torsdag 31 januari 2013

Rapport Banco Santander



Ingen stor dramatik när rapporten kom idag. Aktien är ner 3 % vilket den brukar vara när de rapporterar. Rapporten är som jag förväntat mig. Stora nedskrivningar av dåliga lån fortsätter att tynga bolaget. Men det finns en hel del intressant att läsa ur rapporten. Alla siffror nedan i miljarder EUR.

Banken gör ett resultat på före reserveringar/avskrivningar av dåliga lån på starka 23,6 vilket är 0,4 högre än 2011.

Det görs reserveringar för dåliga lån med 18,8 vilket gör att resultatet för skatt landar på ca 6,0.

En återgång till normala nivåer kommer att ta ett tag men bolaget bedömer i rapporten att det värsta nu är över när det gäller reserveringar för dåliga lån.

Banco Santander’s Chairman Emilio Botín said: "Profits reached a turning point in 2012. In 2013, with the exceptional write-offs behind us, we should see a marked increase in earnings, based on the group’s recurrent revenues and cost control."

Jag har läst igenom styrelseordförandens tal på kapitalmarknadsdagen 2011 där han säger sig tro på en vändning 2013. Nu upprepas detta budskapet i rapporten. Jag tror på dom. Ledningen i Santander har skött krisen på ett helt fantasiskt sätt och jag har stort förtroende att de reder ut det här.

Kan de klara året med reserveringar på hälften mot 2012 så landar vinsten före skatt runt 15,0. Detta ska ställas till börsvärdet på 63,0. Det som är intressant i Santander är just att det operativa resultatet före kreditreserveringar är mycket bra och när de dåliga lånen klingar av, på sikt, så är kärnan i banken väldigt frisk.

Jag kommer ackumulera mer aktier i banken kommande månader.

Länk till rapporten

16 kommentarer:

  1. Läste i tidigare inlägg att du får din utdelning i Santander automatiskt konverterad till nya aktier. Lite nyfiken på hur det fungerar och vilken mäklare du använder.

    SvaraRadera
  2. nu vet jag inte vilken mäklare ägamintid har. Men jag använder avanza och jag fick ett meddelande där jag helt enkelt fick välja hur jag ville ha min utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SOm anonym säger så får man välja hur man vill göra. Jag valde att få mer aktier.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hej!

    Har inte följt din blogg så noga men får säga att jag är imponerad av er målmedvetenhet fram mot ägamintid-dags. Läste att ni (grattis) skall ha första barnet och vill bara påpeka att man kan investera ihop till ansenliga kapital fast i annan "valuta"
    Uppfattar någonstans att ni målmedvetet vill dra in pengar genom sparande/investeringar och heltidsarbete för att "sedan" kunna dra er tillbaka och få tid till familjen och fritid.
    För barn är det svårt att tänka "sedan" - en barndom kommer inte tillbaka, och inte ett föräldraskap heller. Vi gör lite annorlunda, vi går runt på sammanlagt en heltidstjänst med ungefär samma budgetomfång som ni - men då har vi redan tre barn. Investeringen vi gör är att våra barn aldrig behövt vara på fritids. En i förskoleverksamhet och två av dem går nu i lågstadiet men ingen av dem har längre "arbetsdagar" än 0800-1340, sedan går de hem och umgås med familjen - här är alltid någon hemma. Många av deras klasskamrater gör fritids/skoldagar från 0630-1700 i för stora barngrupper. Det går ju inte att förutsäga vilken strategi som kan vara bäst, ville bara framhålla att med barn i familjen "kan" man välja andra strategier än att alltid tänka "sedan". Kapitalet som genereras blir förhoppningsvis ostressade, harmoniska och välutbildade barn med god självkänsla. Vår strategi kostar också pengar (kanske 250000/år i inkomstförlust netto)och resandet får handla om tältsemester.
    Men jag kommer ändå att vara glad och imponerad (kanske avundsjuk) när ni kan äga er tid på riktigt - bo i värmen verkar fantastiskt!!!

    Orbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många vägar att välja på. Min sambo kommer att vara hemma länge och jag kommer också att vara hemma ett tag. Vi räknar med att sammanlagt vara hemma ca 2 år innan dagis. Sen har vi flexibla jobb vilket gör att vi kan lämna 0830 och hämta 1530 när det är dags för dagis. Så jag tror det kommer att bli bra. Det kostar naturligtvis att vara hemma länge men det är det säkerligen värt. Med vår inkomst kan vi spara mycket även om vi hittar på många roliga saker med barnet. Det finns ingen motsättning mellan sparande och att göra alla saker vi vill. Vår budget är uppbyggd för att vi ska kunna göra allt vi vill.

      Tack för ett mycket intressant inlägg!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej,

    Har du funderat på att även gå in i dotterbolagen i Brasilien, Chile och Mexico som också är noterade i USA?

    //Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min fråga. Sitter just nu och läser om dotterbolaget i Brasilien, som visst står för 50% av vinster i hela koncernen. Alternativ?

      Radera
    2. Ja, det har jag men jag har valt just Santander (moderbolaget) för att jag vill ha exponering mot både tillväxtmarknader och mogna marknader. Tillväxt är bra men det finns också nedsidor då även länder som Brasilien och Mexico kommer överhettas förr eller senare.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. Hej!

      Nja, någonstans får man analysera själv också.

      Men det finns sannolikt gott om studier som visar att det går alltid bättre för barn som tidigt skiljs från föräldrarna hela dagarna så att föräldrarna kan dra in mer skatt, konsumera mer och på så vis hålla tillväxten igång. "Går bättre för barnen" brukar innebära högre livsinkomst. Sådana studier brukar finansieras av regeringar oavsett partifärg.

      Vad det sedan finns för samvariation mellan att barn träffar omsorgs/skolpersonal (inget ont om dessa proffs som ofta också tycker synd om sina brukare) mer än vad de träffar sina föräldrar -och den exploderande förbrukningen av barn och ungdomspsykiatri studeras mindre ofta.

      //Orbit

      Radera
  5. Att inte ha barnen på fritids är väl ganska mycket spekulation. Skulle vilja se den studien som säger att barn lyckas bättre/mår bättre av att vara hemma med föräldrar istället för att umgås med jämnåriga...

    Munger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns delade meningar om detta. Personligen så tror jag att "lagom långa" dagar är bäst och att man ska försöka var hemma ett tag med barnet innan man sätter det på dagis. Det viktiga är ju att det ska fungera för hela familjen. Mår familjen bra och är harmonisk så mår barnet bra.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Många och bra inlägg just nu ägamintid! Keep it up!

    Har du köpt dina Santander via teleorder hos Avanza? Har de kvar det smått extrema courtaget på 795:-?

    SvaraRadera
  7. En fråga ; ser att Banco Santander SA finns att köpa via Avanza på NYSE.
    Är det där du "ägamintid" har handlat eller köper du via Madrid börsen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper via NYSE, billigare än via Madrid.

      Radera
  8. Har du kollat något på Bancia SA ? Ser att dom pendlar runt 0,7 Euro på Frankfurt börsen.

    SvaraRadera
  9. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...