lördag 22 december 2012

Våra mål för 2013

Vi delar upp målen i två delar, finansiella- och personliga mål.

Finansiella mål

Avsätta 360 000 kr till aktieköp
Amortera 40 000 kr på lånen

Summa sparande 400 000 kr

Detta innebär att vi kommer att ha lån på 140 000 kr den sista december 2013 och totala tillgångar på 1400 000 kr. Ni som kan räkna soliditet räknar då ut att den kommer att ligga på 90 % per sista december 2013. Om vi vore ett företag så skulle vi ses som mycket finansiellt starka då. Av våra tillgångar så är samtliga omsättningstillgångar som går att snabbt sälja, våra skulder är långfristiga. Med tanke på att lånen nu är små i förhållande till våra totala tillgångar så väljer vi att amortera i måttlig takt och köpa aktier i en högre takt. Detta är våra mål och strategin inför 2013 men den kan ändras på vägen. Mål är mål och ingen fakta. Skulle t.ex. börsen stiga våldsamt så kommer vi att öka amorteringen och skulle börsen sjunka så ligger vi kvar med samma amorteringstakt. Vi väljer i år att inte sätta något utdelningsmål eller yield-on-cost mål. Det beror på att vi kan styra detta själva genom vilka aktier vi köper in. Jag vill undvika att bli styrd av målen när jag köper aktier utan vill istället köpa det som ger mest för pengarna vid det aktuella köpläget. Vi är målmedvetna som personer så det är lätt att man styr för mycket mot målen för att nå dom om vi skulle sätta upp mål som vi själva kan påverka. Att sätta av sammanlagt 400 000 kr under 2013 blir mycket utmanande och kommer att kräva god planering för att klara av.

Jag har byggt upp en budget för 2013 där vi kan se att det finns utrymme att spara 400 000 kr under året. Men det är precis att det kommer att gå så det gäller att agera förnuftigt. Vi kommer att följa upp vårt månatliga privatekonomiska utfall varje månad för att se att vi ligger i fas på kostnadssidan. Jag har byggt upp en kassaflödesmodell som vi kommer att använda. Fokus 2013 blir att storhandla mat för att komma ner i en bra nivå där och hålla igen med övriga onödiga inköp. Vi har haft högre matkostnader ett tag beroende på att vi inte har storhandlat och det kommer vi ändra på nästa år. Jag ska försöka uppdatera bloggen nästa år och visa hur vi ligger till jämfört med budget.

Personliga mål

Träna regelbundet - minst 2 gånger i veckan
Äta mer frukt och grönt och närodlad mat (dyrare men bättre)

Vi tränar båda två och nästa år ska vi fortsätta på samma fina bana som vi slutade 2012. Vi mår väldigt bra av vår träning rent fysiskt men även socialt då man träffar trevliga vänner. Hälsan är viktig för oss då vi har tänkt att leva länge och lyckliga.

Att äta mer frukt och grönt och närodlad mat hänger ihop med att ha en bra hälsa. Vi vill stoppa i oss bra mat. Vi gör idag all mat själva som vi äter och vi satsar mycket på bra råvaror och gärna närodlat. Detta ska vi fortsätta med och bli ännu bättre på. Det är lite dyrare men så mycket bättre och godare.

Jag är lite av en lokalpatriot så jag gynnar gärna företag i vårt närområde och även de bönder som säljer sina fantastiska produkter.

Ha en skön dag ute i julstöket!

ägamintid



17 kommentarer:

  1. Otroligt kul och inspirerande att läsa om ert ambitiösa mål och resan dit genom utdelningsinvestering. Själv är jag mer inriktad på kortsiktigare aktiehandel, dvs swingtrading. Framförallt eftersom jag anser att altiemarknaden är väldigt osäker även på lite längre sikt. Jag blir nyfiken på hur ni utdelningsinvesterare planerar för att hantera en börskrasch. Säg att omx30 går ned 50%, skulle ni sitta still i båten med allt ert sparade kapital och utnyttja köpläget, eller har ni någon annan strategi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan, kul att du uppskattar det som skrivs. En börskrasch, vad nu definitionen på detta är, hanteras med ro. Jag kommer fortsätta att köpa aktier månad för månad. De bolag jag äger klarar kriser och kommer antagligen att fortsätta dela ut pengar i ungefär samma takt oavsett aktiekursen. Jag är inte så orolig för svängningar i aktiemarknaden.

      Låt det falla. Jag är nettoköpare av aktier i 6-10 år till och köper gärna kvalitetsbolag till halva dagens aktiekurser.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Bra inlägg ! Jag tycker det är väldigt nyttigt att du nämner maten och hälsan och privata saker. Under vissa perioder i livet har jag varit mer insnöad i aktier än de som förvaltar på riktigt med skillnaden att jag får 0 kr och de får feta löner för sitt "ansvar" som ändå mest handlar om att krama index. För några dagar sedan hittade jag några fonder från Nordea som jag inte uppmärksammat innan men det var ännu värre läsning än innan.

    Oavsett om ni kan spara mer än 80 % av alla svenskar pga. höga löner och extrem målmedvetenhet från båda parter så är det ändå en ganska långsam resa meda aktier. Jag vet folk som varit på g men sen efter några år flippade de ut helt genom att gå över till trading/optioner/hävstångsprodukter och annat skit. Det slutade jävligt illa. Allt pga. de tyckte det gick för långsamt.

    Det går ju inte att jämföra utdelningsinvestering eller långsiktig investering med Internetpoker/daytrading eller andra saker. Då är det ju som jobb man sitter 5-10 tim om dagen och ska ständigt ta bra beslut oavsett om det handlar om vilka händer man ska spela i pokern eller vilka positioner man ska inneha/lämna etc i tradingen. Med en bra portfölj är det enda som krävs lite övervakning 2 gånger per månad på helgen för att mäta P/E som jag nämnt http://viktigafragor.blogspot.se/2012/12/margin-of-safety-aktiemonster-timing.html

    Jag är helt övertygad om att det kommer att gå skitbra för er. Nyckeln är tålamod och inte tänka för mycket på det bara. Utan att leva livet så bra som möjligt med så lite pengar som möjligt för att sedan på lördagen ta en öl/glas vin eller en fika och tänka hur långt ni ändå kommit jämfört med de flesta vanliga som aldrig kommer att få några fina passiva sidoinkomster.

    Själv tänkte jag ta julledigt från aktierna i några veckor. Jag har ju analyserat över 1500 bolag de senaste åren så jag känner mig helt jävla seg med alla nyckeltal/staplar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Oavsett om ni kan spara mer än 80 % av alla svenskar pga. höga löner och extrem målmedvetenhet från båda parter så är det ändå en ganska långsam resa meda aktier. Jag vet folk som varit på g men sen efter några år flippade de ut helt genom att gå över till trading/optioner/hävstångsprodukter och annat skit. Det slutade jävligt illa. Allt pga. de tyckte det gick för långsamt."

      Om alla kände några sådana istället för att gå i fällan själv skulle världen vara en bättre plats!

      Radera
    2. Just tålamod är nyckelordet här. Det gäller att hålla sig till strategi och inte stressa. Att öka sin förmögenhet med 400 000 kr per år ex utdelningar och kursuppgång är stora pengar. Att sätta in 400 000 i 5 år ger 2 MKR och utdelningar på dessa pengar med ca 100 000 kr per år i all evighet.

      Tycker man detta går för långsamt ska man nog spela lotto eller poker för jag tycker det går i en rasande fart.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. Lundaluppen

      Spot on!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Med utdelningsinvestering är det ju så att det går trögt i början, men efter 5-6 år är det oerhört fascinerande att se snöbollen i rullning. Har själv hållit på med denna strategi i ca 10 år. Efter it-kraschen (där jag min portfölj rasade med ca 3 MSEK) la jag om fokus totalt och gick över till stabila utdelare, först svenska aktier och sedermera nordamerikanska för att få månadsvisa passiva inkomster. Nyckelordet är ju återinvestering för att få ränta-på-ränta effekt (och med månads- och kvartalsutdelare förstärker man den effekten)

    Inspirerande och bra blogg förresten ! Du kommer inte bara att äga din tid utan "äger" redan nu !

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, kul att du tycker om bloggen! Håller med dig angående ränta på ränta. Det märks inte av än men kommer mer och mer ju längre tid portföljen växer till sig. SKa bli spännande att se utvecklingen framöver.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej,
    Hur resonerar ni kring att leva "fattigt" och samtidigt lägga 6000 på resor per månad? Jag har förstått att ni prioriterar resandet men förhållandet mellan det ni kämpar för att spara in på och resekontot tolkar jag som att ni biter ihop under hela året för att sedan ha spenderbyxorna på under sommarveckorna. Jag har lite svårt att få ihop det och är nyfiken på att läsa mer om det. Tack för en bra blogg.

    /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, riktigt så som du beskriver det är det inte. Vi sparar till resor varje månad och åker 3-4 gånger per år. Det är något vi uppskattar och vi sparar gärna in på onödiga saker för att se oss omkring i världen. Vi bor på enklare hotell och är iväg en längre tid istället för att leva i lyx och vara iväg en kortare tid. vi gillar annan kultur, mat och väder. Sen är vi lyckligt lottade som både kan spara och resa.

      Tack! Kul att höra av du tycker om bloggen.

      Radera
  5. Ser att vi nästan landar i exakt samma sparande i budgeten för 2013. Dock med annan fördelning jag räknar med att amortera 140000 och köpa aktier för 260000. Beror primärt på att vi har en betydligt högre belåning än ni har. Därför är jag helt överens med ditt resonemang. De äckligt låga räntorna ger mig möjligheten att avstå det relativt stora sparandet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Det gäller att fundera vad som är bästa fördelningen mellan aktier och amortering. Båda sakerna är ju sparande. Vi har en mycket låg belåning och köper därmed aktier istället, ialla fall på nuvarande kursnivåer. Dessutom har vi högre ränta på aktierna än på lånet.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Är Gdf Suez ett företag du kollat närmare på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag inte gjort. Berätta gärna lite om bolaget.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Den stora grejen med utdelningsstrategin är att man återinvesterar utdelningen (ränta-på-ränta effekten). Men om "utdelningsmaskinen" har vuxit färdigt och man börjar plocka ut utdelningarna för att leva på, då bryter man detta. Frågan är om enbart kurstillväxten sedan kan hålla jämna steg med inflationen? Hur tänker du där?

    Sen kan swingtrade eller annan strategi med kortare placeringshorisont kanske vara lika bra eller bättre OM man återinvesterar kursvinsterna och eventuella utdelningar. Det krävs ju en genomsnittlig årlig värdeökning på mediokra 5-6% för att motsvara en hög aktieutdelning. Jag tror att många skulle klara detta om ambitionen fanns - inte genom att konsekvent hitta vinnarna utan att undvika stora förluster. Men det kräver förstås mer tid, tid som inte alla har till förfogande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi har uppnått målet och kan leva på utdelningar så kommer vi plocka ut dessa för att leva av. Hur mycket av dom vi plockar ut beror nog lite på hur pengar vi har tänkt att göra av med så det kommer nog variera. Jag är inte så orolig för inflationen då aktier är ett bra inflationsskydd i sig och när det gäller utdelningarna så lär dessa höjas mer än inflationen och om bolagen har en vinsttillväxt över tid som är högre än inflationen och det kommer de med högsta sannolikhet ha. Mao kommer utdelningarna växa år för år trots inflation.

      Ponera att inflationen är 3 % och våra bolag höjer utdelningen med 5 %, det blir en nettoeffekt på 2 %-enheter. På 500 000 kr om året i utdelningar så gör detta en nettoökning med 10 000 kr eller brutto 25000 kr.

      Hoppas jag svarade på din fundering.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Jag förstår hur du tänker och hoppas att dina antaganden infrias!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...