torsdag 24 januari 2013

Inköp BP (British Petroleum)

Jag köpte aktier i BP 15 000 kr vilket adderar 750 kr årligen i utdelning. Det är tänkt att jag ska bygga upp posten ytterligare under året men börjar lite försiktigt då jag vill sprida inköpen till flera tillfällen. BP har jag berört tidigare här på bloggen i ett par inlägg.

Inlägg 1

Inlägg 2

BP behöver nå en överenskommelse kring oljekatastrofen för att kunna gå vidare och för att en uppvärdering ska ske.

Jag läste en intressant analys för några dagar sedan från Bank of America (hittar ingen länk utan denna är inklippt från ett engelskt aktieforum).

"BP plc- BUY
BPAQF; GBP 459; C-1-7
BP; USD 44.040000; C-1-7
We are hosting a conference call tomorrow at 3pm with our Special situations and Derivatives desks to look at strategies on how to trade the impending conclusion of BP's Macondo oil spill liabilities. As a reminder, BP now has a civil case outstanding against it, with a court hearing due to start on February 25th. The importance of the case is two fold in our view. Firstly it could substantially establish whether BP was grossly negligent with respect to the incident and thus help define the size of BP's remaining liabilities with respect to the Macondo oil spill and secondly, largely bring to an end the Macondo overhang on BP's shares. As we have long stated, we believe it unlikely BP would be found grossly negligent as numerous government inquiries and reports have placed the blame of several parties. As such, we feel BP could reach a settlement prior to the start of the court case. We believe our view is further supported by the recent out of court settlement between the Department of Justice and Transocean, which did not require Transocean to plead gross negligence.
In our view, BP shares are now discounting c. US$30bn for the outstanding litigation. AS such, we believe a US$15bn settlement would provide the shares with 10% upside just on the basis of shares rerating (on a P/E basis) back in line with sector peers. Furthermore, in the case of a settlement, we believe the shares would also benefit from the removal of the litigation overhang, allowing the underlying equity story to come to the fore. In our view, the key risk here is that BP does not settle ahead of the court date, in which case we would expect to see some downside pressure on the shares.
As a reminder, BP remains one of our top picks amongst the European oils, having one of the most attractive equity stories amongst the European oils; underpinned by: (1) its portfolio of high margin production growth; (2) Significant earnings upside potential in Russia following the deal with Rosneft; (3) the potential to announce a US$5bn plus buy back programme to start in 2H13 and (4) The potential to deliver c.60% dividend growth by 2016. With the shares trading at a 16% discount to peers on 2014E P/E and offering a competitive 5.2% 2013E dividend yield, we reiterate our Buy recommendation"


Utöver inköpet i BP så ackumulerar jag likvida medel för att göra ett större inköp i Immofinanz.

Vad köper Ni just nu?

Trevlig kväll!
mvh
ägamintid

27 kommentarer:

  1. Immonfinanz? Tysk aktie? Hittar varken på nordnet eller avanza :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Immofinanz finns det något som heter.

      Radera
  2. Jag tittar på att öka i Prospect Capital just nu. Sen är jag sugen på öka i Loomis.

    Köpte du BP i USA (ADR) eller London. Kollade faktiskt på BP när du skrev om det tidigare men jag har inte vågat investera, tycker olja känns så mycket slump oavsett hur mycket man läser på. Men kanske får kolla nu igen direktavkastningen ser hyfsad ut och analysen lät spännande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper i USA, billigare courtage.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Tycker bank/finance fortfarande ser attraktivt ut.

    I alla fall ute i Europa och till viss del i USA.

    Ser fram emot lite fler inlägg där. Gärna om spanska bankerna Santander och BBVA samt om Citigroup

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska följa upp bank och finans mer framöver. Jag tycker fortfarande Europeisk banksektor är attraktiv. Även amerikansk även om kurserna har gått som tåget.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Varför köper ni inte Exxon om det är olja ni vill åt? Exxon är ju fullständigt överlägsna de övriga noterade jättarna på samtliga punkter. Exxon´s presentationer (som finns på deras IR) gör väldigt fina jämförelser mellan sig och sina konkurrenter.

    Jag tillför inte särskilt mycket med detta inlägg. Men jag blir förvånad. Nu utgår jag från att det är en långsiktig investering (<5 år).

    Det finns ju förklaringar till den lägre värderingen, uppenbara problem med operativ ledning vilket katastrofen visade tydligt, sämre marginaler, inte så bra prospekterings portfölj, de ersätter inte sina oljekällor effektivt osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exxon är bra, helt klart. Dock är de dyra, betydligt dyrare än BP. BP handlas till stor rabatt och försäljning av lågt presterande tillgångar och fokus på bättre tillgångar kommer leda till en resultattillväxt. Jag litar på nya CEO Dudley som har skött det bra sedan tillträde. Jag tycker Exxon är övervärerad och BP undervärderad. De ska inte straffas för katastrofen längre vilket de gör. När det gäller jämförelser mellan bolag i sektorn så är det intressant för oavsett vilket bolag jag läser om så anser de att de är effektivare än de andra. Läs gärna BP:s eller Totals rapporter eller Chevron och du ska se att de anser sig vara effektivast avseende det mesta.

      mvh
      ägamintid

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Just nu tittar jag på Telia, Tele2, Millicom, CEZ och Fortum. Jag känner inte riktigt någon börsoptimism just nu och det avspeglar sig i vad jag tittar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men defensiva bolag funkar att köpa. Jag tycker dock bank, energi fortfarande är intressant och jag funderar på att öka exponering mot hälsovård under året. Räknar med en pullback förr eller senare under 2013.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Intressant att du nämner hälsovård, Sverige och Europa har en åldrande befolkning med höga krav. Jag har sökt lite efter vårdbolag men inte hittat något intressant. Förutom plötsliga statliga regleringar så ser jag inga risker, denna bransch känns ganska säker och har därtill en växande marknad. Men så ska man bara hitta bolagen...

      Radera
  6. Kan även tillägga att jag också äger BP men inte riktigt har bestämt mig för vad jag ska göra med aktierna. Köpte dem efter själva utsläppet och har kvar dem eftersom det är en ganska liten post med bra direktavkastning som känns helt okej.

    Exxon är ett överlägset bolag men i dagsläget har de halva utdelningen, lite högre P/E tal och ett rejält högre P/S. Även om BP är sämre så tycker jag inte att de är tillräckligt mycket sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exxon är dyr, BP lägst värderad i sektorn tillsammans med Total. Chevron ser dock intressant ut om man tittar på amerikanska bolagen som i regel är högre värderade.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. jag har faktiskt byggt upp kassa på sistone, färre köplägen i takt med börsuppgång:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. Man sitter och väntar på en trigger för en nedgång nu....

      Radera
  8. Jag har kollat på Vitec ett tag. Men inte vågat köpa än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner inte till bolaget tyvärr. Jag huserar främst på större listor. Vad är det för bolag?

      Radera
  9. Ni har en riktig pärla till blogg här, du och din dam. Varje inlägg är inspirerande att läsa!
    Bloggar i all ära, så känner jag nu att det är dags att lära mig själv om värdeinvestering från grunden, och därför vill jag ställa en fråga till dig (ställer samma fråga hos övriga bloggare jag respekterar):
    För en lekman som enbart har en 15 år gammal gymnasial utbildning på ekonomiprogrammet, vilken bok skulle du rekommendera som nr 1 för att börja lära mig om investering? Jag vill förstås rikta mig mot defensiv värdeinvestering och utdelningar.

    I portföljen idag har jag H&M, Swedbank, Beijer Alma och Blackpearl. Den senaste köpte jag för länge sen enbart på rekommendation från en vän, men den får ligga kvar tills vidare.
    Tacksam för alla tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Intelligent Investor" av Ben Graham, finns att låna på många bibliotek, se här:
      http://www.bibliotek.se/session/performsearch?search=Intelligent+Investor&form=simple&queryType=and&x=24&y=11&SEARCH_ME=&sortOrder=1&nbrOfPosts=10

      Lundaluppens genomgång per kapitel hittar du här:
      http://www.lundaluppen.se/2012/06/intelligent-investor.html

      Radera
    2. Skulle nog läsa Intelligen investor som nämns ovan. Seth Klarmans bok, margin of safety är lättläst och bra.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  10. Har sett att Fairfax Financial Holdings Limited har sackat en hel del sista året. Borde finnas en duktig uppsida, men jag har inte följt orsaken till tappet, nån som vet? Är annars en betydande del i Didner Gerges portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr känner jag inte till bolaget. Vad är det för bolag?

      mvh
      ägamintid

      Radera
  11. Jag köpte på mig BP förra månaden efter att jag sålt av Ratos. Det kan mycket väl bli några poster till den här månaden. Utöver BP ser jag Fortum som köpvärd, men vill inte öka ytterligare i den, då mitt innehav börjar närma sig 20% av portföljen. Beijer Alma och H&M är ytterligare några jag väntar på ska tappa. Men eftersom det kursen gick åt fel håll senast föll valet på AMF Räntefond Kort.

    //Kalle

    SvaraRadera
  12. Jag tror att delstaten Alberta i Canada kommer att stå för mycket av oljeproduktionen i framtiden och BP har enorma reserver där, är det något som du har tänkt på ?

    Mvh Per

    SvaraRadera
  13. Skulle uppskatta något enormt om du gjorde en analys på Tele2 eller Fortum. Har du några planer på det? Av någon anledning har jag fått för mig att Fortum är ett bolag du borde vara intresserad av?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  14. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...