torsdag 7 februari 2013

Barnaffärer = konsumtionssamhällets (helvetets) kärna

Vi har börjat köpa in en del prylar till vårt kommande barn. Barnvagn, skötbord, bilbarnstol, lite kläder, etc. Jag har normalt sett svårt för att "gå  i butiker". Jag tycker det är stressande och stimmigt för det mesta. Barnaffären som vi nu har handlat en del i slår alla rekord när det gäller konsumtionshysteri. Ja, vi har själva varit med och bidragit till hysterin genom att handla där. Men jag slås av vilken enorm marknad "barnprylar" är. Det är mycket folk i butiken oavsett tidpunkt. Det finns allt mellan himmel och helvete i butiken. Behövs verkligen alla prylar?

Det som är värst är att personalen, med självklar ton, försöker övertyga oss om alla prylar som behövs. Det pratas om viktiga funktioner, livsnödvändiga prylar, säkerhet och riskerna med begagnat osv. Man spelar helt enkelt på förstagångsföräldrars osäkerhet och blivande föräldrars självklara vilja att ge barnet det bästa.

Nu är det tur att jag/vi är praktiska av oss och köper det som är praktiskt och det som bara är absolut nödvändigt. Vi har tänkt köpa mycket allteftersom vi ser att det finns ett behov. Annars hade notan kunnat landa på 6-siffriga belopp innan personalen har gått igenom hela sortimentet av livsnödvändiga prylar som inget barn kan vara utan. Vi tror att kärlek och närhet är viktigare än prylar. Ett förlegat synsätt i dagens konsumtionshelvete men jag är konservativ av mig.

Sen har vi turen att ha syskon som vi kan låna kläder av, då barn växer snabbt i början.

Innan vi besökte butiken, för jag har aldrig varit där tidigare, så hade jag en inställning/tro att det skulle vara ett konsumtionsmecka men det med facit i hand så var det nog värre än så. Det verkar inte finnas någon hejd på konsumtion.

Butiken kommer inte att besökas mer än när det är absolut nödvändigt framöver. Det var en pärs, helt i nivå med IKEA, Kungens kurva, en lönehelg. Det gäller att "slicka" väggen för att inte bli överkörd av en barnvagn eller kundvagn. Det bästa med besöket var när visa-kortet luktade bränt, jag passerade utgången och kände svalkan från den kalla vinterluften. Puh!

Känner ni igen er?

Ha en bra dag!

mvh
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Det bästa vi köpte var på apoteket snorsugen ---
    50kr.....resten kan man hitta på blocket eller släkt....

    SvaraRadera
  2. Hehe, tack för en ekonomiblogg med humor, det är viktigt!

    SvaraRadera
  3. Oh! Akta er för babybutiker! Man behöver inte alls så mycket som man tror. Barnvagn- köp absolut inte några trendmärken som Bugaboo utan kör på säkra klassiker. Kan vara roligt att ha en ny men absolut inte nödvändigt. Andrahand på Blocket funkar fint. Håller med anonym 15.56, begagnat är helt rätt. Troligtvis mindre giftigt för barnet också då en del hunnit tvättas ur.

    Både baby- och bröllopsbranschen utnyttjar folks känslor å det grövsta. T.ex. hos florist: "Ja, du KAN ju beställa en vanlig bukett, men det är ju EN dag i livet" och så tar de fram den speciella prislistan för brudbuketter.

    Babybutiker är ännu värre. Jättegravid blivande mamma med tokmycket hormoner, åtföljd av kuvad blivande pappa som bara tiger och håller med för husfridens skull :) Ingen av dem tänker klart och är extremt lättpåverkade.

    Värt att satsa på tycker jag är barnvagn, kan som sagt vara kul att ha ny men funkar fint med begagnad också. Köp kombinerad ligg- och sittvagn så håller vagnen längre,

    Annars löser sig det mesta. Låna kläder, babysitter och annat som ni sen märker att ni behöver. Bebisen bryr sig ju inte ett dugg. Spara pengarna till senare år då det lilla barnet kommer att önska sig Ipad, TV-spel, Barbiehus eller annat i julklapp. Eller medlemsskap i Aktiespararna om ni har skött uppfostran rätt.

    Själva spelar vi Finans (Algas) med vårt äldsta barn så att det lär sig om hausse och baisse på börsen. Hittills har äldsta barnet krossat sina föräldrar i Finans genom taktiken att aldrig köpa något för lånade pengar, satsa stenhårt på obligationsdragningar och annars bebygga Sågverket så att det kostar 300 000 kr att hamna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jäklar vilka bataljer man hade i Finans på åttiotalet. Vi hade omgångar som aldrig ville sluta. Vi fick kopiera upp nya sedlar på farsans jobb för de som följde med spelet tog slut direkt och spelet stod nästan jämt framme på bordet i kompisens källare.

      Håller med dig i allt du säger om babybutiker och begagnat och jag tror du har en stor poäng i det där om att mycket av gifterna är urtvättade i begagnade kläder. Blev nästan chockerad när jag läste hur mycket skit det sitter i barnkläder, särskilt såna med plasttryck.

      Radera
  4. När jag var bebis så fanns inte så många prylar som idag, och jag klarade mig ganska bra. Så jag skulle säga att det mesta är helt onödigt.

    Frågar du mig så är det bättre att investera pengarna och ge det till ditt barn när han/hon fyller 18.

    SvaraRadera
  5. Vi köpte en begagnad barnvagn som var använd till 2 barn innan våra och det syntes knappt på vagnen. En femtedel av nypriset. Inga barn mår dåligt av att föräldrarna sparar på onödig konsumtion.

    SvaraRadera
  6. Längesedan jag läste ett så roligt blogginlägg!
    Det är klart att det är lätt att sälja på oss mycket onödigt, allt för de små barnens bästa. Det finns ju snart nästan lika mycket tillval att köpa till en barnvagn som till en bil och visst är det väll tyvärr så att fina prylar till bebisarna är en statusfråga för många.

    SvaraRadera
  7. Ganska kul inlägg men du får ju faktiskt skylla dig själv. Gå inte dit så slipper du. Näthandel :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Tycker det är riktigt kul att följa er blogg! Har liknande tankar och mål själva så kul att läsa om er resa. Stort grattis till tillökningen! Kul att ni tänker ekologiskt, det lönar sig i längden. En lärdom som jag har dragit gällande barn är att de inte behöver så mycket som man tror eller som de i affären gärna vill få en att tro, så ett tips är att inte köpa på sig allt för mycket innan bebisen har kommit.

    Jag har en fråga angående "vinstvarningen" den nya budgeten skiljer sig inte så mycket på intäktssidan, så jag undrar hur ni lyckas hålla intäkterna så höga trots att ni är hemma med barn samt hur ni resonerar kring utplock av dagar, hur länge ni skall vara hemma etc. Självklart behöver ni inte svara om det känns för privat, men det hade varit kul att få lite tips! Hälsningar M

    SvaraRadera
  9. En kommentar angående det som anonym 23:56 pratar om. Var beredda på att er budget kommer att bli skjuten i sank (eller nja, åtminstone skadeskjuten) av en massa VAB-dagar under de kommande åren. Särskilt om ni ämnar skaffa fler barn inom kort. De där små människorna har en tendens att suga åt sig en del virus och bakterier på förskolan och de gillar även att smitta varandra... och mamma och pappa. Vill inte låta negativ, vill bara förbereda er. ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...