onsdag 2 januari 2013

Reflektioner 2012

Först och främst vill jag tacka alla läsare - det är bra och kreativ stämning på bloggen och vi delar idéer och råd. Debatten och kommentarerna är sakliga och bra och jag har inte behövt spärra inlägg utan kan publicera dom utan förhandsgranskning. Det är roligt!

2012 var året då vi gick från skiftade fokus på vårt sparande från amortering till investering. Lånen låg på 269 K när året började och nu vid årets slut ligger de på 181 K. En nedgång med 88 K. Helt ok amortering och nu ligger lånen på en ganska låg nivå givet att vi har tillgångar på ca 1000 K. Vi har en soliditet på 82 % vid årskiftet. Sammanfattningsvis är vi nöjda med utfallet och ser med tillförsikt fram emot 2013 då fokus kommer ligga på att bygga vidare på aktieinnehavet men även amortera i måttlig takt. Våra mål för 2013 har ni här.

Jag ägnade under året mycket tid till att analysera aktier och har nu en lång bevakningslista med aktier som jag följer. Jag publicerar den inom kort. Jag tycker fortfarande värderingarna är relativt låga i banksektorn i USA och Europa med undantag för Sverige där de är mer rimliga. Försäkringsbolag ser lågt värderade ut och ger mycket goda direktavkastningar. Mina aktier i Munich Re har gått som tåget under 2012 så jag valde att sälja av hälften för att istället köpa in mig rätt tungt i Talanx. Talanx hoppas jag mycket på under 2013.

Motivationen som vi har är det inget fel på. Vi ser fram emot varje månadsavstämning då vi summerar månadens utfall. Det är en höjdpunkt varje gång. Sen är bloggen i sig en motivationshöjare med alla kommentarer och diskussioner. Vi har ett intressant mål framför oss och det i sig gör att motivationen är lätt att hålla. Enligt den plan som vi har satt upp så skulle vi nå utdelningar på 57 K 2012 för att vara i fas. Vi når inte riktigt dit utan landar på 48 K. Anledningen till detta är främst för att jag köpte rätt mycket aktier i Citigroup och JP Morgan under andra halvan av året och de har en låg direktavkastning i dagsläget. Detta kommer dock förändras då de förhoppningsvis kommer öka utdelningen väsentligt under 2013. Yield on cost ligger på 6,7 % vilket är en mycket bra ränta. Denna förväntar jag mig sjunka något under 2013 i takt med att nya inköp görs.

Det är viktigt att inte jaga de kortsiktiga målen för hårt utan istället se det på lite längre sikt. jag ser en stor uppsida i Citigroup och de kommer ha möjlighet att betala tillbaka mycket pengar till aktieägarna kommande år. Således räknar jag med att vi kommer närma oss delmålen ju längre vår resa pågår. För 2013 räknar jag med att vi i slutet av året kommer erhålla runt 70-75 K i utdelningar årligen. Detta är något lägre än målet på 89 K men vi äger också aktier som kommer höja utdelningen vilket kommer öka utdelningen kommande år.

Man utvecklas ju på vägen i en sådan här resa. Utdelningsinvestering är fortfarande melodin men jag har lagt allt större vikt vid värderingen. Värderingen kommer först och sedan utdelning. Jag vill ha en bra utdelning i samtliga aktier som jag köper, det är ett av kriterierna. Man vill ha någon form av belöning på vägen för att ta risken att äga en aktie.

2013 hoppas jag på att Vivendi får tummen ur och kränger iväg några av innehaven för att sänka skuldsättningen, öka tillväxten och öka utdelningen. Uppsidan i aktien finns där om de nu går till handling. Jag ser mycket positivt på mina stora amerikanska banker och hoppas att de fortsätter att bygga på sina kapitalreserver. Citigroup med sin breda kundbas ser klart bäst ut.

Jag kan konstatera att vi just nu täcker 19 % av våra levnadskostnader med utdelningar. Denna förväntas öka till 25-30 % vid årets slut. Det är väldigt roligt att se att det går åt rätt håll. Jag tänker tillbaka på tiden när vi startade med kraftigt negativt eget kapital. Våra skulder översteg vida våra tillgångar. Den situationen sätter vi oss aldrig i igen. Det är en fröjd att ha gjort vändningen och nu kan det bara bli bättre.

Ha en skön dag!

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Några frågor om Talanx om du har tid/lust att svara.

    Köper du dom via tysklandsbörsen?
    Delar dom ut pengar 1ggn om året? isåfall vilken månad brukar dom dela ut ?

    Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper dom i Tyskland. Dom delar ut en gång per år, troligen i april eller maj.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Grattis och bra jobbat! Själva når vi i dagsläget ca 13 % av våra omkostnader i utdelningar netto. För tillfället kanske det inte känns som att det går i en rasande takt, men det gäller att hålla sig till planen. Vi började vår resa förra året.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Grattis själv! Lycka till i fortsättningen. Tålamod är en dygd... :)

      Radera
  3. Grattis och bra jobbat! Lycka till under 2013!
    Som alltid blir man dock bättre med feedback, så här kommer lite... Ska man vara noggrann så ska prefixet för kilo, "k", stavas med liten bokstav. Då stor bokstav används, "K", anger det SI-enheten för temperatur, dvs Kelvin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! och Tack för påminnelsen. Jag känner till detta men tyckte det så "snyggare" ut med stort K.

      Radera
  4. Roligt att det går framåt!!Några frågor:1-Är du alltid nettoköpare av aktier och aldrig nettosäljare?Själv tror jag på en ordentlig allmän börsnedgång,typ slutet av 2014/under 2015 och är därför väldigt avvaktande vad gäller aktieinnehav(har själv bara en hyfsad summa investerad i guldaktier,med planen att gå ur senast under 2014)
    2-Har du någon uppfattning om guld som investering och innehar du guld i någon form?(min uppfattning är att guld är en av de få tillgångsslag som ligger i en mycket tydlig bullmarket....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jo, troligen kommer jag köpa mer än jag säljer om inte alla bolag skulle nå mina målkurser vilket är föga troligt. Jag har ingen kompetens att förutse marknaden och vem vet om det går ner imorgon, nästa år eller 2020? Mina bolag är högkvalitativa och jag kommer äga dom i goda tider och i dåliga tider såvida inget anmärkningsvärt inträffar med bolaget i fråga. Jag ökar när det går ner och lättar ibland lite när de nått mina målkurser.

      Eftersom vi inte är på Börssnack nu så kan jag säga att jag inte äger guld, kommer aldrig äga guld och tror inte på att det är en bra investering över tid. Guld producerar inget utan bygger på att någon annan tycker det är mer värt än dig. Gulds långsiktiga potential är inflationstakten enligt min syn. Dessutom står sig aktier bra vid inflationstider.

      Att guld inte producerar något är en stor skillnad jämfört med en aktie. En aktie till ett PE 10 producerar vinster motsvarande 10 % årligen och ränta på ränta blir i längden mycket. Guld kan öka eller sjunka i värde men inte skapa några vinster.

      Jag kan säga så här. Jag köper hellre en fastighet än guld om jag vill inflationssäkra mig. Att spå guldpriset kan jag inte och det går inte att värdera det heller. Är det dyrt? Är det billigt? Jag vet inte för det går inte att värdera guld då det inte skapar något.

      Det är min åsikt. Såga mig om du vill men jag ger dig mitt ärliga svar. Lycka till med affärerna!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Tack för ditt svar!Finns alls ingen anledning att såga dig-tvärtom tycker jag ditt resonemang runt guldet är klart vettigt.Anledningen till att jag själv sitter ganska tungt i guld/guldaktier(runt 25 % av portföljen)är enbart att jag sen 80-talet mest låter teknisk analys styra mitt val av investeringar.
      Rörande ditt tänk för aktieinvesteringar låter det också klokt-man kan ju,som du skriver, aldrig vara säker på att pricka exakt rätt för varken toppar eller bottnar på aktiemarknaderna!Jag hade idag varit betydligt mer förmögen om jag hade haft strategin att köpa mer i nedgångstider och sälja av vid målkurser....du kommer säkert att nå målet att "äga din tid" inom ca 10 år med denna policy!(och bli än rikare om du ligger kvar på börserna därefter,för då tror jag nästa stora bullmarket just börjat)

      mvh
      /Hans W

      Radera
  5. Läser många av de "stora" ekonomi bloggarna i Sverige och tycker personligen att din blogg har seglat upp som en av de bättre när det gäller aktietips. Älskar ditt "äga min tid" tänk. Frågade för ett tag sedan om du kollat något på Gdf Suez. Är ett franskt så kallt utilitiet bolag, har verksamheter inom gas, el och renhållning. Är bl.a. den största producenten av icke nukleär el i världen. Tror yeilden ligger kring 9,4. Hur skulder osv är har jag inte kollat på. Bolaget hemsida: http://www.gdfsuez.com/en/group/summary/

    /Micke

    SvaraRadera
  6. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...