söndag 13 januari 2013

Skagens senaste statusrapport



Jag läser deras rapporter med stort intresse varje månad. De har en investeringssyn som jag delar och de hittar ofta bolag som jag själv köpt eller ska köpa och jag hämtar mycket inspiration från deras rapporter. Det är också någon form av "confirmation bias" att se att de köper de bolag som jag köper.

Den senaste rapporter var mycket intressant av två anledningar. Dels så har Skagen köpt in storbanken HSBC i fonden Kontiki, en bank jag själv äger sedan ett tag tillbaka. Kursen har gått mycket bra och jag ligger + 20 % bara sedan sommaren. Nu har Skagen köpt in aktien och hävdar att den kan gå upp till 1000 pence. Aktien handlas idag till 677 pence så potentialen är fortsatt god enligt Skagen. Skagen ser bland annat fortsatt förbättrad lönsamhet, kostnadsbesparingar och ökad utdelning. Jag köpte aktien med samma argument. HSBC har en mycket stark position i Asien vilket också lockar mig.



Ytterligare en aktie fångade mitt intresse och det är det Immofinanz som är ett fastighetsbolag noterat i Wien. De äger fastigheter i Österrike, Tyskland, Ryssland, Polen och i flera andra länder. Börsvärde ca 3,3 miljarder EUR. Bolaget handlas till 0,6 gånger nettotillgångarna och tjänar bra med pengar. Utdelningen ligger på 4,5 % och mindre återköp av egna aktier görs. Den finansiella ställningen är stark. Bolaget håller på att sälja av "icke-kärnverksamheter". Under 2014 "hintar" bolaget om en avknoppning av den tyska fastighetsdelen och notering i Tyskland vilket ser intressant ut. Här köper man fastigheter till rabatt, man får en god utdelning och det finns triggers med särnoteringen. På sikt ska väl rabatten minska vilket ger en god kurspotential. Utdelningen förväntas också öka runt 10-15 % årligen enligt mina egna estimat. Det finns också en uppsida i deras fastigheter på tillväxtmarknader. Jag tycker bolaget är intressant och det kan mycket väl bli så att jag köper in aktier kommande månader. I ett första läge funderar jag på att köpa aktier för ca 50 000 kr vilket vilket gör att innehavet får en vikt på 6 % av aktieportföljen.

Jag tycker ni ska ta en titt på Skagens rapporter. Det är en mycket trevlig gratis-service som de har.

Ha en skön dag

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Kon-Tikis rapporter kanske är att föredra med tanke på att förvaltaren på Global är ganska ny?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hovedforvalteren for Global (Kristian Falnes) har lang erfaring fra Skagen Vekst, og ble flyttet over etter at Filip Weintraub sluttet.

      Kristian Falnes har vist seg å være i nesten samme klasse som Filip Weintraub, og har hatt gode resultater med Global etter at han tok over.

      Radera
    2. Jag tror att de håller hög klass alla på Skagen. Jag använder deras statusrapporter för att få egna idéer och sen dra mina egna slutsatser. Det återstår att se hur bra han är.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Bra inlägg men jag känner att du bara berättar vad som är bra med bolagen du tar upp. Undervärderade, direktavkastning, triggers, uppgångar, uppsida mm. Jag saknar att du nämner risker och annat som kan leda till att det blir en dålig affär att köpa aktier.

    Jag vill alltså inte kritisera inlägget (jag uppskattar verkligen dessa tips du ger, värdefullt för mig) utan vill bara lämna lite konstruktiv kritik.

    Tack för en bra blogg hur som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, skriv vad du tycker.

      Inlägget var ingen analys utan bara några reflektioner från deras månadsrapporter och ett uppslag för vidare analys. Risker ska självklart beaktas innan inköp av aktierna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. hej hej.
    kollade er budget och blev inspirerad utav att skriva ut min budget för januari,så den kommer imorgon!
    hittade hit via slutpapengar.nu
    mycket möärkligt at folk med så stora inkomster inte klarar av att ha en fungerande ekonoi UTAN krediter-8som de har på slut papengar.nu)
    själv är jag sjukpensionär och har 6.800kr efter skatt att leva på,det går bra.

    SvaraRadera
  4. Hur ställer du dig till att HSBC verkar ha en kriminell företagskultur? Är det bra så länge böterna inte blir för stora? Riktig skunkbank. Inte den enda kanske men helt klart en av de värsta som låter all jordens avskum tvätta sina pengar genom dem. Undrar hur många liv bara i Mexiko de har på sitt samvete genom alla miljarder som de tvättat åt knarkkartellerna där.

    Men antar att det bara är att köra på så länge man bara får miljoner i böter när man tvättar miljarder o ingen åker i fängelse...

    SvaraRadera
  5. Tack för en bra blogg förresten. Har läst många av inläggen senaste dagarna och är glad att ni lyckats vända på livet på det sättet.
    Har själv också gjort en liknande resa efter en misslyckad lägenhetsaffär där det gick upp för mig att jag behövde börja tänka mer på ekonomin.

    //Föregående anonym

    SvaraRadera
  6. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...