onsdag 19 december 2012

Utdelning december 2500 kr

Sista utdelningen har trillat in för året och summerar jag årets utdelningar så landar de på 36 200 kr. Det är en ökning från 17 000 kr eller 113 % jämfört med 2011. Bra jobbat!


Med nuvarande innehav så kommer utdelningen för 2013 att landa på 49 000 kr. Detta är dock inte hela sanningen utan nya inköp under 2013 och utdelningshöjningar kommer göra att beloppet kommer att bli högre. Jag skulle tippa på att 2013 landar på ca 60 000 kr och att vi i slutet av året ligger på en årstakt på ca 75 000 kr.

Ovan ser ni fördelningen över månaderna för 2011-2014. Som ni kan se så är det stor övervikt på maj där många bolag delar ut. För 2013 och 2014 är det prognoser som uppdateras löpande i takt med att nya inköp görs.

Ha en skön dag

ägamintid

25 kommentarer:

  1. Hur mycket är portföljvärdet för en sådan stor utdelning?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljvärdet är ca 800 000 kr och med en yield on cost på 6,5 % blir utdelningen ovanstående belopp.

      mvh

      Radera
  2. Bra jobbat. Du har lyckats väl med din strategi; att hitta bolag med hög direktavkastning i form av utdelningar och bra kvalitet.

    Din blogg är en fin inspirationskälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christoffer, roligt att höra!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Tackar! Kul att höra!

      ägamintid

      Radera
  3. Håller med, vore roligt att höra ungefärligt hur stort portföljvärde du har för att få ett hum över hur mycket man behöver spara.

    Och håller du dig till din plan kring hur du spenderar det: http://agamintid.blogspot.se/2012/05/hur-spenderar-jag-mitt-fria-kassaflode.html eller blir det mer på resor/aktieköp osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 800 000 kr i dagsläget. Sätter av ca 30 000 kr per månad till nya aktieköp. Håller mig till planen som du länkar till. Resor varierar lite så vissa år är mer och andra mindre.

      mvh

      Radera
  4. Inte för att förstöra den positiva stämmningen, men. Ni säger att ni har haft en utdelningsökning på 113% (17000) 2012 jämfört med 2011.

    I ett tidigare inlägg skrev du

    "Vi avsätter med nuvarande spartakt ca 350 000 kr per år av våra inkomster till aktieköp"

    Är ju inte svårt att öka utdelningen med sådana stora aktieköp!


    Min fråga är då, hur mycke har utdelningen ökat med 2011 portföljen utan de andra sparpengarna?

    Jimmie H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte svara på din fråga. Har inte hunnit räkna på detta än men jag har en modell som mäter utdelningstillväxt i befintliga innehav och den ligger på ca 6 % i beräknade utdelningshöjningar med befintliga aktier. Det är svårare än vad det verkar. Dels ställer det krav att leva "balanserat" för det krävs arbete för att spara så här mycket pengar varje månad. Alla utgifter måste kapas och man måste ta aktiva kostnadsbesparande beslut. Sen krävs det mycket analysarbete och översyn av portföljen för att hitta rätt bolag.

      Oavsett hur mycket man sparar varje år så står man inför samma utmaningar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Med den utdelningen skulle jag täcka mina kostnader inklusive amortering på lägenhet, studielån samt sparande till sommarstugan :)
    Satsar själv som första delmål att få 1000kr i månaden i utdelning. Har dock några aktier i portföljen som inte ger någon utdelning men som jag tror kommer få stark tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du har låga omkostnader mao!

      Med rätt inställning och en stor portion tålamod har du alla möjligheter att nå ditt mål.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Har frågats tidigare vad jag minns men hade varit väldigt intressant att veta vilka bolag du har i din portfölj. Själv har jag precis samma strategi som dig... dock har jag idag funderat lite på om jag inte har lite för många bolag i min portfölj... 24st! Visst sprider risken men kanske allt för tråkig... hur ser du på saken?

    /Kristian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit om många av mina bolag i bloggen och skrev om mina största innehav för ett tag sedan. RSA, Vivendi och Citigroup står för 40 % av portföljvärdet. Jag har i dagsläget 13 aktier men kommer att öka upp så att jag når 20-30 st över tid. Hur många bolag beror på en mängd faktorer. Jag vill inte ha för stor viktning mot enskilda bolag då vi ska leva av utdelningsströmmar och då får inte enskilda utdelningssänkningar slå för hårt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Hej ägamintid,
      Härligt med en så genomtänkt och konsekvent strategi som ni har. Precis det du skriver med att utdelningsströmmarna inte ska vara alltför beroende av enskilda bolag blev aktualiserat för mig i veckan när Ratos sänkte sin utdelning med 45%. Det är ett av mina största innehav så det ruckade verkligen min utdelningsprognos för nästa år. Mindre roligt men sånt kan hända, speciellt i ett investmentbolag av typen Ratos.

      Det är bara att ta nya tag, ha en bra jul och ett gott nytt år!

      Mvh Erikslust

      Radera
    3. Tack Erikslust! Ditt exempel är mycket bra och bevisar att det krävs en bra diversifiering om man vill ha jämna utdelningsflöden.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Goder afton!
    Kul att läsa din blogg. Har själv en utdelningsportfölj sedan början av 2012, har innan hållit på o tradat fram o tillbaka, men tröttnat lite. Har kikat lite på Talanx som du skriver om, den har dragit iväg lite men kan vara en bra utdelningsaktie + kurspotential. Fråga: hittar inte den på Nordnets Tyskalista, vet att den ligger på Xetra under TLXGn.DE men handlade du den genom mäklare då? // Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nicklas! Jag ringde in min order när jag köpte Talanx.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Gott! Tackar! //Niklas

      Radera
  8. Svar
    1. Japp! Det är så det känns!

      ägamintid

      Radera
  9. Fan. Lärare är verkligen fel jobb har jag konstaterat. Synd att både jag och frugan jobbar i samma yrke... Jag får väl börja jobba extra under sommarledigheten. :-)

    Grattis till ett strålande 2012!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Palle! Låga omkostnader Palle, det spelar ingen roll hur mycket pengar man tjänar om man spenderar mer...

      Men visst tjänar vi bra. Men vår "konkurrensfördel" är våra låga omkostnader jämfört med våra vänner med liknande lön.

      ägamintid

      Radera
  10. Hej och tack för en inspirerande blogg. Jag undrar lite om er yield-on-cost för Citigroup som jag förstår har låga utdelningar f n

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...