lördag 19 januari 2013

Songa Offshore

Jag har börjat läsa in mig på Songa Offshore, ett riggföretag noterat i Norge.

Bolaget har rasat kraftigt under hösten 2012 av ett par anledningar.

Stora kostnader för underhåll av två riggar har oroat marknaden att bolaget ska tvingas till en nyemission. Dessa riggar har dessutom inte genererat något kassaflöde då har stått still under kvartal 4.

Det finns också en oro kring 4 nybeställningar som håller på att byggas, hur man ska finansiera dessa samt oro kring de lån som löper ut 2014 och 2015.

Trym som är den rigg som stått still längst och där kostnaden nu är uppe i över 200 miljoner USD för service ska inom kort börja arbeta för Statoil. Detta är något marknaden väntar på för det kommer att göra att den riggen börjar generera pengar igen.

Annars är övriga riggar uthyrda och opererar med full kapacitet.

Intjäningsförmågan är bra för Songa. Man ligger på en EBITDA på ca 300 miljoner norska kronor per kvartal, dvs 1200 miljoner norska kronor per år. EBITDA är resultat för avskrivningar (det finns stora avskrivningar i riggbranschen för just riggarna).

Börsvärdet är i dag ca 1400 miljoner norska kronor, EBITDA är lika stor som börsvärdet.

Det egna kapitalet (tillgångarna - skulder) är 6500 miljoner norska kronor vilket ger ett P/B på 0,22 vilket är mycket lågt. Man kan sälja samtliga tillgångar, i teorin, och betala av skulderna och få en påse pengar kvar som är 4-5 gånger större än börsvärdet. Riggarna är enligt delårsraporten från september 2012 belånade till ca halva anskaffningsvärdet. EV är ca 6000 miljoner norska kronor. EV/EBITDA = ca 5.

Värderingen är förbryllande låg. Bolaget har haft problem, ja, de stora problemen har varit och snart är den sista riggen i drift hos Statoil. För att lösa likviditeten i samband med reparationer och service av riggar sålde man nyligen en rigg till Seadrill som gav en positiv kassaeffekt på 280 miljoner USD vilket täcker kostnaderna för reparationer och service.

På längre sikt finns oro kvar för utestående lån hur de ska omfinansieras och även hur nya riggar ska finansieras. Men de nya riggarna är beställda åt Statoil, det finns redan kontrakt för dessa så det borde gå att finansiera dom. Det hade varit värre om man inte hade ett uppdrag för dom.

Jag har ännu inte räknat på framtida intjäning. Det borde vara ganska enkelt att se vilka rater riggarna har och räkna på en viss nyttjandegrad för att se hur det ser ut framöver. Jag vet inte vilken EBITDA man kan förvänta sig 2013 och 2014 ännu.

Det är svårt att värdera risken i Songa, jag förstår inte riktigt vad det är som gör att värderingen är så fruktansvärt skev. Kanske någon av er läsare ser något som inte jag ser? Har jag räknat fel? Det största risken som jag ser det är en nyemission till en låg kurs med tanke på att aktien har rasat enormt under föregående år. Det skulle ge en stor utspädning. Jag tror dock att de kan finansiera nya riggar och befintliga lån med nya lån av något slag.

Vad är bolaget värt? Jag vet inte ännu. En likvideringsvärdering är svår att göra då man sitter på kontrakt som ska slutföras. Men med tanke på att man har nettotillgångar som är 4-5 gånger större än börsvärdet så borde aktien vara väldigt billig. Men jag är inte klar med den här analysen på långa vägar....

Ha en skön helg!
mvh
ägamintid


10 kommentarer:

  1. Lite vidare läsning kan vara denna:
    http://seekingalpha.com/article/1064251-songa-offshore-a-fallen-angel-with-the-potential-to-deliver-enormous-returns

    Skulle själv avstå pga hög skuldsättning och låg ROE. Men sen är det väl en turnaround som du är ute efter och då får man kanske acceptera det. Vore nästan bra att känna någon som jobbar inom branschen för att förstå riskerna. Har en avlägsen kompis som varit uthyrd på olika riggar, har testat fråga om han känner till dem... (återkommer om något intressant svar därifrån)

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. En komplettering: Han kände inte till något särskilt, men kunde tipsa om http://www.offshore.no/ för allmän info.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  2. Intressant!, tar gärna del av vidare efterforskningar. Har själv ett relativt stort innehav i Seadrill...gillar branschen, att ej vara direkt beroende av att olja faktiskt påträffas.
    Vet att du tidigare pratat om just Seadrill, har du gjort slag i saken där? Har sett att Skagen Kon-tiki sålt av just Seadrill den senaste tiden, funderar på om detta kan vara bidragande orsak till kursdippen senaste tiden!?
    Kikar man i Skagen Kon-tiki's månadsrapporter så verkar ändå Seadrill inbringa bra med pengar relativt den ringa exponeringen. Har dock inte grävt så jättedjupt i det där.
    Slog mig nu att du kanske har en bättre uppfattningen om varför Kon-tiki säljer av sitt innehav i Seadrill, vet att du nämnt att du regelbundet läser dessa månadsrapporter..

    För övrigt många intressanta inlägg hittills detta år!

    Mvh/Jonas

    SvaraRadera
  3. Nu är inte drilling min branch men jag gillar att spekulera :-)
    Oljan blir ju allt svårare/dyrare att få upp och slitaget på riggar mm är ju betydligt större när det krävs så mycket mer av material/utrustning för att få upp sörjan. Dvs det jag är rädd för i många riggbolag är att man underskattar framtida reperationskostnader och överskattar livslängd på många riggar.

    Kostnaden för reservdelar är enorm och har man som bolag oflyt och dåliga avtal så är man snabbt i bankens/försäkringsbolagets händer.

    Idag så verkar många riggbolag ha svårt att ta ut denna extrakostnad men det kommer givetvis rätta tills sig men först efter flera konkurser mm. Så ska man in i riggbranschen så ska man leta efter starka bolag som inte bara har långa avtal för jag det är väldigt svårt att veta hur avtalen ser ut och jag tror flera långa avtal inte är till riggbolagets fördel men vissa bolag gör gärna gällande att så är fallet mot aktieägare.

    Så jag hade hållt mig borta oavsett turn-around-kandidat eller inte. Har det kommit fram lik ur gaderoben så är min erfarenhet att det finns fler.

    Jag gillar, som jag nämnt tidigare, containerbranschen bättre. TAL mfl.

    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snabbfråga till Daniel (sorry för att jag avviker från ämnet): Har du kollat på Eurokai? Tyckte de såg billiga ut men kan inte branschen så bra.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  4. Subsea 7, ett norsk olje service bolag jag tycker du borde kolla upp om du är ute och seglar efter norska service bolag.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte så insatt i Songas aktie och dess tillgångar osv som du beskriver men kan tänka mig att det är svårt att värdera ett Drilling-företag eftersom du har ingen aning om dom hittar olja/gas förns dom hittar det.

    Tydligen så är ca 50 % av alla brunnar "torra" och utan träff. Det måste ju påverka väldigt mkt om man har mkt tur ett år och finner i var-och-varannan brunn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det görs grundliga undersökningar innan de bestämmer sig för att borra en brunn just på ett ställe, jag tror det är sällan de bara chansar och bestämmer sig för att borra just "här" pga magkänslan säger det?

      Drilling företagen får nog sin day-rate oavsett om det är ett torrt hål eller inte, det är ju trots allt klienten (Statoil, BP, Chevron etc.) som gett instruktioner att EXAKT så här ska denna brunnen borras. Klienten hyr riggen och manskapet, men det är fortfarande de som bestämmer var och hur nästa brunn ska borras.

      Radera
  6. Jag har också kollat på Songa en del. Håller med om att det är lite svårt att få grepp om framtida intäktsströmmar och investerings-/finansieringskostnader. Sedan verkar storägaren Frank Mohn A/S gå in tungt i bolag (direkt och via andra bolag som Perestroika). Dock så fick Fredrik Wilhelm Mohn (sonen) sparken som VD från Frank Mohn A/S. Storköpen har gjorts i omgångar som väckt norska ekoroteln intresse. Undrar vad de har för syfte med investeringarna. Kan vara värt en chansning...

    SvaraRadera
  7. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...