måndag 28 januari 2013

Utdelning januari 581 kr

I januari inkom 581 kr i utdelning vilket är lägre än både 2011 och 2012. Det är årets sämsta månad när det gäller utdelningar. I diagrammet kan ni se hur det just nu, med nuvarande aktieinnehav, kommer att se ut under året. Toppen är i maj då det traditionellt är många årsstämmor och utdelningar klubbas.
 
Längst till höger har vi snittet för respektive år och där ser vi att utdelningen i snitt per månad ökar år för år. Diagrammet uppdaterar jag månadsvis i takt med att jag köper aktier.
 
Den svarta kurvan visar hur utdelningen kommande 12 månader kommer utveckla sig under året om jag köper de aktier jag idag planerar att köpa. Denna förändras också i takt med att utdelningar höjs och sänks, aktiekurser som stiger och sjunker mm.
 
Som prognosen ser ut nu så kommer utdelningen i slutet av året att ligga på en årstakt på ca 76 000 kr(dvs de aktier jag äger sista december 2013 kommer att ge mig 76 000 kr i utdelning under 2014 allt annat lika).
 

19 kommentarer:

  1. Har du fått utdelningen från Santander på kontot?

    Hur lång tid tog det förra gången för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte fått det än. Det kommer någon gång i februari.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej ägamintid,
    Jag sitter pa cs 2m SEK cash som jag har varit för feg att investera. Har dock pa sistone funderat mer och mer pa att investera allt i aktier. Tror att inflationen kommer att ta fart och det verkar vara den enda tillgangen som är relativt vettigt prisatt och samtidigt en hedge mot inflation.
    Undrar dock följade:
    1. Vad har du för aktuell portfölj av aktier?
    2. Vad tror du om att köpa nu...aktier har ju stigit relativ mycket och kanske det är bättre att invänta en dipp. Jag tror nämnligen att vi bara har en tillfällig paus i krisen.
    Tacksam för svar!
    Mvh,
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Jag kan inte ge dig några tips om vad du ska köpa. Du får läsa på och göra dina egna analyser. Mina tre största innehav är Vivendi, RSA Insurance och Citigroup.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Ser bra ut! För övrigt saknar jag en "snabblänk" till portföljen. Är det någonting som finns eller kanske är det så att det medvetet saknas?

    Tack för en bra blogg!
    / Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är medvetet som jag valt att inte visa portföljen men jag har funderar på att presentera bolagen. Mina 3 största har jag beskrivit i ett tidigare inlägg.

      http://www.agamintid.blogspot.se/2012/12/mina-3-storsta-innehav.html

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Det hade varit intressant att i grafen också se hur mycket ni har betalt för att få de utdelningarna. Si och så mycket per månad låter fint men det är svårt att värdera om vi läsare inte känner till det avkastande kapitalets storlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i. Ska justera grafen med detta. Vi har i alla fall satsat ca 750 000 kr så som det ser ut nu och har en aktuell yield on cost på ca 6,4 %.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hej. Hittade din blog precis. Kul! Men kan inte hitta var du skrivit dina innehav? Vågar du inte skriva om dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har medvetet valt att inte publicera min portfölj. Det beslutet kanske jag omvärderar framöver. Vågar är inte rätt ord utan ett ställningstagande jag har gjort av flera anledningar.

      Här skriver jag om mina största innehav.

      http://www.agamintid.blogspot.se/2012/12/mina-3-storsta-innehav.html

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Tycker det är helt okej att inte lämna ut hela portföljen osv, bara för att man bloggar så behöver man inte berätta "allt".

    Iaf, märker själv att jag nästan dagligen går in på portföljen och dess transaktioner för att se om det kommit någon utdelning eller inte (fast jag vet att januari är en mager månad för min del). Alltid "spännande" med utdelningsportfölj och speciellt roligt med Q1 då man får reda på utdelningarna för året :-)

    Börjar själv bli lite nervös för Seagates och TAL Groups rapporter då det båda stigit mycket senaste månaden och det lockar till sälj fast jag lovat mig att ligga kvar så länge inte börsen rasar då min yield on cost är väldigt bra. Hade dock velat öka i Seagate ytterliggare men det får vänta ett tag.

    Men varför finns det inte en funktion där man får ett mail när en transaktion skett, utdelning, köp, sälj osv. Vet att man kan få det för köp/sälj hos Nordnet/Avanza men man får väl inte "utdelnings-mail"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips, upprätta din portfölj på Financial Times hemsida, så meddelar den att du har fått dividens och om du vill plocka ut eller återinvestera. Gratis att upprätta portfölj och jag tycker denna funktion är bra. //C

      Radera
    2. Aha, kanon - det skall testas. Men ska nog allt tipsa de svenska nätmäklarna om denna funktion som borde vara obligatorisk. När nu svenska räntebevis, preferensaktier mm betalar ut kvartalsvis så borde många vilja få en pling när det rasslar till i den passiva kranen :-)

      Radera
  7. Som du visar på diagrammet får du väldigt stor del under maj, vilket är helt normalt.
    Men detta visar även att du sitter inne på många nordiska bolag, vilket du inte kommunicerat med oss läsare ännu ?

    Hade varit kul om du skrev nästa gång du köpte i Sverige, eller i alla fall norden.

    Jag lägger mina kort på att du sitter med en fin post i Fortum, den känns som handen i handsken för dig.

    Köpte själv fortum på 13,40 idag.

    Keep up the good work, jag har stor respekt för det du gör!

    ps, Realty Income höjer utdelnigen med 19% (idag) och betalar ut månadsvis, underbar aktie som jag tror du skulle uppskatta... en yield på 5% i dagsläget

    SvaraRadera
  8. Vad har du (och även andra som läser) för mäklare?
    Har själv Nortnetdirekt (fd. Aktiedirekt) för dess låga courtage skull, då jag köper ganska små poster.
    Nackdelen är att jag inte kommer åt de amerikanska aktierna.
    Så, vilken mäklare erbjuder låga kostnader för de svenska/nordiska aktierna och samtidigt låter mig köpa amerikanskt?

    (Sorry om det blir "off topic"...)

    SvaraRadera
  9. Hur långt i förväg bestäms det vilket datum som gäller för utdelningarna? och vart kan man hitta dessa datum?
    På Avanzas sidor för respektive aktier tycker jag oftast det är tomt bakom rubriken "Utdelningsdag".

    SvaraRadera
  10. Patriq, utdelningen fastställs på bolagsstämman som oftast ligger någon gång på våren. Dock brukar det i många fall redan tidigare komma ut vad ledningens förslag till utdelning kommer bli. Det varierar lite hur tidigt den infon kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förslag till utdelningen för svenska bolag (och europeiska?) meddelas vid bokslutsrapporten

      För amerikanska bolag är det styrelsen som bestämmer utdelningarna och där meddelar de ca 1-2 mån innan utbetalning

      Radera
  11. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...