torsdag 3 januari 2013

Jag förvaltar min morfars aktieportfölj

Det stora förtroendet att göra detta fick jag för 8 år sedan. När jag tog över portföljen så ägde morfar en aktie. Gissa vilken? Jo, den aktien som de flesta svenskar ägde, Ericsson. Också den aktie som symbiliserar risken med aktiesparande, i alla fall om man bara ägde en aktie vilken många gjorde med just Ericsson.

Morfar ägde en stor mängd aktier i Ericsson på den tiden. Mitt mål när jag tog över förvaltningen var att diversifiera och minska risken. Det är inte optimalt att äga en aktie när man är mellan 70-80 år. Jag sålde löpande aktierna och idag finns det inga kvar. Det tog några år att sälja av då jag såg till att kvitta förlusterna på aktierna med vinster från nya inköp.

Jag köpte ABB, Skanska, Hexagon, Alfa Laval, Lundin Petroleum, Volvo, Getinge, SCA, SKF, HQ Bank, (såldes innan KK), Handelsbanken, HM, PA Resources (såldes på 73-75 kr), Oriflame. Jag byggde en bred portfölj och minskade bolagsrisken väsentligt.

Jag kom och tänka på just morfar idag när jag tänkte utdelning (ja, det gör jag ofta....). Han brukar nämligen alltid säga att han längtar till våren när utdelningarna kommer och det ligger brev i brevlådan varje vecka, från banken. Idag är portföljen mycket fin och har en hög yield on cost, mycket god kursutveckling och han kan slappna av och följa aktierna via text tv varje dag.

Utdelningen som kommer in varje år används till att köpa nya aktier. Det har blivit stora mängder de senaste åren. I och med att han inte sätter in några egna pengar som är det bara utdelningar som återinvesteras och effekten av dessa återinvesteringar syns då utdelningen ökar år efter år. Morfar köpte senast Beijer Alma för sin fina utdelningar från ovanstående aktier.

Min morfar är utrustad med något så ovanligt som ett rationellt beteende. Ju mer aktierna sjunker ju mer vill han köpa. Till skillnad från mormor som mer liknar en "vanlig småsparare" och köper när det stiger (har stigit). Jag glömmer aldrig när morfar ville köpa Hexagon och Handelsbanken på 28 kr respektive 85 kr när krisen var som värst. Själv var jag inte då vad jag är idag och vågade inte köpa. Jag var fullständigt drabbad av panik och trodde aldrig börsen skulle stiga igen. Börsen steg igen och Hexagon och Handelsbanken är kärninnehav för morfar. Gamlingen kan än! :)

Jag vet inte vad jag vill säga med detta inlägg. Kanske bara berätta en historia. Kanske vill jag visa att det aldrig är för sent att se över sitt sparande. Kanske vill jag säga att utdelningar ger ett kassaflöde som ger möjlighet att köpa när slakten är som störst. Kanske är det bara för att jag ser upp till morfars vishet.

Ha en skön kväll!

ägamintid

17 kommentarer:

  1. Härligt att läsa detta inlägg! Ger tröst för framtiden.

    /Nisse

    SvaraRadera
  2. Att återinvestera är bra, det blir i praktiken som ett nysparande. Nackdelen med att bara återinvestera utdelningen är att det tar lång tid innan bollen börjar rulla av sig själv.

    Samma effekt, fast med snabbare utväxling, får den som är mer aktiv, undviker stora förluster och återinvesterar sina vinster. Men det förutsätter förstås att du gillar en högre aktivitet och att du kan skapa vinster.

    För mig är 5-6% i utdelning inte lika intressant som en kursutveckling på det dubbla eller mer. Principen att återinvestera är densamma men förvaltningen är olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter enkelt när du skriver det. "undvika stora förluster och återinvestera vinsterna". Självklart hade det varit det bästa, att köpa på botten och sälja på topp. Håller med dig i övrigt att kursutveckling är viktigast. Det finns många aspekter på det här och inlägget var inte tänkt att handla om strategi. Men även tiden är en faktor. En 15 %-ig uppgång på 6 månader är bättre än 16 % på 12 månader osv.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Intressant historia. Finns många sätt att bli smått förmögen. Återinvestera utdelningar är en av dem. Köpa billigt är en annan bra metod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, morfar gör båda.... :)

      Radera
  4. Kul historia! En OT fråga, finns det några bra utländska sidor likt börsdata där man snabbt kan få flerårig historik över utländska bolag?

    SvaraRadera
  5. Håller med anonym 22:54. Med några relativt enkla medel tror jag att man kan nå en bra överavkastning i en portfölj med högutdelande aktier. Undvika de större nedgångarna och komma in billigare igen med stora belopp. Men det handlar helt om vad som känns bäst för varje individ såklart. Ska sätta mina teorier i verket och återkommer med resultaten... fast det kan ta ett tag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dela gärna med dig Palle! Ett väldigt enkelt medel som morfar har använt är att ha en krigskassa som ligger och skvalpar och när det är riktig slakt så finns dom där och då får man en VÄLDIG massa aktier när man köper till slaktpriser.

      mvh

      Radera
  6. Anonym3 januari 2013 23:55

    Kolla in finviz.com

    Vet inte exakt hur borsdata ser ut men finviz är en rätt bra screener för USA iaf.

    SvaraRadera
  7. Insåg när jag läste ditt inlägg att JAG kommer bli den morfar som 'startar' ekonomi- och aktieintresset i min familj. Har sedan några år börjat bygga upp en aktieportfölj till mina döttrar. Själv har jag tyvärr inte med mig intresset eller erfarenheten av detta investeringstänk från min familj. För egen del har jag samma tänk som du/ni men är en bit efter :) Din blogg är en stor inspirationskälla!

    SvaraRadera
  8. Ericsson och Telia är väl typiska "folkaktier" som många nybörjare har köpt dyrt och stoppat i byrålådan, för att sedan bli besvikna och aldrig mer våga sig på aktier. Jag var en av dem som brände mig på Ericsson, men blev förbannad på min klantighet och började sakta men säkert lära mig din morfars filosofi.

    SvaraRadera
  9. "Jag glömmer aldrig när morfar ville köpa Handelsbanken på 85 kr när krisen var som värst."

    Detta hade förstås varit ett strålande köp. Men om man zoomar ut lite och tittar på hur ett innehav hade gått de två åren som föregick detta köptillfället så falnar glansen lite. Kursen gick ner ungefär 60%. Sen tog det ytterliggare två år för kursen att återhämta sig. Under tiden kunde man förstås glädjas åt utdelningen men jag tycker att om man jämför utdelningens storlek med värdetappet på 60% och den efterföljande uppgången på 150% så får man ett intressant perspektiv. Frågan är hur man värderar detta perspektiv.

    SvaraRadera
  10. Trevlig läsning!
    Tack för ditt/ert jobb med bloggen.
    Vi är garanterat många som får insperation av "er resa"

    MVH
    Otto

    SvaraRadera
  11. Trevlig historia, tycker dock morfar kunde sätta sprätt på lite av utdelningen med tanke på hans ålder =) Men å andra sidan verkar han klok och har säkert det han behöver sen förr!
    Men du behöver inte grubbla över syftet med artikeln, det var en trevlig historia.

    SvaraRadera
  12. Kul!

    Min morfar var den som inspirerade mig till att börja investera. Har alltid varit så oerhört inspirerad av hur han som urfattig drop-out kunde investera sig från praktiskt taget 0 till en ansenlig förmögenhet. Hundratals lägenheter, en aktieportfölj som hette duga och ett fokus som inte gick av för hackor.

    Jag hoppas att jag kan lyckas med detsamma och inte bara förvalta arvet, utan även minnet av min morfar.

    SvaraRadera
  13. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...