fredag 25 januari 2013

Dyra läxor - bra läxor?

Att gå på en nit har vi nog gjort de allra flesta när det gäller aktiehandel. Northland är det senaste exemplet på att man alltid tar en risk när man köper aktier, inte minst i råvaruföretag. När det gäller Northland så är det enligt uppgift över 10 000 svenskar som drabbats. Jag tänker inte gå in närmare på just Northland utan konstaterar att riskerna är enorma i den här typen av bolag och företagsledningen i det här fallet inte verkar vara i "toppklass", för att uttrycka mig milt.

Jag har själv gått på en mängd nitar när gäller aktier. Jag har ägt en många mindre "skitbolag" genom åren och har ägnat mig åt trading med mer eller mindre lyckade resultat. Sammantaget så måste jag säga att det har kostat mig väldigt mycket pengar allt hattande in och ut i diverse spekulativa bolag. Det har varit en nyttig läxa och dyr läxa att ha gjort så många misstag som jag har gjort.

Det känns därför extra skönt att ha hittat en strategi som jag är trygg med och som jag tycker fungerar. En strategi där långsiktighet är ledordet. Där förmögenheten inte skapas över en natt eller med en lyckad trade. En förmögenhet som företagen hjälper mig att bygga.

Jag tror att det är nyttigt att åka på några nitar för att hitta rätt. Hade jag inte åkt dit så hade jag kanske börjat trada eller spekulera på senare år. Nu har jag gjort misstagen och tror mig ha tillräckligt med tålamod för att inte frestas av kortsiktiga vinster längre. För det är väl just de kortsiktiga och enorma vinsterna som gör att man frestas att köpa spekulativa, oftast mindre, företag? Jag köpte dom själv med drömmen om snabba pengar och stora pengar.

Några av mina sämre affärer som gjorts är:

Confidence
CISL
Countermine
PA Resources (var med tidigt men också på vägen ner)
Maxim
Ericsson
Nåt mineralföretag i England, kommer inte ihåg vad det heter (Alexander Richards....)

Jag kan rabla upp en hel del till men jag antar att jag förträngt det mesta. Minnet är kort, vilket är gott!

Har Ni gjort några egna mindre bra affärer?

Ha en skön helg!

ägamintid

15 kommentarer:

  1. Jag har också gått på nitar. Många procent men inte så stora pengar egentligen. Det var alltså inte den ekonomiska förlusten som irriterade utan att jag hade gjort ett fel.

    Vad jag lärde mig var att stora förluster kan vara oerhört dyra. Inte alltid i kronor om man långsiktig utan i tid. Att inhämta en orealiserad förlust på kanske 50% tar ofta alldeles för lång tid för min del.

    Därför är jag stenhård med att aldrig följa med i djupa svackor. Konsekvensen har blivit att portföljen växer på ett tryggt och stabilt sätt, vilket är precis vad jag vill uppnå.

    Tricket är att finna ett sätt som man kan leva bekvämt med.

    SvaraRadera
  2. Tja mina Nokia jag köpte för 2-3 års sen gick ju inte så bra.. Sålde med ca 60% förlust.
    Vad lärde jag mig? Köp aldrig bolag som är beroende av ständigt nya "uppfinningar" och köp aldrig ett bolag där du inte tror på ledningen. Borde sålt så fort jag tappade förtroendet för herr Elop. Kommer heller aldrig köpa teknikbolag igen. För eller senare så faller dom alltid tex då Nokia, Ericsson, Sony mfl som alla varit ledande men är omsprungna idag. Apple är väll det senaste exemplet på ett företag jag inte skulle köpa. Populärt och "odödligt" idag men vad är dom om 10 år?

    SvaraRadera
  3. Det vore otroligt om man inte gjort flera misstag. Alla har ju inte en pappa som jobbar med aktier, går i världens bästa skola med tidernas mest kända lärare (tänker på Warren)

    utan de flesta som har bloggar av det här slaget har säkert testat 2,3 eller 4 olika taktiker för att hitta sin personliga risknivå i kombination med vad som passar en själv. Viktiga aspekter att ta hänsyn till är lite av grunderna som även storbankerna nämner på Rådgivning/Private Banking-möten

    *Risknivå
    *Tidshorisont
    *Realistisk uppfattning om chans att nå visst resultat
    *Produktmix plus alternativt geografisk mix
    *Varför man faktiskt sparar (kanske den allra viktigaste frågan som några inte ens tänker på) Är det för att ha en buffert ? för att kunna köpa något ? för att kunna leva på utdelning? eller för att kunna starta eget företag på prov under något år ?

    Sedan så vore det vansinne om det hade varit lätt med daytrading/swingtrading. När man läser artiklar om folk i London som sitter inhyrda i en lokal och tradar för egen räkning etc o drar in miljoner per år osv. Det är ju några % max som har rätt taktik, mentor eller långsiktig tur/mönster/strategi som fungerar

    Långsiktigt sparande i aktier eller aktiefonder är helt klart bäst.

    En grundläggande regel är ju om proffsen inte handlar massa lustiga hävstångsprodukter eller kapitalskydd eller småbolag ja då ska nog inte man själv heller göra det.

    Härligt att du börjat handla lite storbanker det tycker jag är mycket bra. Att t.ex. Handla Citigroup på rea kommer kanske inte ske på 10 år eller mer förutsatt man slipper ny finanskris. Även JPM ser väldigt billig ut och Morgan Stanley har en stor uppsida fortfarande på minst 50 % precis som Citigroup.

    SvaraRadera
  4. Jag känner verkligen igen mig, tog några år att bygga upp tålamodet och lära sig investera långsiktigt och förstå att man inte är född till daytrader..
    Fick nästan rysningar när jag såg CISL, vilket skit och bluff bolag. Hur gick det med bolagsledningen där tro? Kan ju knappast ha varit lagligt allt som de höll på med.

    SvaraRadera
  5. Jag hade 5% av min stora portfölj i Northland Resources. Det var inte så kul. Mycket förvånad över nyemissionen men köper man företag som inte går med vinst och har positivt kassaflöde så får man vara beredd på överaskningar. Har aldrig varit med om så stort ras tidigare så snabbt men bara att bita ihop och gå vidare. Glad jag inte ägde mer. Vissa verkar ha råkat mycket värre ut då de bara ägt ett par olika aktier. Tråkigt men förhoppningsvis lär man sig en läxa. Bra om man gör misstagen tidigt innan man byggt upp ett större kapital.

    SvaraRadera
  6. Jag har tradat med Nokia, när kursen var strax under 10 EUR, men sålde med en liten ekonomisk vinst. Jag sålde p.g.a. att 1) företaget läckte insider-information 2) jag gillade inte företagets nya strategi (Stephen Elop, Meego -> MS)...

    Lärdom: Sampo-aktier hade gett bättre avkastning (utdelning/holding-strategi) -> köp värde-aktier, när de handlar med rabatt.

    SvaraRadera
  7. Det är lätt att vara kategorisk och hävda att en viss placeringsstrategi är den bästa. Måhända är det stärkande för egot men man måste vara ödmjuk och förstå att det som är bra för dig måste nödvändigtvis inte vara bra för mig.

    Att vara kategoriskt gör att man på tveksam grund utesluter en del alternativ som man själv skulle kunna ha nytta av. Rationellt kanske men inte speciellt konstruktivt.

    SvaraRadera
  8. Största niten jag gått på är jag mitt uppe i, dvs aktierna är kvar ock kommer så vara ett tag till. Således finns ju möjligheten att på sikt minska smällen. Aktien det gäller är Ratos, vilka jag köpte nära toppen och ligger ca 50% back på. Andra aktier jag tajmat dåligt och för tillfället ligger back på är Fortum och Astra Zeneca.
    Tur att jag bara investerar småpengar i aktier, och desto mer i att amortera på huslånet. (Apropå att hitta den nivå man trivs med själv)

    SvaraRadera
  9. Ja, det är viktigt att lära sig av sina misstag. Har själv gjort massor med tabbar genom åren men förhoppningvis blir man bättre och bättre på att undvika fällor.

    En del aktier sålde jag alldeles för tidigt (läs Framfab), en del aktier sålde jag alldeles för sent (läs Björn Borg), en del aktier kanske jag aldrig skulle köpt (läs Fortum, -40% i nuläget). Ok, Fortum är inte såld och jag drar in hygglig utdelning varje år så den är väl inte körd ännu...

    SvaraRadera
  10. För att inte glömma läxan behåller jag PA Res på depån. Jag blir påmind varje gång jag loggar in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är smart!

      Radera
  11. Sålde alla mina Northland i måndags så jag hade megatur som slapp raset. Norhtland tillsammans med Benchmark Oil/COMQ är de bolag där jag förlorat mest. Gemensamt har de att de saknar starka ägare. Framöver kommer jag aldrig ta annat än på sin höjd små spekulativa positioner i sådana bolag.

    Ägare, ägare, ägare. Allt börjar från ägarna, de enda som både kan vinna och förlora på bolagets framtid. Kan ingen förlora något, så tar ingen ansvar. Av detta skäl är jag mycket förtjust i Lundinbolag, speciellt AOI och Shamaran.

    SvaraRadera
  12. Tapte mye i NAUR! Og jeg som var overbevist om at aksjen skulle til 14 kr i løpet av kort tid. Så dette er siste gang jeg lytter til analytikere. Fra nå av blir det verdibasert investering etter Benjamin Graham. :-)

    SvaraRadera
  13. Ha ha ha, CISL har jag haft mycket glädje och sorg med...
    Dock så lyckades jag komma in i rätt rytm och sålde allt som oftast på 1 öre dyrare, så det var ju runt 10% vid varje trading tillfälle...

    Man lär sig av sina nitar, just CISL var en av de första aktierna som jag höll på med. Trodde att jag västa börshajen vid den tiden, fast andra aktier och wurrar gjorde att man snabbt kom ner på jorden igen.... =)

    SvaraRadera
  14. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...