lördag 19 januari 2013

Utdelning TOTAL 354 kr

Utdelningen från TOTAL trilliade in i veckan. Detta var årets första utdelning, men inte den sista... Jag noterar att den senaste utdelningen från TOTAL låg på 337 kr. TOTAL har höjt utdelningen under året. Sen påverkar också valutakursen men höjningen märks av.

Nästa bolag på tur är Prospect Capital som jag förväntar mig kommer nästa vecka. Januari är årets svagaste månad när det gäller utdelning då endast 600 kr kommer in på kontot. Snittet per månad ligger på 4000 kr och den största portionen av detta kommer i maj som är en vanlig utdelningsmånad.

Det är fina pengar hur som helst. Utdelning varje kvartal år efter år efter år. Det blir fint det.

Nu tar jag ett par öl och njuter av helgen.

Trevlig helg!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Trevligt att följa din blogg.

    Jag undrar dock om du har gjort någon form av analys av Prospect capital innan du köpte dem? Finns det någon chans att du vill dela med dig av den analysen eller kanske skriva en liten analys?

    Jag vet inte om jag vågar köpa då det är en mycket hög direktavkastning vilket får mig att tveka och tro att det är något skumt med företaget som jag inte vet om. Att det skulle finnas en förhöjd risk eller något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer eventuellt att skriva mer om Prospect framöver. Kanske i samband med deras delårsrapport. Tänkte inte lägga ut någon djupare analys för tillfället.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Som anonym skrev ovan så finns det vissa bolag, eller trusts, i USA som delar ut enorma mängder men sitter på en stor skuldsättning, t.ex. Kinder Morgan som får alla aktiebloggare att dregla men dess nyckeltal är inget för den kräsne och konservative investeraren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kinder Morgan har en hög skuldsättning då de är en "utility". Ungefär som Fortum och EON mfl då verksamheten kräver stora investeringar. D

      e är ett otroligt välskött bolag som avkastat hundratals procent senaste 5 åren. En del av min portfölj ligger i bolaget och det är jag väldigt nöjd med. Det är ett defensivt bolag som har negativ korrelation med index.

      Alla aktiebloggare att dregla... Så kanske det är. Sanningen är ju att de som köpte Kinder Morgan för 10 år sedan är rika idag.

      Tråkig ton du har Conny.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Det är verkligen synd att inte svenska bolag delar ut kvartalsvis som många amerikanska (säkert vanligt i andra länder också).

    På något sätt känns det häftigare och roligare när pengarna rullar in mer ofta, kanske bara jag som tycker så iofs.

    //Property investor
    En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

    SvaraRadera
  4. Halloj gammal post men endå.
    Skulle vara trevligt om du skulle kunna följa upp ditt innehav Prospect capital.
    Funderar om det är något att satsa i.
    Aktien har legat kring dagens kurs och delar ut hela tiden. För bra för att vara sant?

    SvaraRadera
  5. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...