måndag 3 december 2012

Talanx är billig enligt Skagen och mig

Nedan inom citationstecken är kopierat från Skagens Vekst statusrapport för oktober.

"Talanx was bought at IPO in early October. Company is the third largest German insurance company. Talanx controls 50% of Hannover Ruck and this holding is worth 3.3bn €, which means the rest of Talanx is valued at 1.6bn €. For that money one gets a premium stream of 11bn € and a pre-tax result estimated at close to 1bn €. With listing, the management aims to make the company leaner and a cost cutting program of 245m € is being implemented. Target price is 34 € in a 2-3 year perspective".

Det är precis det här jag tycker är intressant att värderingen ex Hannover Re är mycket modest.

Talanx börsvärde är idag ca 5,0bn EUR. Ponera att man skulle sälja sin 50,2 %-iga andel i Hannover Re vilket är värt ca 3,4bn EUR. Då värderas resten av Talanx till 1,6bn EUR.

För detta får man alltså 11 bn EUR i intäkter och ett resultat före skatt på ca 1bn EUR.

Man får alltså köpa en vinst på runt 1,0bn EUR för 1,6bn EUR. Det är billigt!

Jag räknar med en utdelning på 1,2 EUR per aktie för 2012 och mindre ökningar kommande år. Då 35-45 % av vinsten ska delas ut så återinvesteras resten i verksamheten för framtida tillväxt. Det ger en god direktavkastning kring dagens kurs på ca 20 EUR och möjlighet att växa framöver. Jag har tidigare kikat på Hannover Re och tycker att det är ett mycket fint bolag. Genom att köpa Talanx kommer jag åt Hannover Re på ett billigare sätt än att köpa in mig direkt i Hannover Re.

Skagen sätter en riktkurs på 34 EUR. Jag sätter ingen riktkurs men tror den kan leta sig upp mot 25 EUR inom en inte allt för lång framtid. Det är helt klart ett välkapitaliserat företag med ganska låg risk det här.

Ha en bra dag!

ägamintid

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Igenom vilken bank köper du Talanx?
    Jag har konto hos Avanza samt Handelsbanken men där kan jag inte handla på Tyska listor (mfl).

    Tack för en grym blogg!

    /Faust

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 bra blogg
      +1 var köpa talanx?

      Radera
    2. Talanx är noterad i Frankfurt och går att köpa via telefonorder hos t.ex. Nordnet och avanza.

      Tack för att ni tittade in!

      ägamintid

      Radera
  2. Genom Talanx är du inne och köper Hannover Re (indirekt). Har du någon uppfattning hur Hannover står sig mot Munich Re som är rätt mycket större?

    Se denna presentation t.ex. sid 24:
    http://www.munichre.com/app_pages/www/@res/pdf/ir/publications/presentations/presentation-investor-relations-munichre-en.pdf

    Har själv bedömt Munich som ett säkrare kort än Hannover, som i och för sig är billig.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare tittat noga på Hannover och bedömt att det är ett mycket fint och välkapitaliserat bolag. Via Talanx köper jag halva Hannover Re och får resten av Talanx i stort sett gratis. Munich Re känns fullvärderad runt 140-150 EUR medan Talanx från dagens nivåer har en klar uppsida till en mycket låg risk. Riskbilden mellan Munich och Talanx är nog liknande, båda bolagen är gamla med en lång och god historik.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Tack för bra blogg. Talanx är klart intressant, ska kika närmare på den. Har du kollat någonting på norska Gjensidige?

    SvaraRadera
  4. Har kollat igenom Talanx, känns klart prisvärd just nu. Funderar starkt på att plocka in den.

    SvaraRadera
  5. Jag läste på lite om bolaget ikväll, det verkar spännande. Själv är jag intresserad av att köpa på mig lite försäkring.
    Dock funderar jag på om din uträkning kring kommande utdelning är rätt. I interimsrapporten Q3 står det att 35-45% av 'Group net income after non-controlling interests' ska delas ut. Och denna post är 'bara' drygt hälften av vinsten. Alltså: när jag räknar på det så får jag förväntad utdelning om ca 0,7 - 0,9 EUR (istället för dina 1,2 EUR). Stämmer det?
    Tack annars för att ha uppmärskammat bolaget, mycket intressant!

    SvaraRadera
  6. De har 2,64 EUR i vinst per aktie per sista september 2012. Det kommer bli över 3 EUR för 2012. Sen vet inte jag om detta är uthålligt men runt 3 EUR bör det ligga på. Det kan innebära en utdelning på 1,2 EUR men inget är ju säkert. De har sagt att utdelningen ska ligga i den övre delen av intervallet. Jag tror de vill dra till ordentligt första året de är noterade.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Du har rätt.
    Vinst per aktie var redan från posten 'Group net income after non-controlling interests' i rapporten när jag kontrollräknade med piggare hjärna idag. Alltså var min misstanke felaktig och utdelningen säkert i den nivå du anger. Bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...