tisdag 4 december 2012

Två nya bolag på radarn

Jag gillar som bekant Kinder Morgan för att jag tycker om branschen som har en mycket stor vallgrav. Nu har jag fått syn på ytterligare två bolag som jag finner intressanta.

Williams Companies (WMB)

Nedan lite info hämtad från hemsidan:

Williams is one of the premier energy infrastructure companies in North America. We’re committed to providing our investors with significant dividend and earnings growth by expanding our large-scale energy infrastructure businesses that span from the deepwater Gulf of Mexico to the Canadian oil sands.

Our operations are primarily interstate natural gas pipelines and midstream services, which include natural gas gathering, treating, and processing; deepwater production handling and oil transportation; and NGL fractionation, storage and transportation. We also produce and recover olefins in Canada and the United States.

Targa Resources (TRGP)

Nedan lite info hämtad från hemsidan:

Targa Resources is a growth-oriented provider of midstream natural gas and NGL services, and is one of the largest independent midstream energy companies in the country. Our natural gas and NGL products services include gas gathering, processing, treating, fractionation, storage terminalling, and transportation throughout the United States to a very large and diverse customer base and are provided through our extensive portfolio of integrated midstream assets and experienced employee base.

Det som är intressant med ovanstående bolag är deras liknande egenskaper som Kinder Morgan. Dessutom växer de kraftigt vilket borgar för växande utdelningar. Något som jag gillar! Jag har börjat kika lite på bolagen, det finns mycket info på deras hemsidor.

Jag noterar på 4traders.com att WMB förväntas höja utdelningen från 1,21 USD till 1,78 USD från 2012 till 2014. Yield on cost är idag knappt 4 % och kommer att öka till 5,5 % på 2 år.

För Targa så förväntas utdelningen höjas från 1,62 USD till 2,62 USD vilket höjer yield on cost från 3,2 % till 5,2 %.

Jag ska läsa in mig mer på de här bolagen. Jag gillar deras stabila verksamhet och jag tror att energiinfrastruktur kommer vara en bra bransch kommande årtioenden vilket gör bolagen mycket intressanta.

Är det någon här som känner till bolagen? Några ägare?

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Inga bolag som direkt imponerar på mig. En grundläggande regel är att inte titta så mycket på vad bolagen själva skriver. Förmodligen har bolagen både för höga P/E-tal. Svaga resultat som gör att de utdelar mer än de egentligen har råd med.

    Jag tror du hittar för många köpkandidater. Det kan vara ett problem eftersom du har mycket pengar finns det alltid något du vill köpa. Jag föredrar att du kollar FT-staplarna väldigt noga om man ska komma någon vart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller inte med dig. Bolagens hemsidor är den bästa platsen för att hitta information. Sen ger jag inte mycket för analytikers åsikter utan försöker bilda mig en egen. P/E-tal är helt ointressant för den här typen av bolag utan det är fritt kassaflöde som är intresant. Dessutom motiverar deras stabila verksamhet höga värderingar i förhållande till fritt kassaflöde.

      Angående köpkandidater så har jag en lång lista med aktier som är intressanta att bevaka. Det innebär inte att jag köper dessa men jag håller dom under uppsikt. Jag äger 12 bolag vilket jag inte tycker är särskilt mycket.

      Dessutom är viktningen det intressanta. Mina 5 största innehav står för 50 % av depåvärdet.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Samtidigt jag kan ju inte sia något om framtiden. Så om de här företagen går fantastiskt bra får du gärna reta mig lite sen. Men jag är som sagt en riskminimerare. Jag har förlorat allt för mycket i livet vid flera tillfällen pga. felaktiga beslut. Så nu har jag helt annan riskprofil än tidigare. Så du få inte ta kritiken för hårt. Utan se det bara som en varning att inte säkert dessa bolagen är så stabila som man tror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte köpt dom och tänker inte reta dig. Alla åsikter är välkomna, det är det som är meningen med min blogg. Jag tar inte kritiken hårt utan bollar vidare till dig att läsa på mer själv om branschen och bolagen. Risken är väldigt låg i den här typen av bolag med fasta intäkter och monopolliknande affärsmodeller.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Jag satt precis och tänkte samma sak och känner igen mig från när jag själv började investera. Se till att du inte har för många olika aktier i portföljen. Man blir lätt fartblind, hittar hela tiden nya intressanta kandidater och sen visar det sig att endast en handfull presterar som man tänkt. Har du riktig otur sjunker både kurs och utdelning och då kan man verkligen tala om sjunkbomb.

    Själv skulle jag inte ha fler än 8-10 bolag i portföljen, i alla fall inte fler än att jag hinner följa dem noga och har en enskild handlingsplan för varje aktie (som man naturligtvis följer). Talar av egen erfarenhet och vad jag sett hos andra i liknande situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Palle! Som sagt, jag har 12 bolag och 5 st av dom står för 50 % av portföljvärdet så jag tycker inte att det är någon fara med antalet eller viktningen. Sen har jag en lång bevakningslista som jag följer noga när aktier ligger inom köpintervallet. Jag har en klar strategi som jag följer till punkt och pricka.

      Jag kan tänka mig 25-30 aktier inom några år men viktningen kan bli större än 3-4 % per bolag.

      ägamintid

      Radera
  4. Båda dessa och Kinder Morgan är intressanta eftersom gas-sektorn väntas växa kraftigt i USA. Har dock kollat igenom Kinder Morgans siffror och tycker att den känns dyr. De måste ha väldigt kraftig tillväxt för att kursen ska vara motiverad och tillväxt i den här verksamheten kräver stora investeringar. De har redan stor skuldsättning så det känns lite skakigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. KMI är ganska dyr men det är störst och bäst inom sektorn. WMB och Targa är inte lika dyra men inte av samma klass. Håller med om att det är intressant med tanke på tillväxt och marknadsposition mm.

      ägamintid

      Radera
  5. Hur är det med beskattningen på Kinder Morgan som är ett Limited Partnership (L.P), blev lite osäker när jag pratade med en mäklare på Avanza som inte visste hur de beskattas. Om det är 15 % eller 30 %. Är det något som du vet nått om? Skatteverket var tydligen inte klar med någon utredning hur det beskattas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man beskattas med 30 eller 35 %. Men KMI är inget MLP vilket gör att det är 15 % skatt. Det är precis som du säger under utredning hur beskattningen ska ske.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...