Stockholm krävs också garageplats vilket är svårt att få.

    Investeringar följ goda vänner som är duktiga undvik bankernas råd om du inte råkar ha en bra bank/man/kvinna. Satsa PÅ BREDA SVENSKA BOLAG med historik inga nya IT, medicin, eller oljebolag. Förlorat mycket där själv. Idag mest banker, investmentbolag och Axfood, Hakon, Fastighetsbolag mm
    Balder, fastpartner Hufvudstaden osv...fonderna kan gå bra men oftast vågspel. Se till att alltid ha en del i kontanter också på ett bankkonto, för regniga tider!!!
    Bra kvinna/partner är viktigast med samma värderingar och uthållighet!!! Humor underlättar!

    SvaraRadera
  24. Varför har jag inte kommenterat ett enda inlägg i tråden???? ;)

    Jag ber om ursäkt men tackar för riktigt intressanta kommentarer!

    ägamintid

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  26. lyxfällan har räddat många! Bland annat lärt mig i livet!,23 år med en inkomst på 46 000 sek ,invensterat i boende med en invest på 60 procent i eget kapital,inga andra lån och amorterar 5000 i månaden som även kan ses som pensionsparande

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra lön för din ålder, nu ska man givetvis inte raljera över ålder utan över kunskap och förmåga att få saker och ting gjorda (och givetvis lite tur)
      Du verkar har stor möjlighet att bygga ett kapital tidigt i livet.
      Själv 24 och är inte i närheten av din lön eller ditt sparande.

      Mvh

      Radera
  27. Oj wow så lite! Helt otroligt! Jag undrar VERKLIGEN vart pengarna tar vägen? Jag lägger undan 4500/mån från min lön på 17100 (ca 13000 efter skatt) och vi är ändå två vuxna som lever på den lönen... Och äter gott och tycker att vi lyxar till det varje helg :) Chockerande fakta det där.

    SvaraRadera
  28. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  29. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  30. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  31. Avsluta dina ekonomiska bekymmer idag :

    Jag kan le med denna gudfruktiga mannen jag fick ett lån på € 76,000 och två av mina kollegor har också fått lån från den här mannen utan problem . Jag råder dig att inte välja fel person om du faktiskt ansöka om en kontant lån för projektet och alla andra . Jag publicerar det här meddelandet eftersom Sir.James Vit fick mig att känna välsignade med sitt lån . Det är genom en vän jag träffade denna ärliga och generösa gudfruktiga mannen som hjälpte mig att få detta lån fond för att reglera ditt liv , du behövde ekonomisk hjälp , du har fastnat , Ingen tillgång till bankkrediter , eller inte har fördelen av en bank måste du finansiera ditt byggande, fastighetsutveckling , skapa ditt eget företag upp ditt personliga affärer , har du sett och måste tjäna pengar , en dålig kredit eller behöver pengar för att betala räkningar eller skulder . Så jag råder er där ute att vänligen kontakta och träffa dig för de tjänster du begär av honom . Hans kontaktadress : jameswhitefinancehome@yahoo.com eller jameswhitefinancehome@outlook.com
    Kontakta honom för mer information , vara tydlig och ärlig .

    SvaraRadera
  32. Det är olika mentalitet helt enkelt. Jag ska medge att jag är ambivalent nog att slåss mellan två läger. Spara eller spendera... Jag vill även ödmjukt påpeka att jag inte tycker att den som sparar mängder gör mer rätt än den som spenderar hela sin lön... Jag själv har haft perioder där jag, precis som Er sparar 15-25k i månaden, och perioder där jag bara skiter i allt och lever upp våra löner.. Båda har sina fördelar och nackdelar, och jag kan ännu inte säga vilket alternativ som är mer rätt än det andra.

    Jag minns en sak som jag läste en gång i tiden: Det finns nog ingen någonsin, som legat inför döden och sagt "jag borde ha sparat mer pengar..."

    Det är värt att tänka kring... Precis lika mycket som vi som sparar mycket raljerar över hur katastrofalt dåliga vissa är på att lägga undan pengar, och ja - många ÄR riktigt dåliga på det. Så finns det dom som spenderar hela sin lön varenda månad, och raljerar över dom som inte lever livet.

    Vilket som är mest rätt - ja, det vet jag ärligt talat inte..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vitt jag kan se är frihet det viktigaste en människa kan uppnå, t.o.m. en så stor frihet att man kan hjälpa andra människor att uppnå sin frihet. Men utan eget kapital är man i dagens samhälle svårligen inte fri, och utan att förstå hur mycket kapital som krävs för att man ska vara fri är man inte heller fri, dvs. ackumulerandet har ingen ände. I det förra fallet är det någon annan som styr över dig, t.ex. en arbetsgivare eller staten. I det senare fallet är det kapitalackumulerandet som styr över dig.

      Mr Money Mustache skrev bra om detta nyligen:

      http://www.mrmoneymustache.com/2014/04/14/how-to-make-money-buy-happiness/

      Radera
  33. Medelinkomst är ett uselt sätt att räkna på.
    I Sverige är det 20% som tjänar lika mycket eller mer än vad medelinkomsten är.
    Orsaken är att dom som tjänar mest tjänar 10-30gånger mer än Svensson och höjer därför medeltalet.
    Se bara på Volvos VD som får ut 4 arbetare-årslöner/månad.
    på 1 år har han tjänat lika mycket som 48 arbetare.
    2012 tjänade 50% av dom som deklarerat 18700 eller lägre.
    så 37400:- brutto är en svensk medelinkomst för 2 personer, inte Netto som du skriver.

    SvaraRadera
  34. Imponerande att ni kan hålla så låga omkostnader! Undrar om du har räknar med alla bilkostnader som värdeminskning/förlust av avkastning/service/reparationer/vård/bränsle ?

    Kan intyga av egen erfarenhet att det är betydligt svårare när man har två barn, frun är sjukskriven och man har behov av två bilar.

    Dessutom behöver man större bostad när man är fyra. Dock är det underbart att ha familj.

    Rent generellt sett tror jag vi i Sverige är så dåliga att spara beror på flera saker. Tänker främst på:

    - Idealen som kablas ut, lån på bilar, hemelektronik, smslån uttryck i media som "betala hyran" vilket indirekt betyder att i deras föreställningsvärld finns det ingen som äger sin bostad ?

    - Få förebilder

    - Bristande undervisning i skolan

    - Förväntningar om konsumtion direkt, perspektivet att det enbart gäller att leva i nuet

    - Skattemässigt "lönsamt" att låna. Dock är ISK och kapitalförsäkring verkligen vettiga sparformer.

    SvaraRadera
  35. Kompletterar med humor från 80talet med ett visst allvar :)

    http://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM

    SvaraRadera
  36. Jag är 23 år, bor i villa tillsammans med min sambo där vi delar på utgifterna, dock betalar han mer på boendet eftersom han tjänar bättre och äger huset och jag betalar billånet och drivmedlet eft. jag använder bilen mest.
    Jag får ut efter skatt ca: 13.000:- och har då ca 9.500:- i fasta kostnader för bil (lån 1.000:- + etanol 2.000:-) Mat 2.000:- Boende 3.000:- hundmat+förs. 500:- Mobil/A-kassa/fack: 1.000:-.
    Min sambos kostnader står i princip i samma propotioner, han får ut runt 22.000 efter skatt.
    Tycker det är väldigt svårt att spara då vi såklart vill unna oss att resa bort ibland, köpa kläder/inredning och mysa. men vi försöker alltid att spara något och ibland tycker jag det är jobbigt att vi inte kan lägga undan mer, men tänker då på att vi lever ju faktiskt väldigt gott och köper det vi vill ha och gör typ det vi vill. Dessutom pensionssparar vi ju såklart, alltid något :)

    SvaraRadera
  37. I am MR FLORIAN DERENIK a Legitimate And a Reputable loan Lender. We are dynamic company with financial assistance.We loan funds out to individuals in need of financial assistance, that have a bad credit or in need of money to pay bills,to invest on business.I want to use this medium to inform you that we render reliable and beneficiary assistance as be glad to offer you a loan.Contact us via mail address: moneylaundering48@gmail.com
    Services Rendered include; Refinance,Home Improvement,Investment Loan,Auto Loans,Debt Consolidation,Line of Credit,Second Mortgage,Business Loans,Personal Loans,Car Loan,Auto Loan.
    Please write back if interested.
    FULL NAME.........
    HOME ADDRESS......
    SEX..........
    AGE..........
    MARITAL STATUS........
    COUNTRY..........
    STATE..........
    MONTHLY INCOME.........
    OCCUPATION.....
    DATE OF BIRTH.....
    AMOUNT NEEDED AS LOAN .........
    DURATION OF LOAN......
    Get back to me with these information's so that we can proceed further
    okay.
    I am waiting to hear from you okay.
    Mr FLORIAN DERENIK

    SvaraRadera
  38. Välkommen till 24Hour Loan Tjänst

    Har du försökt att få lån från bankerna utan framgång? Skyndsamt behöver pengar för att få ut av skulden? Behöver pengar för expansion eller etablering av ett eget företag? Få ett lån från en av Storbritanniens ledande lån företag. 24Hour Lån Tjänsten är ett av de största säkrade lån företag i Storbritannien och vår vänliga och erfarna personal har möjlighet att behandla din ansökan snabbt och effektivt. Du får låna över någon term 1-25 år och låna något belopp från £ 2,000 till £ 50,000,000.00 för något ändamål.

    Typer av lån vi erbjuder är:

    Personliga lån
    Kortfristiga lån
    Skuldkonsolidering lån
    Online lån
    Snabba lån
    Lån Alla ändamål
    Kredit termer
    Dåliga krediter lån
    Billiga lån
    Negativa kreditlån
    bostadslån
    Bad kredit problem
    Secured lån

    Med en låg ränta på 3% på alla delar av världen. Programmet är tillgängligt för sökande som är 18 år och äldre.

    För mer information, vänligen kontakta via e-post: 24hourloanservice@gmail.com
    Hälsningar
    Larry Fox

    SvaraRadera
  39. Jag heter Percy ... Jag äger en legitim lån företag som jag startade för några år sedan ..
    I detta företag ger vi ut lån på 3% ränta till våra kunder som är villiga att betala tillbaka några år ..
    Är du intresserad av att söka någon av lånet nedan så vänligen skicka ett mail till mrpercy2211@gmail.com tillämpa snabbt!
       Vi ger erbjudande;
    * Kommersiella lån ..
    * Personliga lån ..
    * Business lån ..
    * Investeringar Lån ..
    * Utveckling Lån ..
    * Förvärv Lån ..
    * Byggnadskreditiv ..
    * Auto lån ..
    * Skuldkonsolidering lån ..
    * Internationella lån ..
    * Studielån och mycket mer utan någon fördröjning ....
     Ansök nu och få ditt lån inom 48 timmar .. Don t missa !!
        Vi väntar på din post ...

    SvaraRadera
  40. En skitbra grej jag märkt för ekonomin är att skaffa en högutbildad fru som tjänar 50 tusen kr + som jag själv gör! vi sparar 30 000 kr i månaden och då har vi över så det räcker kan man säga! Beror helt på om man har en hemmafru eller någon undersköterska som drar ner.

    SvaraRadera
  41. Hej, Lånesökande välkomnar vi dig till en privat lån företag som är på väg att släppa lös rikedom och lägga undan stress och fattigdom.
    Finansiering Property kan ofta vara en riktig utmaning - tidskrävande, frustrerande, dyrt - utan tillgång till de rätta kontakterna och kompetens att tillämpa rätt inställning. Här är de goda nyheterna vi erbjuder alla typer s lån på något sätt du vill ha det. I allt vi gör, vi tillämpar "K.I.S.S." formel - eftersom vi tror på "Hålla det suveränt enkelt". Vår verksamhet är helt enkelt hjälpa Property Developers, Property Investors, aktiebolag och lokala företag få den finansiering de behöver, snabbt, effektivt, om de allra bästa villkor och räntor 3% som tidigare sagt. Från över hela marknaden, oavsett om det är brittiska DEVELOPMENT FINANCE - övergångsfinansiering - KOMMERSIELLA Fastighetsinteckningar - köp låta PORTFOLIO LÅN, etc. Vi kommer att erbjuda de rätta finansieringsarrangemangen så att våra kunder att växa och blomstra genom att uppnå ett eller flera av de tre affärs fundamenta:
    Kontakta oss idag via vår e-post {} sarahmantiwongfinancialsolution@yahoomail.com.

    SvaraRadera

  42. Lån erbjudande på 3% ränta, gäller nu om intresse finns. Kontakta oss idag på fred112.peterson@gmail.com eller fredpetersonworldloan@yahoo.com.

    SvaraRadera
  43. VÄLKOMMEN TILL VASCO EKONOMI. Vi erbjuder privata, kommersiella och personliga lån med mycket minst årliga räntor som låg som 3%, vi är legitima långivare godkänd av federala finansministeriet.
    Behöver du en snabb och prisvärd lån, så kontakta oss idag via e-post: vascofinancials@gmail.com

    Kontakta oss via e-post: vascofinancials@gmail.com

    SvaraRadera

  44. VÄLKOMMEN TILL VASCO EKONOMI. Vi erbjuder privata, kommersiella och personliga lån med mycket minst årliga räntor som låg som 3%, vi är legitima långivare godkänd av federala finansministeriet.
    Behöver du en snabb och prisvärd lån, så kontakta oss idag via e-post: vascofinancials@gmail.com

    Bara svara via e-post: vascofinancials@gmail.com

    SvaraRadera
  45. Hallå

    Ansök om ett lån är ett snabbt och bekvämt sätt att betala räkningarna och starta ett nytt projekt finansiering till räntor som är mer än 3% inte, kontakta oss idag på: klayfirm11@blumail.org. Det behövs en låneerbjudande lån Vår minsta är $ 1,000.00 urval låna lite pengar jag är en certifierad långivare Legit och anmälan, kontakta oss idag, om du har någon. intresserad av att få ett lån, kontakta mig för mer information om lånet processen, process som kreditvillkor och villkor och hur lånet kommer att överföras till dig. Jag behöver din akut svar om du är intresserad.

    SvaraRadera
  46. Hej, jag är Mrs.Caroline, ett privat lån långivare som ger liv tid tillfälle lån. Behöver du ett lån snarast att betala av dina skulder eller om du behöver ett lån för att förbättra din verksamhet? Du har förkastats av banker och andra finansiella institutioner? Vi lånar ut pengar till personer i behov av ekonomiskt bistånd, som har en dålig kredit eller i behov av pengar för att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Så kontakta oss idag via e-post: carolineloan@gmail.com

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...