onsdag 12 december 2012

Sålde 50 % av mina Munich Re




Idag sålde jag hälften av innehavet i Munich Re på 134,75 EUR. Uppsidan bedömer jag vara 145-160 EUR, i bästa fall. Jag bedömer uppsidan i Talanx vara högre så jag köper Talanx för likviderna.
Talanx uppsida bedömer jag vara 28-32 EUR vilket är klart högre. Risken bedömer jag vara likvärdig men värderingen är lägre i Talanx.

I december planerar jag öka upp ytterligare i Citigroup som över tid kommer bli det största innehavet i portföljen. Planen är som jag tidigare skrivit att aktie ska leta sig upp mot bokfört värde på eget kapital. Nya ledningen vidtar nu krafttag för att öka lönsamheten och utdelning och återköp av egna aktier kommer att påbörjas nästa år. Att återköpa aktier till 70 % av eget kapital kommer sätta bra fart på aktiekursen i ett hyfsat börsklimat.

Skagen har en riktkurs på Citigroup på 75 USD. Jag hoppas i första hand på 55-60 USD vilket motsvarar tangible book value (eget kapital ex goodwill) nästa år.

Utdelningen i Citigroup kan bli mycket stor om några år. En utdelningsandel på 20-30% om 2-3 år ger nog 5-7% i yield on cost vid ett inköp idag. Resan lär bli skakig men deras breda verksamhet bör leverera över tid.

Jag lästa för övrigt Skagens mycket intressanta månadsrapporter för november och då fick jag upp ögonen för den ryska storbanken Sberbank. Jag ska kika vidare på banken för det verkar intressant. Jag är ingen stor fan av Ryssland men värderingen är sannerligen låg jämfört med andra banker. För stor eller rimligt stor?

Ha en bra dag!

ägamintid

3 kommentarer:

  1. Hur kommer du åt dessa aktier? Jag har avanza? Var handlar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har flera depåer på olika banker men du kommer åt i stort sett samtliga aktier via de större nätmäklarna Nordnet och Avanza.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej!

    Först vill jag tacka för en bra blogg. Följer den med stort nöje!

    Skulle precis handla Talanx, och Nordnet hävdade att den inte går att få via ISK... hur äger du den?

    /Joakim

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...