onsdag 9 januari 2013

Budget 2013

Budget 2013

Så här ser årets budget ut. Utfallet kommer att ligga mycket när den här budgeten då vi har bra koll på våra kostnader. Med nuvarande budget så lever vi gott samtidigt som vi kan både köpa aktier och amortera för överskottet.

Utgifter

Boende 8100 kr (ink el och försäkring)
TV, bredband, telefoni, mobiltelefoni 800 kr (ink tv-licens)
Resekostnader 1300 kr (främst bensin)
CSN lån 1300 kr
Räntor 200 kr
Tandläkare 300 kr
Kläder/nöjen 3000 kr (1500 kr vardera)
Mat 4000 kr
Övrigt 3000 kr
Pensionsförsäkring 200 kr (ligger kvar och skvalpar sedan gammalt och får fortsätta att göra det)
Summa kostnader 22 200 kr

Sätter ni upp budget? Hur ser er budget ut för 2013?

Ha en bra dag!

mvh
ägamintid

31 kommentarer:

  1. Budgeterar alltid med månadsvis uppföljning av en korttidsbudget (3år) och en långtidsbudget (50år). Mål 2013 - spara 1mkr genom att bibehålla hög inkomst och hålla kostnadsbasen låg.

    Vore intressant att ta med pensionssparande i bloggen också, dvs hur mycket av sparandet man bör lägga i pensionssparande och hur mycket pensionskapital man behöver när man når pensionsålder. Givetvis vill man äga sin tid innan dess, men eftersom det är skatteeffektivt sparande är det ett attraktivt sätt att spara till just den delen av livet.

    SvaraRadera
  2. Vi kommer upp i totalt 26,300 kr.
    Men då har vi en stor skillnad. det är nöjeskontot på 13,000 istället för era 3,000. Där har jag 7,000 och min fru 6,000. Ganska snällt av mig eftersom jag har en nettolön på det dubbla jämfört med henne. :)

    I nöjeskontot ingår lunch ute, snus, restaurangbesök och annat och jag förstår helt ärligt inte hur ni klarar er på 1500kr var. Men klart, kapar jag lunch och snus så är jag på nere på 3,700.

    SvaraRadera
  3. Vi har en liknande budget och ska göra en uppföljning varje månad.

    Tankar till anonym: Ett nöjeskonto på 13000 kr var rätt mycket. Jag antar att ni båda är på jobbet varje dag och därmed inte tidsmässigt kan njuta många timmar för dessa pengar. Skulle ni spara på nöjet ett halvår kunde ni vara lediga lika länge med era vanliga kostnader utan att behöva jobba under den tiden. Eller varför inte hyra ut boendet i andra hand och bo i Thailand 6 månader dessutom rätt lyxigt med 13000 kr per månad :P Beror förståss på vad man värdesätter mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @investerailivet

      Thailand värdesätts väldigt mycket :)

      Men det funkar inte med jobb osv att dra iväg i 6 månader i taget, får räcka med 3 veckor om året.

      Fast det är inte så mycket egentligen med 7k i "egna" pengar.
      tobak 1,300.-
      lunch 2,000.-
      öl och restaurang 2,500
      Kläder 500.-
      Diverse 700.-

      Vi bor i en 1:a i innerstan (sthlm) de flesta tillfällena då vi träffar vänner gör vi det över en middag/öl ute vilket såklart bidrar till mycket öl och restaurang.

      Frun pluggar och jobbar deltid. Ändå kan vi lägga undan över 12,000 varje månad utan problem.

      Radera
  4. Våra kostnader slutar på ca 26 000 men då med två dagisbarn. Vi klarar oss på lite mindre vad gäller mat och behöver lite mer till kläder och nöjen men annars är budgeten inte helt olika. Vårt boende skulle kosta mer än ert också om det inte var för att lånen är betalda på huset så ränta = 0.

    / Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra transport kostnader är också högre med två bilar! / Oskar

      Radera
  5. Jag orkar inte göra en budget! Istället ger jag mig själv 10000kr varje månad till kortkontot. Sen använder jag bara detta konto, till räkningar, snus och alla andra utgifter inkl. Småsaker som en kopp kaffe ute. Då är det enkelt att varje månad se var pengarna gått, på kontoutdraget. Skulle inte summan räcka så får jag ju larm direkt och kan titta efter var orsaken skulle vara. Hittills har det aldrig hänt. Att summan räcker till ett antal utlandsresor också varje år har ju delvis med att göra att hus, sommarstuga bilar och båt är betalda men äter ute ganska ofta och har en del dyra hobbys som jakt och fiske. Att resa när man kan åka när man vill är inget dyrt nöje. Var två veckor på cypern senast och betalade 2300kr/person. Det måste finnas väldigt mycket luft i en budget på 25000kr/månad.

    SvaraRadera
  6. Avgift lgh 2200
    El 300
    a-kassa 250
    Dagens industri 300
    Amoteringing 2500
    Ränta 800
    pension ISP 1000
    com hem 300
    bil försäkring 600
    hem försäkring 200
    Nöje 500
    mat 2000
    totalt 11150

    SvaraRadera
  7. Jag budgeterar inget, men skriver ner varje krona jag lägger ut i en smidig app på min iPhone. På så vis ser jag om jag ligger i fas med mina godtagbara utgifter, eller om det börjar dra iväg i någon kategori.
    Det som slog mig när jag först började föra kassabok för ett år sedan var hur snabbt notan för restaurangbesök drog iväg. Nu lagar jag hellre mat hemma, och unnar mig råvaror av bästa kvalitet.

    Jag vill även passa på att kasta ut en fråga till er alla.
    Vilket tillvägagångssätt har ni för att hålla koll på värdeutvecklingen i era investeringar?
    Nöjer ni er med t ex Avanzas portföljrapport? eller har ni något hemmasnickrat excelldokument?
    Jag skulle vilja ha ett bra och samlat ställe där jag snabbt kan se hur mycket pengar jag lagt in i aktieportföljen, hur värdet utvecklats, hur mycket utdelningar som betalats ut osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Google Finance Portolio Tracker som jag kan rekommendera. Min portfölj är utspridd därför samla jag allt där. Tyvärr ingen app för den, förstår inte varför.

      Den är tillgängligt överallt med bara en Google inloggning och det spelar ingen roll om någon använda datorn efter mig eftersom den är inte kopplade till riktiga pengar.

      Financial Times har också en tracker som är egentligen bättre (tex analyser) men deras app och websidan är seg.

      Dessa två har alla (som jag vet) svenska aktier. De andra har inte det, typ Yahoo.

      Radera
    2. Tjena! Testa aktiespararnas "Hitta kursvinnare" fundamental tekniskanalys och bra uppföljning av din aktieportfölj.

      Radera
  8. Jag är så snål jag behöver ingen budget. Inget jag är stolt över!

    SvaraRadera
  9. 21000 per månad om man tar med de poster som man "måste" ha med. Men i våran budget ingår även buffert-sparande samt semester. Utöver det kommer så klart investeringsposten :)

    /XO

    SvaraRadera
  10. Gör ingen budget, men tittar jag på excel-arket där vi för upp familjens kostnader så låg vi på ca 30000:-/månad i snitt.
    Det som inte ingår är mina och sambons privata köp, vilket kan vara kläder eller grejjer som bara en av oss är intresserade av att köpa.
    Vad som finansieras är två bilar, ett hus (9000:-/månad fördelat på 5000:- räntor och 4000:- amortering) två barn och allt som därmed hör livet till.

    Tittar jag tillbaka på hur det såg ut 2003-2005 då vi levde i hyreslägenhet och utan barn så snittade vi på ca 14000:- i månaden.

    SvaraRadera
  11. Har du/din sambo inga personliga sjukdom/skadeförsäkringar??

    SvaraRadera
  12. Kul att se er budget! 2013 blir vårt första år med budget, vi har bokfört vår ekonomi 2012 för att få överblick och baserat budgeten för 2013 på resultatet från 2012.

    Några frågor:
    Varför ligger CSN i budgeten, påverkar väl främst balansräkningen?
    Betalar ni inte till a-kassa/inkomstförsäkring?
    Har ni inte skrivit tidigare att ni lägger en del pengar på semesterresor? Är de med i någon post?

    Här är vår budget, vi är 2 vuxna utan barn som bor i BR i Göteborg. Om vi håller den här budgeten får vi en sparkvot på 50% vilket vi är nöjda med. Vi ska försöka hålla igen lite på matkontot men vi är väldigt förtjusta i att gå ut och äta så det får bli som det blir.

    Utgifter:
    Boende: 7700 kr
    Transport: 3600 kr
    Mat+dryck: 7800 kr
    Kläder+hygien: 2200 kr
    Nöjen: 1300 kr
    Semesterresa: 2500 kr
    Inköp (tekniska prylar, möbler och liknande): 1500 kr
    Presenter: 830 kr
    Fack+a-kassa: 630 kr
    TV+telefoni+internet+Spotify: 570 kr
    CSN-ränta: 240 kr
    Övrigt: 1650 kr
    Summa utgifter: 30520 kr

    SvaraRadera
  13. Småbarnsföräldrar runt 30...

    jag för budget månad och år.


    Transport 1200,- (busskort)
    TV/BB/Telefon 800,-
    Hemtele 400
    fackavgift/a-kassa 360
    Bil amotering/ränta/drivmedel 3000
    boende amotering/ränta/BF avgift 7200
    Mat m,m 3000

    tot. ca 16000 + försäkringar barn, liv, bil, ca 400/mån

    Min fru sköter dagisavgift samt 3000 för mat.
    Då vi ej har gemensam ekonomi sparar vi på olika håll.
    gemensamt konto endast för framtida investeringar.

    sparar långt och kort ca 8-10k/månad



    SvaraRadera
  14. Hej

    Var lägger ni kostnader för service,Däck, reparationer, skatt och avskrivning på bil?

    SvaraRadera
  15. Från en något mer bespottad konsumist...

    Småbarnsföräldrar i 30årsåldern, månadskostnader på drygt 60000
    Boende 22000
    Mat 5000
    Restaurang och nöjen 8000
    Kläder 5000
    Resor 10000
    Bil 5000
    Övrigt upp till 5000

    Sparar 10-15000 per månad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen är någon som har en liknande budget som en annan även om den inte är eftersträvansvärd...

      Det jag reagerar på är att nästan samtliga har väldigt låga kostnader för boende och bil.

      Radera
  16. Vi är en familj med 2 barn, hund, katt och fiskar. Två bilar. Inkomster på ca 40tkr per mån.

    Boende 7000
    Amortering på boende 3000
    Mat 5000
    Restaurang och nöjen 4000
    Kläder 3000
    Resor 2000
    Bil 3000
    Övrigt 5000

    Sparar ca 6-8000 per månad.

    SvaraRadera
  17. Gör inte någon budget men jag håller koll på intäkter och utgifter hyfsat detaljerat i en excelfil.

    Det enda jag har något som liknar en "budget" kring är matutgifterna. Vet inte varför det blivit så med just mat men så har det blivit iallafall.

    SvaraRadera
  18. Månadsbudget

    Överskott: 22.500 kr

    In:
    Lön: 28.000
    Lön: 21.500
    Barnbidrag: 2.250
    Ränteintäkter: 1.000
    Summa: 52.000 kr

    Ut:
    Ränta: 6.500-2000=5.000
    Avgift: 5.000
    "Fritt att spendera" inkl a-kassor
    : 6.000
    Förskolan: 2.100
    Mat: 4.000
    Semesterresor: 2.500
    Bilen: 1.500+1000
    Mobil: 500
    El: 500 kr
    Barnens inköp: 500
    Försäkring: 300
    Övrigt och hushållsink: 1000

    Summa: 29.500

    SvaraRadera
  19. Varför har ni 200 kr i pensionsförsäkring?
    Alltså, är det IPS vi pratar om, och ni betalar statlig skatt (vilket ni givetvis gör), ska ni betala in 1000 kr per månad för att gå maximalt avdrag.

    Ni kan ju självklart ta beslutet att inte låsa in pengar i IPS, men i så fall ska ni givetvis inte sätta in något över huvud taget. 200 pix var vad min farsa bankmannen föreslog när min första lön kom. Det tog ett par år innan jag förstod hur dåligt det rådet var, eftersom jag inte ens betalade statlig skatt. Bevisar att även banktjänstemännen själva blev hjärntvättade av bankens system och fina ord.

    Eftersom ni inte ska ha någon förvärvsinkomst när ni är 55 tycker jag att det är ett ypperligt val att maximera IPS så länge ni jobbar.

    SvaraRadera
  20. Utomlandsboende svensk (i Schweiz) för att ge lite annan input. Livet är för kort för att göra budget, men vi brukar dock följa upp och ha koll på våra huvudsakliga kostnader.
    Hyra inkl el och värme: 20.000 kr
    Sjukförsäkring två vuxna ett barn: 8.000 kr
    Dagis (halvtid 20h per vecka): 8.000 kr
    "Månadspeng" för mig och min fru (täcker kläder, egna nöjen, spårvagn, lunch): 16.000 kr
    Mat/blöjor/gemensamma inköp: 5.000 kr
    Bil (försäkring/service/skatt/bränsle): 2.500 kr
    Sommarhus (i sverige): 2.000 kr
    Resor (främst till sverige): 3.000 kr
    Tv/internet/telefon: 1.000 kr

    SvaraRadera
  21. Anonym (du i Schweiz)
    Intressant att läsa om månadskostnader för någon som bor utomlands. En del rätt höga kostnader där kan jag se.

    Kan du säga vad du betalar i skatt på arbete därnere?

    Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 20-25%. Det är lite lurigt att jämföra dock. Dels sambeskattas jag och min fru. Och den obligatoriska sjukförsäkringen betalar man själv (jmf Sverige där det ingår i sociala avgifter). Just i Schweiz varierar också skatten rätt kraftigt beroende i vilken kanton man bor i.

      Radera
  22. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  23. Inkomst: 8900

    Hyra 3100
    El 100? (vet inte än)
    TV 200? (vet inte än)
    Telefon: 400
    Internet 300
    Tandläkare 70
    Naprapat 700
    Klippning 180 (360/2 klipper mig varannan månad)
    Studentlitt. 800-1000
    Försäkring 80
    Transport 400-500 (2ggr i veckan, med vuxenkort)
    Spotify 50
    Mat 1500-1800

    Kvar till nöje/övrigt
    300kr-700

    Vid jobb: 1700kr extra inkomst = 1900-2100kr kvar

    SvaraRadera
  24. Boende 11500
    Transport 4975
    Räkningar 1838
    Övrigt 4260
    Summa utgifter 22573

    SvaraRadera
  25. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...