söndag 27 januari 2013

Boende utomlands



Vi har planer på att bosätta delar av året eller hela året utomlands när vi äger vår tid. Vi tycker mycket om Italien och Frankrike och det är ett boende där som ligger närmast till hands. Det ligger centralt i Europa med närhet till Österrike, Tyskland och Schweiz, bra logistik-förbindelser etc. Man har nära till havet och när till skidåkning och det finns en fantastisk matkultur. Klimatet är skönt vilket är en av de stora anledningarna.

Vi har även planer på att i viss mån bli mer självförsörjade. Vi är intresserade av att odla våra egna frukter och grönsaker i större omfattning än vi gör idag. Vi kan tänka oss höns och får t.ex. Flyttar vi till något av dessa länder är vi också sugna ppå att odla vindruvor och i mindre skala försöka producera vårt egna vin. Det finns många koperativ där man kan få sina druvor pressade och tillverka sitt eget vin. På sikt hoppas vi kunna ta fram bättre viner för eget bruk men det blir en lärprocess över många år.

Drömmen om boende utomlands är ytterligare en motiverande faktor som gör att man tar sig igenom den kalla svenska vintern. När det är som kallast och mörkast så är det skönt att titta på bilder från våra semestrar och drömma sig bort för en stund. Doften av soluppgång, färsk fisk i hamnen, saltvatten, en god kaffe på en uteserving osv. Det gäller att ha drömmar!

Boende utomlands är en stor process och det är mycket att tänka på. Men drömmen finns i bakhuvudet och en vacker dag så kommer den gå i uppfyllelse. När vi är på semester så brukar vi kika lite på fastigheter för att bilda oss en uppfattning om vad vi vill ha. Det är myckets spännande. Vi gillar de fantastiska rustika husen i Italien och Frankrike, det andas kultur och historia.

Ljuset, när solen går upp, är något helt fantastiskt i dessa länder. Det kanske bara förblir en dröm och då är det så men det är skönt att ha drömmen att sikta mot. Det är väldigt inspirerande! Det ger ett lugn i hela kroppen.

Någon som har några erfarenheter att dela med sig?

Bilden i inlägget är från Piemonte i norra Italien.

Ha en skön söndag!

ägamintid

32 kommentarer:

  1. Hur resonerar du kring att hyra ett sådant boende vs. köpa? Jag tänker då på de ekonomiska aspekterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vill äga något. Men nu pratar jag 10-15 år framåt i tiden, dvs när vi äger vår tid. I det läget vi är nu så räcker det att åka utomlands ett par gånger per år.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. "En plats i solen" och liknande program på TV8 kan ge bra inspiration (även om det kanske är pensionärsvarning på att se dem).

    Privata affärer har haft en del bra reportage om att köpa hus utomlands. Bland annat tror jag Portugal hade förmånliga skatteregler, men man måste ju gilla landet.

    Bland mina kompisar så är en gift med en Italienska och en annan Fransman, så har du något konkret område i Italien eller Frankrike kan jag höra om de känner till något om det.

    Själv tänker jag hittills att satsa på utdelningsaktier, men unna oss en chartersemester för en del av de pengarna, istället för att köpa, framför allt på grund av slippa underhåll och jobb. Men har man hittat ett fantastiskt ställe att återvända till så kan köp vara ett bra alternativ.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, jag följer det programmet varje dag.... :) Det är intressant faktiskt. Särskilt att se att engelskmän är beredda att betala 100 000 pund extra bara de ser skymten av en pool....

      Jag har också en del kontakter i dessa länder som jag ska dra i senare men det här ligger ju 10-15 år framåt i tiden då vi först ska ha ett utdelningsflöde som täcker våra behov.

      Sen är det meningen att vi ska bo hela eller delar av året där och ha en mindre bostad i Sverige.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Haha jag är 25 år och tittar på de program så fort jag är hemma hos mina föräldrar som har den kanalen :D

      Radera
    3. Gillar också de programmen, som ni förstår:-) Även Property Ladder är en favorit. Blir inte heller så mycket bråk om fjärrkontrollen då jag och sambon båda gillar det.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  3. Jag kan se en lockelse i att bo utomlands, och då kanske framför allt de länder du nämner, Italien eller Frankrike.
    Jag undrar bara om man inte får svårt att få verkligheten att matcha drömmen.
    En annan aspekt är ju att, särskilt med barn, bosätta sig långt ifrån släkt och vänner.
    Men, allt detta har ni ju tid att fundera på, och själva drömmandet kan ju även det vara trivsamt.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju det att vi har tiden och röra oss och befinna oss där vi vill. Vill vi vara i Sverige så är vi i Sverige, vill vänner och släkt besöka oss så kan de göra det. Vill vi åka skidor i Schweiz gör vi det och vill vi åka till Frankfurt på en mässa så gör vi det. Vi måste ju ha tid och pengar att kunna göra det annars kan det bli ensamt. Vi har inte tänkt att flytta av skatteskäl utan främst för att vi älskar dessa länder och de underbara små byarna.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Att flytta utomlands låter härligt. Men faktum är att det blir vardag överallt efter ett tag. Det som är uppfriskande annorlunda blir mindre annorlunda med tiden.

    Sverige är ett bra land - det är fint här. Våra långa och ljusa sommarkvällar finns inte i södra Europa. Vårt samhälle är transparent och vi kan koderna. Lever man på inkomst av kapital är Sverige dessutom ett lågskatteland.

    Idealet är inte här eller där, utan båda. En lägenhet med bra belägenhet i ett land med bra vinterklimat i kombination med ett bra boende här hemma är det bästa jag kan komma på.

    Ombyte förnöjer ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det det tror jag också, att boende i Sverige och utomlands är bäst. Sommar i Sverige är underbar t.ex. oktober-mars är värre. Sen är det enkelt att leva här för allt fungerar. Jag vill på något sätt för försöka få ut det bästa av det bästa och jag vill gärna äga boendet. Jag vill inte bo för mycket på hotell utan känna mig "hemma" och då ska det vara ett mindre hus, med lite trädgård utomlands.

      Radera
  6. Ska man flyttar utomlands ska man flytta någontstans billig för att ekonomin ska räcka ännu längre. Utvecklande länder som Thailand räcker pengarna många gångar mer och det finns mer tjänster som städerska som man kan ha råd med. Men gillar man inte Thailand och föredrar europa, okej, men jag har svårt att förstå hur man inte kan gilla thailand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En viktig del är ju att man ska kunna ta sig hyfsat snabbt dit och det ska inte ligga för långt från Sverige. Levnadskostnaderna i nämnda länder ligger ju i nivå med Sverige så det är iallfall inte dyrare. Jag har inget intresse för Thailand eller Florida eller liknande för det är för långt. Älskar historian och kulturen vi har i Europa och landskapen är underbara. Men visst hade det varit toppen med lägre levnadskostnader som det är i Asien t.ex.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Drömmar. Har själv bott utomlands i drygt 10år nu i ett land där klimatet är något bättre än i Sverige. En del fördelar en del nackdelar. Barn kan vara VÄLDIGT dyrt utomlands. Sverige är nog det mest effektiva landet så länge man har barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon kanske kan bekräfta detta, men en bekant påståd att han betalade 18 papp för dagisplats i Schweiz? Stämmer?

      Radera
    2. I alla par med barn jag känner i Schweiz (och jag har tillbringat en hel del tid där) stannar kvinnan hemma på heltid med barnen. Det är bara så det funkar där. Vill båda jobba så kommer man förlora väldigt mycket pengar på det, såvida man inte har mycket höga löner.

      Jag bor själv med barn i Turkiet. Här kostar en dagisplats runt 6-7000kr i månaden. Och Turkiet är ju ett billigt land annars (och då pratar jag turkisktspråkigt dagis, om du vill lyxa till med engelsktspråkigt blir det såklart dyrare). Priserna i Schweiz känner jag inte till exakt, men det lär ju vara mycket dyrare. Kan mycket väl tänka mig 18 papp i månaden.

      Systemet i Sverige är verkligen designat just för att göra det möjligt att barn och två karriärer i familjen. T.o.m. så nära som i Danmark är det betydligt tuffare.

      Radera
    3. Vi betalar ung. 18papp för dagisplats (iaf skulle vi gjort det om barnet varit där i full tid all dagar i veckan) i Schweiz. Däremot kommer vi inte betala andras dagisplatser resten av våra liv.

      Av en hundring som betalas i min generella riktning från mitt företag hamnar väl lite över 60 pengar i plånboken. Motsvarande siffra i Sverige är...
      100 * (1 / 1.31) * 0.44 = 33.6
      Ungefär (jag drar inte in moms i det hela).

      Radera
    4. Oj va dyrt. I Sverige har vi det bra när det gäller det mesta. Klimatet kan man ibland ha lite mer att önska sig.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    5. Fast när man kommer över en viss lönenivå börjar det löna sig. Jag tjänar på att bo här jämfört med Sverige, trots dagistaxan. Därmed får Schweiz dom högavlönade jobben med allt det innebär. Positiv spiral.

      Fast det Schweiziska systemet beror nog mest på att det vanliga är att damen blir hemmafru när man får barn. Därför har dom inte bemödat sig om att folkomrösta i frågan.

      Radera
    6. Det mptp säger stämmer med min erfarenhet av Schweiz. Många par tjänar dessutom rent ekonomiskt på att flytta till Schweiz och låta den ena sluta arbeta, helt enkelt för att lönerna är så höga där. Och skatten är ganska låg. I vissa delar av Schweiz (Geneve) kan man dessutom förhandla om skatten. Man ringer upp den lokala myndigheten och ber om lägre skatt mot att man stannar kvar. Inte en slump att Kamprad bor i Lausanne... Men jag känner helt vanliga människor som har lyckats med det också.

      Radera
    7. Helt riktigt, både företag och privatpersoner kan förhandla. Det går dock klart bäst innan man flyttar ner.

      IK gissar jag har förhandlat till sig en flatrate-skatt. Dvs han betalar (typiskt) 1 miljon chf och då lägger sig inte Schweiziska skattemyndigheter sig i några av hans transaktioner, som privatperson.

      Vän av socialdemokrati kanske frågar sig varför dom är så dumma, 30% av nån miljard är ju jättemycket, men rikisar nolltaxerar ju i Sverige. Tittar man i Aftonbladets "guide till inbrottstjuvar - vem tjänar mest på din ort", så är det enbart filmstjärnor och andra oavsiktligt rika + HM-ägaren som fick en lag specalskriven för sig. 1M CHF är då en lysande affär.

      Radera
  8. Har själv bott i 3 länder, Finland och Usa förutom Sverige, och som förälder slår inget Sverige. Så ur ett barn+jobb perspektiv blir det ingen flytt fören jag är "ensam hemma igen".
    Har dock kvar tanken om att flytta igen och har då kollat på fastigheter på Malta och i Montenegro. Båda länder där era intresseen med kultur, vin och egen odling lätt går att uppfylla, kan bli värre med skidorna även om det finns höga berg i Montenegro.
    Tack för en fantastisk blogg!!

    Putte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Jag har inga kopplingar till de länder du nämner men de är säkert mycket bra också.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Man underkastar sig tydligen ganska giftiga grejjer om man äger fastighet i Frankrike (arvsskatter och annat). Jag skulle kollat upp alla regler noggrant med advokat innan jag köpt fastighet där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klar är juridiken viktig, inte minst i Frankrike där man nu "ska röka ut" de som har pengar. Det kan komma en mängd reformer som påverkar ett eventuellt köp.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  10. hej.
    jadu drömma kan man ju altid,men jag tror det är ganska viktigt att tänka att livet kanske inte alltid blir som man tänkt sig.
    som mig själv tillexempel.
    hade väl aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle sitta som fattig pensionerad 35åring! men livet händer och ibland måste man inse fakta.
    ni är 5år yngre än mig,och tycker att ni bör ta med i beräkningarna att saker och ting kan ändras...
    tur att man inte är dyr i drift ialfall,det är ju min räddning .
    /fattigdom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att drömma är viktigt. Tänk om man inte hade några visioner, mål eller drömmar.

      Att ha något att sträva efter är viktigt även om man inte uppnår det. Att försöka nå ett mål eller dröm kan vara väl så bra.

      I vårt fall så skapar vi oss dessutom en trygghet (finansiell trygghet) om allt inte blir som vi tänkt oss.

      Så jag måste säga att det är just det vi gör när vi bygger för framtiden. Vi säkrar upp för oss själva och för vårt kommande barn om saker och ting ändras. Just nu har vi skapat utdelningsströmmar på 50 000 kr per år och om vi slutar spara idag så kommer dessa komma år efter år efter år efter år. En skön trygghet.

      Precis som du säger så är det också viktigt med låga omkostnader oavsett inkomst.

      Lycka till!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Fattigdom

      Jag såg din budget för januari. Väldigt låga omkostnader du har! Har du ingen hyra? 500 kr till "dig", inte mycket... Att spara 2000 kr är starkt!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. hej,tack för svar och besök på min blogg.
      ja att spara 2.000kr utav en inkomst på 6.800kr är inte så illa va?
      handlar ju bara om framförhållning och egna prioriteringar.
      ja,låga omkostnader därför att sambon och jag har allt sedan starten på vårat förhållande för 8år sedan bestämde oss för att ha SEPARAT ekonomi.
      han har sitt och jag har mitt.
      jag flyttade in i hans bostadsrätt.
      han har betalat av sina lån.
      han vill inte att jag ska betala halva avgiften.
      det är vårat upplägg,och som sagt funkat kanon i snart 8år :-)

      Radera
  11. Vi köpte lägenhet utomlands innan vi köpte i sverige, nu 7 år senare så njuter vi att kunna åka ner 5 veckor på sommaren utan att det kostar speciellt mycket. Anledningen att det blev så var att vi hade sparat runt 500000 och trivdes bra i våran svenska hyreslägenhet. Nu är lägenhet betald och vi har köpt en i sverige innan vi fyllde 30:)

    SvaraRadera
  12. Har erfarenhet av att bo i Sverige, Tyskland, Ungern och Norge och nu i Frankrike. Har 2 barn; 1 på 4 år och 1 på 1 år. Ingen erfarenhet av att ha barn i Sverige då jag har tillbringat mina sista 8 år utomlands, dock i Norge.

    I vår situation har vi kommit fram till när äldsta dottern börjar skolan ska vi flytta till antingen till Sverige (mitt hemland) eller till min hustrus. Nackdelen med att bo långt ifrån föräldrar och släktingar/vänner är all hjälp man kan få med barnen (sjukdomar), barnpassning om bara vi två vill gå ut etc. Fördelen med Sverige (och Norge för den delen) är fungerande myndigheter och att administrationen är väldigt effektiv. Samtidigt så ser jag att Sverige har förändrats (försämrats) de sista 5 åren. Svenskarnas bild av sig själva är att sjukvården är toppklass (möjligen om man är riktigt sjuk men gå till läkare under julhelgen är inget jag rekommenderar). Samtidigt så lever vi i e extremt globaliserad värld idag, är inte säker på att flyg kommer vara lika frekvent i framtiden som idag. Hur påverkar det folks vilja att flytta utomlands?

    SvaraRadera
  13. Härligt med drömmar härligare om de sen blir av
    För 1 4år sen såddes fröet. De tog tid att gro som då var en flyktig tanke tänkom
    För fem år sen bodde jag o min dotter som då var elva år ..vi bodde ett i Asien
    En planering som tog tid en stor utmaning att genomföra. Dottern började åk sex där nere. De var ej lätt för henne till en början . Men med tiden gick de bättre o bättre. ..vi åkte ner med en enkel biljett utifall vi skulle få hemlängtan. Vi hyrde ett hus köpte en mc. Reste runt under loven. Och sista månaden som backpackers. Underart lärorikt för ett barn o även mig att leva bo enkelt o mycket mysigare än lyxhotell
    Denna resa har gjort att vi knytit änn hårdare våra band...minns att jag tänkte. Vill göra detta med min dotter innan hon stiger in i vuxenlivet . ..kontakten vi har tror jag är omöjlig att få med sitt barn i swe.
    Sen att både jag o hon började från noll gjorde sitt.
    De är så lärrorikt att bo i ett annat land. En annan kultur än de vi är vana vid.
    Ja de har berikat vårt liv ..och vi känner att vi lever. Förvaltar livet vi fick.
    Nu har ett nytt frö börjst till o gro.
    Önskan att få bo i värmen kanske närmare sweige. Kanske portugal
    ...
    Så länge jag reser så lever jag och
    Inte tvärt om. ♥

    SvaraRadera
  14. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...