lördag 9 februari 2013

Emballage emballage emballage

Har ni tänkt på hur sanslöst mycket emballage som man slänger? Vi har gjort en del inköp den senaste tiden då vi ska ha barn. Barnvagn, skötbord, byrå, bilbarnstol, beställningar av en del kläder och leksaker etc. Alla dessa kartonger. Jag åker lika mycket till sortergården som till jobbet numera...

Utöver detta så fick jag en bok i julklapp, givetvis kom den i en kartong... Så fort jag har kört iväg skiten så kommer det nytt. Utöver detta så är tidningar och papper i mängder.

Jag måste bara sätta upp skylten "ingen reklam tack", men samtidigt så är det kul att kika i en del matbutikers erbjudanden och se om man kan göra några slantar.

Sen gillar jag öl vilket gör att det under diskbänken är fullt med glasflaskor som måste till sortergården. Utöver detta så har man slaskpåsen som ska ska slängas var eller varannan dag.

Ibland är det svårt att förstå att man kan producera så mycket avfall/skräp på två personer!

Vi är ju inte unika utan jag räknar kallt med att andra familjer har liknande arbete, dvs köra till sortergården som helgnöje.

9 kommentarer:

  1. Jag näthatar emballage. Det är nästan så man hellre avstår från att köpa ngt för att slippa ha en massa embalage att ta hand om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, det är bättre att avstå än att köpa bara för att slippa ha skiten hemma.

      Radera
  2. Använd appen "Matpriskollen" så får du alla erbjudanden från matbutiker rakt ner i telefonen istället för i brevlådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kollas upp.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Grymt. Finns den till windows phone?

      Radera
  3. "Ingen reklam"-skylt är ju det första man behöver sätta upp på sin brevlåda för att inte bli reklambombad. De flesta matbutiker har sina reklamblad i pdf på nätet, så du missar ingenting!

    Men även utan reklamen håller jag med om att det blir enormt mycket avfall. Som Brämhult-junkie får jag massor av plastflaskor att återvinna och just plastbehållarna brukar alltid vara fulla på återvinningsstationerna så vi åker omkring med bakluckan full av skräp tills vi hittar en ledig grön tunna.

    Lite return får man dock när man får barn sedan. Om några år kommer dagis och fritids att skrika efter tomma kartonger och toalettpappersrullar att ha till pyssel så då har du ett alternativ för återvinning av i alla fall denna typ av avfall. Som dock kommer tillbaka hem till dig sedan i form av glittriga jultomtar med ett öga i ansiktet och ett öga på luvan plus en himla massa paljetter och lim.

    SvaraRadera
  4. Tips på hur man undviker direktadresserad reklam

    http://www.statenspersonadressregister.se/Direktreklamsparr.html

    SvaraRadera
  5. Hallå!

    Läste din blogg för första gången igår fredag. Kul läsning och bra skrivet!

    Nu till min fråga: Jag och min sambo kan sätta av 10.000-14.000 sek i stort sett varje månad. Vi är båda dryga 40 år och vill kunna leva på utdelningar..dvs sluta arbeta i god tid innan 65 ( eller är det 75 år nu? ) ålder! Hur ska vi tänka?

    Vi äger en större post i American Capital ( AGNC New Yrok börsen ). Akiten är en s.k REIT dvs 90% av vinsten ska delas ut. I dagsläget delar AGNC ut 16% per år uppdelat på varje kvartal. Bolaget sysllar med bolån. Vår post är rätt stor så ur risktänk så är det nog rätt fel.

    vi har funderat på att sälja av ( haft en fin utveckling sedan köp ).

    Hur ska vi tänka? placera?

    Lycka till

    /Fredde

    SvaraRadera
  6. "Ibland är det svårt att förstå att man kan producera så mycket avfall/skräp på två personer!"

    Gissa vad ni snart kommer att fylla soptunnan med? Blöjor! :-D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...