fredag 4 januari 2013

Jag gillar inte börsklimatet

Det är för mycket hausse just nu. Jag undrar dessutom varför? Budgetuppgörelsen i USA är enligt mig inte mycket att hänga i julgranen och de skjuter som vanligt problemen till framtiden.

Att det är för mycket hausse brukar dock innebära att en rekyl snart är på väg. Det gillar jag bättre. Att köpa på nedgångar är roligare än att jaga uppgångar. Jag tycker fortfarande det finns många köpvärda bolag men de flesta av dom har börjat stiga ordentligt det senaste halvåret.

Citigroup har stigit över 20 % sedan inköp vilken grämer mig för jag har inte köpt klart det antal aktier som jag vill ha än. Jag hoppas på en rekyl så att jag kan fånga in lite fler aktier. Aktien är köpvärd fortfarande enligt mig men jag inväntar en rekyl innan jag trycker på köpknappen igen.

Jag ser gärna en stillastående börs eller sjunkande börs kommande år då jag kommer fortsätta att ackumulera aktier. Lite säljpanik ibland skadar inte heller. Även om det är fint att se depåvärdet öka så bygger vi på lång sikt och "Mr Market" erbjuder bättre priser när paniken råder.

Jag kan tänka mig att köpa fler aktier i Prospect Capital. Jag kan även tänka mig att öka i France Telecom som har gått mycket knackigt. British Petroleum är ett bolag som jag håller ögonen på även om aktien fått lite fart senaste dagarna.

Talanx har gått som tåget och är redan upp över 10 % sedan inköp. Jag har köpt på mig en rätt stor post där så det göder portföljen bra. Jag kan tänka mig att öka upp ytterligare om aktien går under 21 EUR.

Börsklimatet nu är inte optimalt för oss. Det var bättre första delen av 2012 när det sjönk en del och hackade upp och ner. Med tanke på den fortsätta skörheten i världsekonomin så borde det komma en rekyl förr eller senare och då ska jag nypa till och köpa in lite mer kvalitetsbolag.

Trevlig helg!
ägamintid

15 kommentarer:

  1. Håller med helt och hållet. Sitter och kvar på mitt kapital och inväntar köplägen. Är ganska övertygad att sådana kommer dyka upp ganska snart.

    Moody's har ju redan börjat förvara lite med sina pressutskick...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förr eller senare kommer den. April-september kanske vi ska hoppas på. Att det blir lite svagare.

      Radera
  2. Sälj hälften av dina Citigroup, invänta rekyl och köp in dig igen. Alternativt sälj hälften av dem och återinvestera i något annat om aktien fortsätter upp. Men dessa alternativ är väl som att svära i kyrkan för en utdelningsinvesterare? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Palle! Nej du, det är inte att svära i kyrkan. Man måste optimera portföljen hela tiden. Jag sålde sent förra året tex Munich Re som där aktiekursen ligger nära min målkurs. Jag kan tänka mig att sälja alla aktier vid vissa nivåer. Dock swingar jag inte kortsiktigt utan behåller Citigroup till den uppnår min motiverade kurs. Till att börja med inväntar jag 55 USD vilket är tangible book value.

      mvh

      Radera
    2. Där lärde jag mig ett nytt uttryck, tack! Låter som en vettig strategi för dig.

      Radera
  3. Hej!

    Off-topic.

    Jag är bosatt i Norge och försökte öppna ett isk på Avanza i Sverige, vilket jag inte fick med motiveringen att jag bor utomlands. Däremot rekommenderades jag att öppna en kf. Jag blir lite brydd över detta då jag tycker mig tro att dessa två kontotyper beskattas i princip på samma sätt? Eller?

    Jag har mailat skatteverket också men inte fått något svar ang isk. Har du/någon en spontan kommentar på detta?

    Motsvarande konton tror jag inte finns i Norge, vad jag kan se. Vidare inser jag att det kan bli problem när jag skall redovisa försäljningar av aktier i min isk för norska skatteverket. I värsta fall beskattas jag i norge också...

    Ledsen för denna vilsna fråga, men jag har inte hittat något på nätet, surfat sedan På spåret slutade... //Calle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från en Calle till en annan,

      Jag är liksom du bosatt i Norge och har mitt sparande i en kf. Du kommer att uppmanas att skicka in ett visst antal dokument som intygar att du flyttat till Norge, krångligare än så blir det inte med kf om du är bosatt i grannlandet.

      Norge har ingen bra motsvarighet till kf/isk så behåll ditt sparande i Sverige. Enda nackdelen där är väl att man också bör hålla ett öga på växlingskursen mellan SEK/NOK.

      /Kalle

      Radera
    2. Jag kan inte så mycket om detta men jag vet att på avanza krävs det mer information om man vill öppna en ISK om man är folkbokförd utomlands. Det krävs diverse "papper" för att kunna öppna ett konto. Jag vet inte hur du enklast löser detta. Ett alternativ kan ju vara att öppna i någon annans namn (släkting) men det är ju inte optimalt.

      Jag föreslår att du ringer Skatteverket på måndag och pratar med dom. Dom är duktiga på att svara på dessa frågor.

      mvh

      Radera
  4. Instämmer i det du skriver. ökade själv i France Telecom i mellandagarna till drygt USD 10.80. Vad är din syn på France Telecom idag? Hur stor del av portföljen utgör den?

    Trevlig helg!

    //A

    SvaraRadera
    Svar
    1. France Telecom står för ca 4 % av portföljen. Aktien har gått uselt så jag kan tänka mig att öka där då många andra aktier har dragit iväg.

      mvh

      Radera
  5. instämmer, det är bättre när Mr Market är på dåligt humör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det och hans humör svänger snabbt! :)

      Radera
  6. Intressant att du säger att du väntar på nedgång i citi för att den dragit 20% mer än vad du tänkt.
    Det är just detta som driver kurserna uppåt ytterligare, att flera tänker som dig, väntar jag liiiite till så kommer nog en rekyl - men rekylen uteblir och "panikköp" sker vilket drar upp kursen ytterligare.

    Se bara på den enorma vimpelformation som nu brutits på OMX m.fl. vilket indikerar uppgång till 2007 års toppnivåer och senare itbubblans toppnivåer... även om börsen är "överköpt" så finns ingen garanti för att större rekyler kommer den närmaste tiden.

    vi får väl se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då får jag vänta vidare... Det finns alltid andra aktier som går knackigt. Exempelvis hänger inte läkemedel med i den här typen av uppgångar och då man kan fiska in dom under tiden. Även telecom har gått svagt men dessa två branscher kommer att gå bättre när börsen har toppat.

      Jag har ingen uppfattning om hur börsen kommer gå framöver men tror mig ha förmågan att skilja på en dyr och billig aktie.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...