fredag 4 januari 2013

Utdelning av aktier istället för cash

Jag äger en skvätt Banco Santander. Yield on cost på dessa är är 10,7 %. Banken har inte sänkt utdelningen under hela krisen utan ligger kvar med 0,6 EUR per aktie fortfarande. Jag har varit lite skeptisk till den höga utdelningen då jag tycker man borde konsolidera sig men jag förlitar mig på att ledningen vet bäst och att utdelningsnivån är uthållig.

Tidigare utdelningar erhåll jag i cash men nu senast så fick jag utdelning i nya aktier istället. Man kan som aktieägare välja om man vill ha cash eller aktier.

Det som är bra med aktier är att det inte utgår någon skatt eller courtage utan man får sin utdelning i aktier motsvarande beloppet som man skulle fått i kontant utdelning, före skatt. Eftersom det är 21 % källskatt på Santanders utdelning så är det en klar fördel att få utdelningen i aktier.

Jag behåller dessutom min ägarandel i banken med tanke på att det sker en viss utspädning när nya aktier ges ut. Nu är inte min ägarandel någon jag sitter längst fram på stämman och viftar med, men ni förstår poängen... haha! Att välja aktier är självklart om man tror på bolaget i fråga. Tror man inte på bolaget så starkt ska man ta utdelning i cash och köpa andra bolag för pengarna.

Banco Santander tror jag fortfarande löser krisen och jag tycker ledningen vidtar en mängd åtgärder för att stärka banken. De har skött den här krisen på ett utmärkt sätt enligt mitt tycke. Kursen har gått bra och medräknat utdelningar så är min avkastning över 20 % på aktierna i Santander.

Vad tycker ni? Cash eller aktier?

mvh
ägamintid

20 kommentarer:

  1. Jag föredrar casch, då jag själv kan bestämma vad jag vill investera i. Det kan vara som så att du är nöjd med din position i ett bolag och önskar invetera detta i ett annat bolag som ser mer aptitligt ut rent värdemässigt.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare. Cash så jag själv kan välja vad jag vill investera i. Om värderingen är hög i ett bolag som delar ut aktier istället för pengar så är det lika mycket galenskap som när bolag gör återköp av aktier till höga börskurser istället för att dela ut.

    Dock kan det i vissa lägen (om värderingen också är den rätta) vara trevligt att slippa skatt och dessutom slippa courtage om man ändå hade tänkt öka sitt ägande i bolaget i fråga.

    Det är ju just spanska bolag som håller på på det här viset och jag kommer välja aktier när Iberdrola har utdelning så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vanligt i många länder bl.a i England. Jag föredrar egentligen cash och ingen utspädning men om bolaget kan förvalta sitt kapital väl så är detta en bra metod. Valfriheten är också bra.

      mvh

      Radera
  3. Pengar, av samma anledning som tidigare inlägg.

    Btw har du koll på de Kanadensiska bankerna, tänker främst på BMO, men även RY och BNS är intrassanta? klarat krisen bra, och finansiellt starka, med bra framtidutsikter och god direktavkastning.

    / Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har ingen större koll men jag vet att de har fina banker. Är dock lite skeptisk till Canada där fastighetspriserna likt Sverige inte har gått ner än.

      Radera
  4. I 9 fall av 10 vill jag ha cash. Men i fallet Santander så är kursen fortfarande låg och jag slipper gärna skatten på den höga utdelningen.

    Hur fick du välja hur du skulle få din utdelning? Väntar på första utdelningen som borde komma nu i januari för min del.

    Har aktierna i vanlig depå på Nordnet

    mvh
    Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick inte välja utan det är förinställt på aktier när man läser på deras hemsida. Man får aktivt välja att ta cash.

      Radera
  5. Om Santander är ditt bästa investeringsalternativ är aktier att föredra, annars kontanter. Rena aktieutdelningar där alla andelsägare får aktier är i praktiken en split så den typen av utdelningar har numera försvunnit. I ett sådant här läge där man kan välja så har det såklart en mer praktisk betydelse.

    SvaraRadera
  6. Den stora frågan är ju beskattningen...!!
    Om det här alternativet funnits i Sverige fram till 2011, med en 30% skatt på utdelningar att jämföra med en (hypotetisk) utdelning i form av aktier till 0% skatt, så hade jag tagit aktier i 90% av alla utdelningar.
    Idag har vi ISK med 0% direktskatt (c:a 10% skatt på utdelningar beroende på direktavkastningen) och då har kapitalbeskattningen lite spelat ut sin roll.
    Men att få 100% i form av aktier (inom ISK) och sen direkt sälja till 0% reavinstskatt vore fortfarande ett lönsamt alternativ.
    Dock tror jag inte att vi kommer att få den möjligheten i Sverige.
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avräkningen kan inte vara högre än skatten på KF vad jag har förstått. Antar då att man har 1000 kr i aktier på KF/ISK (utländska)med 10% utdelning dvs. 100 kr och en källskatt på 21% eller 21 kr. schablonskatten i nuläget är 5 kr. Skatten blir då 21 kr vilket är 2.1% på 1000 kr insatta. Tror man kan få billigare courtage än skillnaden på 0,5% och 2.1% och sälja aktierna istället? Dessutom kan det dröja ett par år innan man fått tillbaka källskatten.

      Känns dock generellt inte som någon bra idé att investera i bolag som delar ut aktier under längre period istället för cash . I statistiken visas det antagligen grymma utdelningar utan behov av positivt kassaflöde.

      Radera
  7. Spontant säger jag cash.

    Jag är inte alls insatt i Banco Santander eller spanska aktier men om jag skulle få aktier istället för pengar skulle min första tanke vara, varför? Har de helt enkelt inte pengar till utdelningar och/eller återköp? Okej om de vill använda pengarna till något annat som de ser som värdeskapande men att späda ut aktiestocken känns inte som värdeskapande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har pengar men vill nog också konsolidera sig. Jag har tidigare varit skeptisk till att de delar ut så mycket men de verkar reda ut det här ändå. Jag hade hellre sett återköp av egna aktier än utdelning med tanke på den låga värderingen.

      mvh

      Radera
  8. Fick också fler aktier vid senaste utdelning, gillar att dom fler så jag säger aktier

    Vad kommer du investera i för något den första månaden på året när pengarna trillar på kontot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte än. Funderar på France Telecom och Prospect capital och några andra aktier.

      Radera
  9. hur väljer man om man vill ha cash eller aktier? om man köper och inte gör något mer, blir det då cash per auto?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se mitt tidigare svar. Det är förinställt på aktier men man kan aktivt välja att ta cash.

      Radera
  10. Köpte ett gäng bankaktier i våras och det har blivit en fantastisk investering hittills, speciellt bra har Barclays och BNP Paribas varit. Banco Santander har inte lyft på samma sätt även om även den är klart på plus. Precis som ni kommer jag behålla den då jag tror uppgången kommer fortsätta. Hur ser ni på övriga europeiska bankaktier? Äger ni några fler?

    En annan bransch jag funderar på är telecom, mest på grund av att de haft ett dåligt år runt om i europa och kanske kan få en återhämtning likt bankerna... Vad tror ni om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hoppas ju på en återhämtning kring teleoperatörer men jag tror inte att det är dags än.

      Jag förstår att dina bankaktier har gått starkt. Jag funderade ett tag på att köpa ett gäng aktier bl.a. BNP, Santander, Credit suisse, mfl men valde Santander som det lite säkrare kortet före bl.a. BNP.

      Fortsätter återhämtningen i Europa finns det mycket uppsida kvar i bankerna men bakslag kan/lär komma på vägen.

      mvh

      Radera
  11. Trodde att man måste få fram en rekommenderad GAV även för utdelade aktier vilket innebär att när man säljer sådana aktier utgår 30% i reavinstskatt.

    SvaraRadera
  12. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...