tisdag 5 februari 2013

Äntligen en rekyl på börsen

Det får gärna fortsätta ner en bra bit så att man får fiska i lugn och ro under våren. Santander sjönk över 7 % i USA i går kväll. Ett välkommet fall.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det enklare att handla i en svag marknad som står och stampar eller som går ner. Det är betydligt roligare än att jaga i uppgångar.

Jag har en mängd bolag som jag finner intressanta och jag analyserar just nu två väldigt små svenska bolag som jag funderar på att köpa i. Mer om detta framöver. Problemet är att likviditeten är så dålig så det kan ta tid att bygga upp en position som är värd namnet. Jag tycker likviditeten är dålig i Nordjyske men jämfört med dessa två bolag så framstår den som fantastisk... :)

Jag ska inte glädjas för mycket än. Gårdagens nedgång kanske bara är lite vinsthemtagningar inför nya kursrekord men en smula hopp infinner sig hos mig att vi kanske får en period med lugnare utveckling, en ackumuleringsperiod. Det vore väldigt skönt.

Vad tror ni? Är det en större rekyl på gång eller bara vinsthemtagningar?

Ha en bra dag!
ägamintid

14 kommentarer:

  1. Är för dålig på att bedöma men jag är ganska sugen på att köpa bankaktier och även fastighetsaktier.

    Hur har du tänkt kring att öka i bankaktier som du gjort? T.ex. Swedbank borde väl redan vara rätt haussat p.g.a. frikostiga utdelningar, eller?

    När "alla" pratar om att köpa bankaktier (d.v.s. börstips i DI, Privata Affärer o.s.v) är väl då man ska dra öronen åt sig som småsparare?

    SvaraRadera
  2. Swedbank har en direktavkastning på 6,5% så kursen borde rimligtvis bara kunna gå uppåt. Tills en yield på kanske 5% nås. Kursen borde alltså stiga mot cirka 190 kr. Vad som händer på kort sikt vet vi dock inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsatt att man behåller den nya utdelningsnivån eller?

      Radera
  3. Såg att Østjydsk Bank rapporterade nedskrivningar på närmre 10% av tot utlåningen just. Har sneglat på nordjyske men vart lite avskräckt nu då det verkar förvärrats hårt för småföretagarna sista Q. Någon kommentar på det?

    SvaraRadera
  4. Østjydsk är en bank som ingen som kallar sig värdeinvesterare skulle ta i med tång, sedan länge. Danmark är fullt av ruttna skräpbanker. Det är anledningen att det finns möjligheter att hitta undantagen, som har dragits med ner tillsammans med liken. Det gäller verkligen att man har läst på ordentligt för att inte trampa snett där.
    Kalle56

    SvaraRadera
  5. Hej ägamintid!

    Har du köpt dina tidigare Santander via NYSE?

    SvaraRadera
  6. Börsen på kort sikt? Jag gissar på tokrally, USA fortsätter med att försöka avgöra om ljuset i tunneln är Gud själv eller Kinas senaste snabbtåg, dvs köper sig tid och "alla" har inget val än att vänta på besked från högsta ort vilket ger ytterliggare spelrum för tjurrusning under Q1. Sen tror jag på nästa rejäla smäll under Q2-Q3.

    Själv valde jag att öka i Seagate efter rapport (ner 10% på rapporten) och passade även på att öka i mitt förhoppningsvis lilla guldkorn framöver - Micro Systemation.

    Doro kommer med rapport nästa vecka och hoppas kunna öka vid eventuell dipp.

    Har även börjat snegla på FinnvedenBulten men vill gärna veta lite mer om Rysslands-satsningen, på pappret ser det spännande ut med GAZ som har Bo Andersson i spetsen. Men Ryssland är alltid Ryssland. Tog en liten post så får jag försöka läsa på lite mer framöver.

    Banco Santander har jag dock inte vågat plocka in men ser helt klart lockande ut på pappret är dock lite osäker på Brasilien framöver, börjar kännas överhettat men fina pengar för Santander än så länge.

    /Daniel

    SvaraRadera
  7. Hej Kalle56.
    Jag försöker läsa på och tyckte nordjyske såg intressant ut på alla sätt men har inte hunnit med konkurrenterna än. Det jag reagerade på var den makalöst stora ökningen av nedskrivningar hos Östjysk sista halvåret nu, dessvärre är rapporten bara på danska men kommer fler bankrapporter från danskarna närmsta dagarna ska bli intressant följa. Även om jag inte är skillad nog kunna värdera kvaliten på deras olika lån gillar jag nordjyskes diverifisering ialf.

    MVH

    SvaraRadera
  8. Just i dagarna känns det helt omöjligt att spå någonting.
    Alla rapporter tillsammans med dagliga rapporter om ömsom återhämtning och ömsom bakslag i både Eurozonen och USA gör ju att det svänger otroligt mycket.
    Själv väntade jag på en rekyl i Swedbank strax innan rapporten, för att eventuellt göra ett köp. Det var ju en miss kan man säga...

    SvaraRadera
  9. Vad som bland annat är viktigt att titta på är hur det ansvariga kapitalet är uppbyggt. I Nordjyskes fall består det av eget kapital och inget hybrid eller ansvarigt köpt kapital. Det gör att intjäningsförmågan blir så mycket högre. Det är dyrt att hyra in ansvarigt kapital och det lär bara bli dyrare efter den sista tidens smällar. Utväxlingen är också mycket viktig. Om du tittar på Nordjyske ligger den på drygt 4, för østjydsk tror jag det ligger på 8-9 och för västjysk ca 21. Det är helt avgörande skillnader när det är kris. Där ut över är det viktigt att titta på hur hårt banken har tillåtit kunderna att utväxla. Där ligger Nordjyske enligt finantilsynet bra till jämfört med konkurenterna. Titta också på hur billigt banken kan finansiera sin utlåning, en hög egen inlåning är det billigaste och tryggaste sättet. Men viktigast av allt är hur nöjda kunderna är med banken, utan kunder ingen bank.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kalle!
      har du lust utveckla vad ansvarigt kapital är?, googlade utan framgång..
      Samt finns det några bra nyckeltal kolla på för snabbt se ovanstående och utväxling.

      mvh

      Radera
  10. Vad skedde banco santanders dipp på? var det endast oroligheterna i Europa? Ser ingen rapport eller dylikt när jag tittade snabbt på 4-traders.com...

    SvaraRadera
  11. Omvänd stress?

    Alltid lika intressant att följa bloggen. Tycker mig ana en förändrad ton i inläggen. För någon månad sedan var det långsiktig planering baserad på en trygg strategi. Nu när börsen satt full fart uppåt blir det mycket mer kortsiktig analys och förhoppningar om rekyler. Det roliga är att på aktieforumen är det precis omvänt, allt är frid och fröjd när det går upp men i nedgång kommer stressen.

    Hur som helst är Ägamintid en favoritblogg med en inställning som jag gillar!

    SvaraRadera
  12. http://www.iei.liu.se/nek/722a11/seminarietexter/1.407622/MrtenssonoNordstrmLf.pdf

    Tips på bra läsning angående att minimera skatteutgifter vid investering av värdepapper.

    Ägamintid, vad använder du dig av för depå? vanlig depå eller schablonbeskattad depå?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...