söndag 20 januari 2013

Barn leder till högre kostnader?

Som jag tidigare skrev så ska vi har barn i april. Det är det största som hänt i mitt liv och jag ser verkligen fram emot detta.

Barn kostar pengar, har jag hört. Jag har inte forskat allt för mycket i detta än utan kommer väl inse när det är dags. Men helt klart är att det krävs investeringar innan barnet föds. Vi måste ha en barnvagn, ett skötbord, en säng, kläder etc etc. Det blir initialt en del kostnader den saken är klar.

När väl barnet kommer till världen så kommer det krävas blöjor, oljor, krämer, nappar, servetter etc. Kommer amningen igång så är den gratis! Härligt för en "budgetmänniska" som mig! :)

Skämt åsido. Det tillkommer säkerligen en del kostnader men den stora skillnaden, som jag förstår det, är att inkomsten kommer att sjunka. Vi går från två högavlönade till en och "fru ägamintids" lön sjunker väsentligt då hon kommer att vara hemma inledningsvis. Det blir den största konsekvensen rent ekonomiskt, tror jag.

Det handlar nästan om en halvering av inkomsten tom! Sen tillkommer barnbidrag på 1050 kr men det täcker inte upp så mycket.

Vi funderar nu på hur vi ska disponera våra nya ekonomiska ramar och om vi kan anpassa oss till ett liv med lägre inkomster. Det blir en rolig utmaning att hantera. Jag har funderat en del kring olika sätt att hantera vår ekonomi nu när inkomsten faller och tänkte i ett annat inlägg ta upp lite kring de tankar jag har kring detta.

Det ska bli skönt att få lägga allt fokus på något annat än sig själv!

Har vi några föräldrar här?

Ha en skön söndag!

mvh
ägamintid

45 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja påstå att barn leder till mindre inkomster... men att utgifterna blir ungefär detsamma, pengarna går till barnen i större omfattning och mindre till en själv. I erat fall tror jag att ni kommer att resa mindre inledningsvis och kan på så sätt lägga dom pengarna på barnets behov.

    Själv har jag 2 döttrar på 5 och 7
    Mvh Yii

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säg att det inte blir någon större skillnad, sålänge ni inte tvingas till större boende. Vi är en familj med "normala" löner:), min fru som var föräldraledig längst tappade från 20 till 16 netto (inkl effekten av barnbidrag/inget pendlingskort). Vårt sparande gick för stunden ner från 22 till 18k/mån. Nu kör vi igen, andra barnet i mars:)

    SvaraRadera
  3. Två flickor 5 och 7 år. Vi valde att vara hemma länge med barnen innan de började på dagis och under de första åren på dagis så var de bara där tre dagar i veckan. Nu har vi börjat gå upp i arbetstid (1 heltid, 1 80%) och jag förordar att de ökade inkomsterna skall gå till det långsiktiga sparandet men samtidigt är det väldigt lätt att istället vilja köpa en nyare
    bil, nya möbler etc., saker vi till viss del prioriterat ner under småbarnsåren för att kunna vara med barnen och få en balanserad fördelning av arbetsliv/privatliv. Föräldraskapet har förändrat mig på sådant sätt som jag överhuvudtaget inte kunde föreställa mig innan vi fick barn, livet har fått helt nya dimensioner.

    Ingenjören.
    PS. Tack återigen för en fantastisk blogg, du inspirerar!

    SvaraRadera
  4. Support Grattis till barnet! Nu blir det ännu mer spännande att följa denna blogg. Hur tänker ni göra, vill ni vara hemma så länge det är möjligt med barnet? Vill du ha ledig tid nu eller fortsätter ni full fart mot erat mål?

    SvaraRadera
  5. Det livet lärt mig, är att det finns två tillfällen när man har möjlighet att bygga kapital. Före barn och efter barn. Det blir kanske 20 år som går bort därimellan. Man måste se efter vad som är viktigast i varje fas av livet.
    Kalle56

    SvaraRadera
  6. Som både du själv och flera i kommentarerna ovan är inne på är det väl främst på inkomstsidan förändringen sker.
    Har själv två barn på 4 och 7 år deras behov i form av mat, kläder, cyklar, pulkor och andra leksaker kostar visserligen en del, men det är inga vansinniga summor.
    Det största förändringen kom nog då första barnet var 1 år och vi inte ville bo inne i stan längre. Således blev det villaköp och så småningom inköp av en andra bil.
    Det är dock val som VI gjort, och man kan ju göra andra val än våra och därmed inte få den utgiftsökningen.

    SvaraRadera
  7. Ett tips är att kolla begagnat marknaden för allt som behövs. Barnvagn, skötbord, sängar mm. Det är oftast väl vårdat och man brukar komma undan med under halva priset.

    Vi har köpt säkert 80% av allt vi behöver begagnat.
    Ett exempel är vinterskor. Ett par till synes oanvända skor kostade nya ca 700kr och vi fick ge 40kr.

    Oftast kan man tom sälja saker vidare sen om man tagit hand om det.

    grattis till ert föräldraskap!

    SvaraRadera
  8. Två flickor, 2 och 3 år gamla. Vi har precis börjat jobba heltid och jag tycker att vi klarade de lägre inkomsterna ganska bra.
    Mitt tips är väl att man skall försöka använda begagnat så mycket som möjligt. Kolla med familj och vänner. Vi har köpt barnvagnar nya av de stora investeringarna, annars har vi fått eller köpt billigt. Jag kan berätta att vi har lagt ca 18.000 kr på barnvagnar under dessa år...så det kan bli hur dyrt som helst. Vi hade bil som löste uppgiften sedan tidigare.
    Problemet är också att alla kostnader ackumuleras i små steg när man har barn, man märker inte riktigt. Söt barntröja - 200kr, sött av något annat - 300kr, osv...

    SvaraRadera
  9. I princip alla kläder kan lånas eller köpas begagnade i början. Barnvagn hittar man lätt en bra för ca 2000 om man inte ska konsumtionshetsa varandra med andra latteföräldrar.

    Ett tips för höginkomsttagare är att planera semester och bonus om möjligt. Försök flytta semesterdagar och ev bonus till det år ni är föräldralediga så ni slipper extra skatt på den inkomsten. Försök ta tjänstledigt istället för semester och spara semesterdagarna till ditt föräldralediga år så sänker du skatten. Första året är din SGI skyddad och då behöver du inte ta hänsyn till det heller för att kunna maxa föräldrapenningen.

    SvaraRadera
  10. En sak till... Det är smart att sluta jobba och börja föräldraledighet en vecka in i december eller liknande månad beroende på hur din arbetsgivare räknar ut lönen. Om arbetsgivaren räknar av antalet arbetsdagar från din månadslön får du ut pengar för de röda dagarna. Om du slutar jobba den siste november räknar dem av hela december och du får ingen glädje av dem röda dagarna. Gör det snyggt bara...kan verka gnidet om arb givaren upptäcker det. Jag är inte säker på om alla arbetsgivare räknar så här dock...

    SvaraRadera
  11. För ungefär 5-10 år sedan läste jag en artikel om att ett barn i genomsnitt kostar 1 miljon tills det att dem fyller 18. Antar att det är dyrare nu när dem ska ha iphone på lågstadiet och en mac book pro på mellanstadiet ;)

    Grattis och lycka till på tillskottet!

    Förhoppningsvis betyder inte pengarna lika mycket som barnet vilket leder till högre värde i livet ;) Så plånboken kanske inte är lika tung men ett större hjärta har väll också ett pris

    SvaraRadera
  12. Anonym 10:45. Håller helt med att det är lätt att bara betala en bråkdel av vad latte-folket gör, men då kan man ändå köpa en del nytt bra och billigt, plus att man då ofta har garanti/öppet köp. Diverse stormarknader med barnkläder har ibland utförsäljningar med närmast begagnatpriser (vi var på två precis när vår första kom).

    Barnvagn köpte vi ny till första men kollade två test hos Råd & Rön. Den vi köpte var i topp i båda testen och var ändå bland de billigaste, och med lite underhåll har den rullat bra för två barn, trots att vi förmodligen går mer än genomsnittet då vi inte haft bil under perioden.

    SvaraRadera
  13. Barnet är den största "inkomsten" du kommer ha fått. Hellre mina två barn än de 3.6 milj som någon skrev de kostar till 18års åldern.

    SvaraRadera
  14. Aspekten tid. Möjlighet till egentid kommer att förändras.

    SvaraRadera
  15. hej.
    hur stor föräldrapenningen blir beror väl på hur många dagar ni plockar ut?

    SvaraRadera
  16. Har man en arbetsgivare som fyller ut lönen upp till 90 % vid föräldraledighet, vilket är ganska vanligt, så blir skillnaden inte så stor i inkomst och barnbidraget täcker nästan det mesta i övrigt som barnet behöver. Har själv en liten ettåring och hon äter oss inte direkt ur huset (än) om man säger så... Lite blöjor och diverse prylar och kläder går åt, men det mesta går att hitta begagnat. Mycket av det som jag har köpt nytt ångrar jag och inser att det hade funkat lika bra begagnat.

    Ni kommer förmodligen klara er undan prylhets, märkeshets osv. så långt som ni har kommit med era värderingar, så jag tror inte ni kommer märka någon större skillnad ekonomiskt men däremot tar ju livet en enorm vändning med barn! Mot det bättre förstås :-)

    SvaraRadera
  17. Det finns ett antal kostnadsdrivare (och det kommer säkert fler när mina barn hamnar i tonåren):

    1. Fler grejer. Helt odiskutabelt kommer ni att ha fler grejer, vilket kostar. Det kan kosta väldigt olika, men det kostar mer än att vara två
    2. Större boende. Oftast leder barn till nytt, större boende. Behovet är större, men visst kan man snåla hyfsat.
    3. Större bil, kanske två. Helt beroende på var man bor och hur det ser ut, men jag har aldrig hört om någon som skaffar mindre bil eller minskar ner sitt bilberoende
    4. Mer dagligvaror: blöjor, mat etc.
    5. Dyrare resor, mycket dyrare. Man kan mycket väl tänka "vi kommer inte resa så mycket" men om jag talar för mig själv stämde detta något år, sedan blev vi rastlösa och ville komma ut både för barnens skull och vår egen. Att lägga resandet på hyllan tills vi blir äldre känns inte aktuellt, i viss mån måste man leva i nuet också.

    Dessutom sjunker inkomsterna vid föräldraledighet, återigen olika mycket för olika personer, men att de sjunker är otvivelaktigt.

    Alla som läst bloggen vet att jag ändå sparar rätt mycket, men jag hade kunnat spara 50-100 procent mer om jag inte haft barn. Det hade jag dock sett som idiotiskt eftersom barnen är ett av mina "livsmål", de är helt enkelt värt det. Med en sund inställning (och hygglig inkomst) går det att kompromissa mellan en trevlig och inte alltför snål vardag och ett bra sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av de som svarat skriver att ni "inte kommer att märka så stor skillnad". Det låter rätt verklighetsfrämmande för mig. Jag är sparsam. Jag skulle kunna spara lika mycket nu som jag gjorde utan barn, men jag vill inte. Jag tror inte att ni heller kommer att vilja snåla lika mycket.

      Radera
    2. Oj, det var många intressanta synpunkter och erfarenheter från verkligheten! "Fru ägamintid" Vi har tänkt att vara hemma båda två och tillsammans tänkte vi vara hemma 1,5-2 år ca. Vi beräknar ta ut 4-5 dar i veckan och ha kvar dagar även när barnet börjat på dagis. När det gäller bil så har jag en stor tjänstebil som fyller sitt syfte bra. Vi räknar inte i dagsläget med att behöva en bil till. Boende kommer att vara intakt i några år också. Den stora smällen ekonomiskt blir på intäktssidan då vi tappar stor del av inkomsten.

      "Fru ägamintid" vill köpa allt nytt, och gärna ekologiskt så det kommer att kosta en del avseende vagn, bilbarnstol, kläder, skötbord etc. Vi har inte tänkt att snåla på vårt barn men vi måste ändå försöka tänka till ordentligt. Kostnadssidan kommer också att öka men inte så farligt så som jag ser det när vi väl köpt in de stora sakerna.

      Sen handlar ju mycket om ålder. När barnen blir äldre så äter de mer och kräver mer kläder och sedan prylar och leksaker. Jag antar att kostnaderna kommer att trappas upp mao.

      Vi har det så bra ekonomiskt så vi har tänkt att vara hemma länge, inte snåla och njuta av vårt barn. Det har vi råd med. Sen finns det utrymme i vår ekonomi att flytta kostnader från oss själva till barnet för att få rätt fokus på våra kostnadsmassa.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. Notera regelförändringen vad gäller möjligheten att spara föräldradagar efter 2(?) års ålder, tror numera man endast får spara 20%(?) av dem, dvs 480(?)*.8=384 måste tas ut första 2(?) åren. Ursäkta om jag ej minns siffrorna exakt.

      Radera
    4. Köpa allt nytt och ekologiskt är definitivt inte billigt ;-). Som sagt, det går att snåla, men ibland vill man helt enkelt inte...

      Radera
    5. Det överlägset mest hållbara för miljön är att köpa begagnat. Min fru var likadan innan vår sån föddes men man behöver faktiskt inte köpa allt nytt. För min fru går det helt bort att köpa begagnade kläder men att få från vänner eller släktingar är ok för då vet hon var de kommer ifrån. Köpa begagnad vagn är bra. Det går att tvätta delar eller köpa nya innerdelar så det är fräscht. Sen köper man ju ändå en ny åkpåse på vintern exempelvis...

      Radera
    6. Jag tror att fru ägamintid kommer att inse efter ett par månader att allt det där nya hade funkat minst lika bra begagnat. Det är lätt att vara efterklok!

      Apropå "inte så stor skillnad" så menar jag just "inte så stor skillnad" och inte "ingen skillnad". Skillnaden blir på marginalen och det som får ge vika är väl ofta sparande och onödiga utgifter. Har man redan trimmat allt onödigt så blir det sparandet som får ta en större smäll men annars finns det säkert nåt att dra ner på.

      Större bil klarar man sig utan, det går finfint med vagn och bilstol för två barn i en medelstor bil (halvkombi). Man faller utanför normen med Volvo V70 (minst) men det är sådant man får leva med. :-) Om det är att snåla håller jag inte med om.

      Radera
  18. "Vi har inte tänkt att snåla på vårt barn."

    > Jag tror att det i hög grad är möjligt att i många människors ögon "snåla på sina barn" utan att barnet/barnen över huvud taget märker av det. Det gäller i hög grad när barnen är små. Konsumtionen "för barnen" sker i första hand för att tillgodose de vuxnas behov av saker, inte barnens. Men få vuxna vill tillstå det...

    Min erfarenhet är att det är rätt få saker som har med utgifter som har någon avgörande betydelse för barn och ungdomar. Det de har mest behov av är vuxnas tid (och det gäller högt upp i tonåren!), men detta behov är vi vuxna ofta mindre benägna att tillgodose (för vi är ju upptagna av att jobba ihop pengar till saker).

    Jag tror att man gör bäst i hålla igen på utgifterna, tänka sunt ekonomiskt och därmed föra över denna logik på barnen, vilket kommer att vara ovärderligt för dem i framtiden både som människor som vet sitt eget värde oberoende av de saker de äger och som personer med förmågan att ordna sitt liv så att de kan äga sin tid.

    Allt detta sagt som endats en randanmärkning till ert imponerande livsprojekt!

    /Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt och hållet. Ok att tidsomfattningen blir gradvis mindre med åren vilket är rätt naturligt. Det viktigaste man kan ge barnen är tid och en god förebild. Får hoppas att de som säger att de inte skall snåla på barnen menar just detta också ;)

      Radera
    2. Exakt!
      Mycket av hetsen är mellan föräldrarna.
      Man ska köpa nya fina saker till sina barn så att man mår bättre själv.

      Radera
  19. Ser fram emot ett inlägg om Citigroups senaste rapport.
    Du skrev ganska mycket om dem innan rapporten så jag antar att du högg in direkt :)

    SvaraRadera
  20. En viss förändring är att småtten kommer att äga er tid:-)

    Stort grattis! Har en 2-åring och det är fantastiskt även om fritiden är lite mindre än innan.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  21. Stort grattis!

    Vi fick tvillingar i oktober förra året och livet förändras verkligen!

    Visst påverkas inkomsten rätt rejält, samtidigt är det rätt enkelt att spara in på vissa saker, prioriteringar förändras fort när man får barn. Skrev ett inlägg för inte så länge sen som tar upp lite kring ämnet, Översikt vardagsekonomi.

    //Property investor
    En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

    SvaraRadera
  22. Två barn 1,5 och 4 år. För mig är nog tiden och med den indirekt ekonomin den stora skillnaden. Det har blivit klart tydligare med två barn än med det första dock. Först att man föredrar att spendera en dag i pulkabacken med sina barn mer än att göra storkok under en hel söndag. Nu vet jag att många då kan säga att det kan man göra när barnen sover. Men då kommer även för mig det som varit jobbigast in och det är den indirekt tiden man tappar med barn. Trots som stjäl timmar i veckan, sjukdomar som förstör sömn osv. Nu låter jag som en gnällig jävel men fördelarna med barn väger såklart upp tusenfalt men vad jag ville ha sagt är att besöken på pizzerian blivit fler än tidigare på grund av trötthet och att det är klart svårare att göra upp en budget för man har en X-faktor att ta hänsyn till. För jag hade inte i min budget att jag under senaste året fått betala 8000 pga tre sönderryckta handtag till bilen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, word. Förstår precis vad du talar om. "X-faktor" var ett bra begrepp. Senast den påverkade vår familj var när minstingen började tokspy i bilen första dagen på julsemestern. Semester hemma och recond av bilen. Eller den gången då den äldre sparkade upp bildörren rätt i sidan på bilen parkerad bredvid. Blev dyrt. :-)

      Radera
  23. Har själv två barn, sex och två år gamla. Jag säger bara en sak - bered er på att få sömnen störd i x antal år framöver, särskilt om ni tänker er fler barn. Finns inget som fuckar upp en som sömnstörningar, båda hemma och på jobbet. Så var beredda, sov er extra utvilade innan det är dags, för sen är det full rulle, särskilt om ni åker på ett kolikbarn eller något annat som faller utanför ramarna för vad som anses vara normalt. ;-)

    Vad gäller utrustning och prylar till barnet. Köp begagnat eller låna av vänner/bekanta. Ungen bryr sig inte ett smack om den ligger i en vagn för 10 papp, eller en begagnad variant för en femhundring. Bara den får ligga tryggt och ombonat och har en förälder som älskar den. Som någon sa så handlar det där om en känsla hos föräldern och det är bara dumma pengar att hålla på och köpa en massa nya, dyra saker till barnet. Spara istället dessa pengar till hans/hennes körkort eller liknande, där gör de större nytta.

    Vi fick eller lånade nästan varenda grej till båda våra barn (utom barnvagnen som vi köpte tillsammans med frugans syster så hon också kunde använda den till sitt första barn) och de led inte det minsta.

    Summa summarum kan man säga att man kan komma undan väldigt billigt i småbarnsåren, det beror bara på hur mycket jobb man vill göra själv. Ibland kan det vara skönt att låta någon annan göra jobbet, men då får man vara beredd att betala för det också.

    Nä, nu får jag dra mig i säng. Ska upp 05.30 och brukar bli väckt ett par gånger av minstingen och kanske en gång av den stora under natten... Tänk den som ändå fick sova en hel natt. Vilken underbar tanke! ;-)

    SvaraRadera
  24. Hej,

    har en tid följt bloggen med stort intresse. Verkligen inspirerande.

    Här kommer en tanke kring en av barnekonomins bovar. Blöjorna. Här finns faktiskt en del att göra.

    Blöjor är dyra. De byts frekvent och nya måste köpas i rätt hög takt. När de fylls har de dessutom växt både i storlek och vikt. Har man sophämtning som betalas efter vikt så kostar varje blöja en hel del extra bara i den vikten de samlar på sig.

    Vi har 3 barn (0, 3, 5 år) och har till våra två yngsta helt använt tygblöjor.

    De är praktiska och enkla. Dessutom upplever vi att de är "snällare" mot huden. Visst behöver man några blöjor för att det ska fungera så en initial investering är nödvändig. Men sedan rullar det på utan nya köp. Blöjorna är dessutom hållbara och går utan vidare att använda till flera barn. Enligt en Råd&Rön-artikel kostar blöjperioden i snitt 12 500 kronor (då räknar man en snittförbrukning blöjor fram till 2,5 år ålder). Köpen av tygblöjorna kan alltså snabbt räknas hem redan på första barnet. Sedan sparas miljön (mindre sopor och transporter). Det som ökar är vatten- och elförbrukningen i och med att blöjorna ska tvättas. Denna kostnadsökning är dock inte så hög.

    Som grädde på moset finns dessutom en andrahandsmarknad för blöjorna. Där kan alltså en del av den initiala investeringen fås tillbaka.

    Sammanfattningsvis kan tygblöjor alltså spara både pengar och miljö. Dessutom ger de faktiskt en skön känsla. Särskilt när man ser grannarna på gatan som lätt fyller två soptunnor med blöjpåsar innan tömning medan vi inte ens har en halvfull soptunna.

    Som du förstår rekommenderar jag varmt ett försök med tygblöjor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man äga sin tid ska man inte lägga sin tid på att tvätta och trixa med tygblöjor för att spara någon tusenlapp på två års tid... eller var inlägget ovan ironiskt - andrahandsmarknad för blöjor?

      Radera
    2. Självklart ingen ironi. Vi har själva sålt av blöjor utan problem. Vill man inte lägga lite tid på att spara pengar och miljö så behöver man förstås inte. Valet är fritt. Men särskilt bökigt är det inte.

      Radera
    3. barn som använder tyg blöjor lär sig snabbare att klara sig utan blöjorna så därför sparar man även in blöjbytar tid. Att ta hand om blöjorna tar ju inte många extra minuter och om man jämför att lägga blöjor i maskinen mot att gå och köpa in nya blöjor är det mkt möjligt att man går plus tidsmässigt där med. Annrs kan man ju köra på en mittemmelan variant tex vanliga blöjor när man är borta och tygblöjor när man är hemma.

      Radera
  25. Förutom lägre inkomster under föräldraledigheten, eventuellt nytt boende och bil tycker jag man kan hålla kostnader nere relativt mycket… i alla fall innan barnet blir allt för gammalt. Tycker man dock om att resa och detta är något som man prioriterar (vilket ni verkligen verkar göra) är detta något som kommer att bli väsentligt dyrare (precis som Lundaluppen beskriver).

    Jag och min fru har alltid prioriterat resor och lagt ca 100 000 kr på detta årligen och lever annars hyfsat sparsamt i förhållande till våra inkomster. Innan vårt första barn fyllt två år gick det att hålla den kostnad hyfsat då barn under två år ofta följer med kostnadsfritt. När vårt andra barn nu närmar sig två års stadiet får budgeterar vi med resor för ca 180 000 kr per år istället. Man kan i och för sig välja att resa mindre men är detta en prioritet är det inte så mycket att göra något åt 

    I övrigt, tack för en väldigt läsvärd blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 180kkr per år på resor!? Det är ju för f-n nästan en hel årslön för vissa. Redan 100kkr på resor per år är som en dröm för en annan och så drar du till med 180kkr. Shit. Ibland baxnar man över hur mycket pengar vissa drar in varje månad. Vad behöver man göra för att tjäna så mycket? Sälja sin själ?

      *går och jobbar med min avundsjuka*

      Radera
    2. Var en månad i Mexiko precis o det gick på 50-60k sammanlagt. Nu är iförsig vår bebis bara ett halvår så han flyger gratis men känns ändå rätt svårt o göra av med 180k på resor. Men skulle inte klaga om jag hade råd med det. :-)

      Något som är skönt var att vi hade fått bra ordning på ekonomin redan innan barnet kom vilket gör att vi aldrig behöver snåla med saker även om vi ändå försöker leva ganska sparsamt.

      Radera
    3. - Jag som skrev inlägget om 180 000 kr på resor -

      Liksom "äga min tid" har både jag och min fru efter akademiska studier (jurdik respektive ekonomi) lyckats "träffa" arbetsmarknaden rätt då vi började arbeta under 2006 (happy times). Vi har båda arbetat hårt och många timmar och då vi båda är i konsultbranschen med goda löneökningar vid befordran har vi idag en bit över 85 000 kr netto i månaden tillsammans. För många kanske detta låter mycket men själv jämför jag mig bara med kollegor i liknande situation vilket gör att jag inte känner mig "rikare" nu än när jag började arbeta för ca 7 år sedan. Det som gjort mig rik är våra två barn :-)

      Att göra av med ca 180 000 kr per år på resor är inget som helst problem. Vi försöker göra två längre resor per år (ca 2 veckor), en under sommaren och en under årets mörkaste tider och utöver detta blir det oftast en eller två weekends och eventuell en skidresa. Som personen ovan beskriver går en en resa till Mexiko på ca 50-60 000 kr och lägg där till två barn... som sagt går det fort att komma upp i nämnda belopp.

      Givetvis är detta mycket pengar men i relation till vår nettoinkomst (tjänsteinkomst) tycker jag att det är helt ok att vi lägger ca 15 000 kr i månaden på resor. Efter utgifter för boende, mat, nöjen, kläder etc. kan vi ändå spara ca 30-40 000 kr i månaden. Givetvis skulle vi kunna spara betydligt mer men i den situation som vi befinner oss i nu kan vi både njuta av livet samtidigt som vi lägger pengar på det som vi uppskattar mest i livet.

      Radera
  26. Du skulle inte kunna ge dina synpunkter på citigroups rapport i ett inlägg?

    SvaraRadera
  27. Grattis. Barn är det roligaste, bästa som finns. Värt varenda öre. Men om vi ska prata om pengar, på allvar, så är det riktigt, riktigt kostnadsdrivande att separera - med barn. Så - var snälla mot varandra, hela vägen till studenten. Två inkomster - eller en, det gör hela skillnaden.

    SvaraRadera
  28. Grattis! Ni har den mest livsomvälvande tiden framför er, men även med mycket kärlek!
    Vår dotter är 1 år och vi har haft tur att kunna ärva massvis med kläder, leksaker, babyskydd mm. Jag har systrar och deras kompisar har även skänkt till oss.
    Mitt tips är att köpa det mesta begagnat. Buntar med kläder kan man hitta på blocket, tradera. Barnvagn, åkpåse, babyskydd, skötbord, säng, bärsele mm går också att hitta begagnat och då faktiskt bra grejer också! Det bästa med begagnat är förutom att det blir billigare även miljövänligt och bra för barnens välmående då de slipper massa kemikalier som finns i de nya kläderna. Kemikalierna är troligast urtvättade vid det laget.
    Sen när bebisen är här så köpte vi inga servetter, krämer, oljer som var särskilt anpassade för barn. Jo, zinksalva köpte vi faktiskt, och Alvedon samt näsdroppar (koksalt). Vi använder en ekologisk rapsolja för att smörja in henne och klarar oss kanon utan servetter med massa konstiga kemikalier. Som du förstår är jag ganska inriktad mot att inte använda kemikalier så mycket. :)
    Så, ni kommer nog att kunna spara in på en hel del. Bara kläderna i sig är ju en hel förmögenhet med overaller, skor, bodies, byxor, mössor, vantar, sockar mm mm...
    Detta är en privilegerad tid och tänk hur bra vi har det i Sverige som får föräldrapenning också! Jag ska också passa på att påminna om 30 dubbeldagar ni båda kan ta ut innan barnet fyller 1 år. Det skulle vi ha gjort om vi kommit ihåg, för nu när vi båda är hemma (jag söker jobb och han är föräldraledig) så är det sådan lyx. Även om det för oss är skralt med pengar just nu.
    Ha det toppen!/Kristina

    SvaraRadera
  29. Här är en till med barn. Vi har klarat oss fint ekonomiskt genom två ganska långa föräldraledigheter. Nu vet jag inte vad.ni tjänar men taket för föräldrapenning är väl 10 prisbasbelopp? Både maken och jag jobbade på företag där man fick utfyllnad av lönen upp till 90 % oavsettt, så för oss blev det ingen ekonomisk katastrof.

    Begagnat är bra! Många vill bli av med skrymmande babysaker. Vi har gett bort saker själva till grannar och vänner. Visst blir bostad och bil dyrare om man känner behov av det men en liten bebis behöver inte mycket plats.

    Av naturliga skäl brukar resor, restaurangbesök m.m. ta mindre plats i budgeten. Det är liksom ingen ide att åka till Thailand om man ändå bara sitter och gräver sand. Restaurangmiddagar blir inte samma sak längre heller.

    Nu låter det som att livet med barn innebär att försaka, men det ger så mycket. Man behöver inte så dyra upplevelser längre. Pulkaåkning, utflykter med matsäck, 4H-gårdar eller bara gunga i parken blir magiskt med små knattar.

    SvaraRadera
  30. Sökande uppmärksamhet.

    2015-2016 låneinvesteringar erbjudande 3% ränta endast. Jag är Richard Adams Kevin en representant för AKLM försäkringsbolag, e-post:
    (adams.credi@gmail.com)
    * Personlig lån.
    * Business lån.
    * Investeringar Lån.
    * Bostadslån.
    * Student lån.

    Här är en chans för dig att snarast låna från Richard Adams Kevin låneinvesteringar. Kontakt Email: (adams.credi@gmail.com) för akut lån Information
    Ansökan är ute 2015.Email: adams.credi@gmail.com
    Tell: +187499384874

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...