tisdag 25 december 2012

Prisjämförelse mat (Konsum, Willys, ICA, Citygross)

OBS: Innan ni läser inlägget så vill jag påpeka att dessa produkter valdes ut som exempel. Jag har inte handlat några av produkterna i sammanställningen nedan. Jag valde produkterna för att det är produkter som de flesta av oss känner till och tänkte att det blir roligare och intressantare om ni läsare känner till dom.
 
Då var undersökningen av matpriser genomförd. Jag sprang runt i 4 olika butiker och antecknade priserna för nedanstående produkter. Konsum är en närbutik och resten av matmarknaderna är stora affärer. Min tanke innan undersökningen började var att Willys skulle vara billigast, Konsum dyrast och Ica Maxi och Citygross mitt emellan. Så blev också utfallet men det blev ändå lite annorlunda än vad jag hade trott.
 
 

Som syns i bilden ovan så är Konsum dyrast. Matkassen kostade där 301 kr. Billigast var Willys med 274 kr. Det skiljer alltså 9 % mellan det billigaste alternativet och det dyraste alternativet. Det är faktiskt mindre skillnad än jag först trodde. Att inte skillnaden blev större kan ju bero på valet av varor. Det är trots allt mycket stora skillnader på många av varorna mellan den billigaste och dyraste.

1 kg gul lök skiljer det hela 26 % på mellan Konsum och Willys. Coca-Colan hela 14,3 %. Jasminris 26 %. Handlar man "fel" varor så lär man förlora mellan 15-25 % om man storhandlar i "närbutiken". Det var faktiskt större skillnader än vad jag trodde på många varor. Att det kan skilja över 20 % trodde jag inte...

Jag trodde också att Willys skulle vara betydligt billigare än Citygross och Ica men så blev inte heller fallet utan det är bara marginellt billigare. Eftersom vi inte tycker att det är roligt att handla på Willys så kanske man ska ta sig en funderare om att sluta med det om det inte skiljer mer i pris? Detta är ju ingen vetenskaplig undersökning så jag ska inte dra några förhastade slutsatser.

Det jag kan konstatera är dock att det blir dyrt att småhandla i mindre butiker jämfört med att handla på en stormarknad så helt klart är det bättre att handla färre gånger varje månad och mer istället för att småhandla i närbutiken. Handlar man mat för 3000-4000 kr per månad så blir kostnadsbesparingen troligen 10-15 % vilket innebär 300-600 kr per månad. Inte illa att kunna spara 3600-7200 kr per år genom att vara lite "street-smart".

Det finns en sak till som är värd att poängtera. Vår lilla närbutik är mycket trevlig och har bra öppettider. Personalen är toppen! Så det är värt att stötta dom lite och handla där ibland för att ha butiken kvar. Det har vi råd med.

Reflektioner på ovanstående? Egna erfarenheter? Egna idéer? Andra varor jag borde mäta?

Jag har bestämt mig för att göra ytterligare en undersökning och välja ut andra varor för att mäta en gång till. Återkommer med denna undersökning inom några dagar hoppas jag.

ägamintid

27 kommentarer:

  1. Intressant inlägg :)
    Skriver lite om mina tankar på min blogg och länkar till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Gör gärna det.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Det finns ju också ganska många undersökningar som visar att det är dyrare att storhandla än att handla lite då och då. Detta främst av två skäl:

    1. Man köper för stora förpackningar och får därför kasta en hel del för att det hinner bli dåligt.
    2. När man är i affären impulsköper man en del lockvaror och plockar på sig saker som man egentligen inte hade tänkt köpa.

    Om det verkligen skall bli billigare att storhandla skall man se till att skriva inköpslistor och bara köpa det som finns på dem samt att köpa förpackningar av lagom storlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket bra synpunkter. Impulsköp är dyrt! Jag tror som du på atrt man ska handla när man är mätt och följa sin inköpslista. Sen tror jag en bov är att det är lätt att köpa för mycket varor som sedan står i skafferi och kylskåp och blir gamla och det kostar också pengar. Vi löser detta genom att regelbundet "inventera" frys, kylskåp och skafferi och göra mat av det som vi har i största möjliga mån.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Är det verkligen sant att undersökningar visar att det är DYRARE att storhandla?
      Tycker oftast det brukar tryckas på som en av storhandlingens fördelar att impulsköpen blir färre (då man ju handlar mer sällan).

      Radera
    3. Nej, det är det inte. Det är billigare men det gäller också att använda varor som man köpt. Svinn är dyrt, det t.ex. restaurangerna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Ett tips från en låg-låg-inkomsttagare som måste vända på pengarna:

    Håll utkik efter erbjudanden och köp ett halvårs förbrukning. Ibland kör t.ex. Coop Forum "Köp 5 betala för 4" på K Special Flingor, Willys kör ofta "Köp 3 betala för 2" på olika varor. Jag köper då kanske 15 paket flingor, 20 st 1/2 kg kaffepaket osv.

    Annat tips: Under den absoluta högsäsongen på jordgubbar kostar en kartong svenska jordgubbar 12-13:- - då köper jag ett flak och gör jordgubbssylt för 1 års förbrukning. Dessutom räcker det för att ge bort några "Hemmagjord jordgubbssylt".

    Överhuvud taget anpassar jag inköpen efter extrapriser och när jag handlar blir det ofta uppemot 20% rabatt även på stormarknaden.

    Tusenlappar att tjäna och litet av detta går in på börsen i utdelningsaktier. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, vi köper själva kaffe i stora partier då detta kan stå hemma ett bra tag utan att bli dåligt. Planering är nyckelordet tror jag och sen ska man ju passa på att utnyttja erbjudande när de ges.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Det som är ännu mer otroligt är att både inom ICA och Coop så är det fri prissättning så det kan skilja upp till 10% mellan t.ex. ICA butiker. Och de största (och bästa?) ICA butikerna är billigast...
    Välj rätt butik och planera inköpen....
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt anmärkningsvärt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. En faktor att ta med i beräkningen är också ICA-kort (vet inte om konsum, willy's eller citygross har liknande) där du kan få en kickback på 1-3% beroende på hur du handlar, vilket enligt priser på 3000-4000 kronor blir mellan 360 kr och 1440 kr per år.

    Inte så fasligt mycket kanske, men fortfarande en signifikant del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, det är inte att förglömma den rabatten. Det blir rätt mycket pengar på ett år och ska vägas in i helheten när man väljer butikskedja.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Det finns en faktor till att väga in. Deviation. Det vill säga - vad kostar det dig att storhandla på respektive ställe. Om du storhandlar så utgår jag från att det betyder mer varor än vad du kan bära på. Vilket betyder bil eller droska. Den kostnaden måste också vägas in i det totala konceptet. Småhandlar man i närbutiken, eller åtmindstone närbelägna butiker så bär man hem sina varor själv.

    Personligen lever jag också med ett budgettänkande som påminner om ert. Men tack vare att jag bor centralt behöver jag inte hålla mig med bil. Jag behöver inte ens använda kollektivtrafiken. Alltså kan jag någon gång då och då storhandla på storköp som inte är allt för avlägset och ta en droskbil hem med varorna. Resten av mitt shoppande sker dagligen i närbelägna butiker. Och för mig går den ekvationen ihop.

    Slutligen ger du själv en viktig faktor. Använder du inte den lokala butiken kommer den inte heller att överleva. Då måste du göra ALL handel på stormarknad eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att ta bil längre sträckor kostar. Vi har också ganska nära så det blir ingen stor kostnad i det hela då det rör sig om ett par kilometer och vi tilläggshandlar precis som du gör i den lokala butiken.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Man måste även ta med bensinkostnaderna när man jämför. För mig är det ingen skillnad mellan att storhandla på typ Maxi eller att handla för dagen på Hemköp. Den lilla skillnaden äts upp av svinn och bilkostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Har man en längre sträcka blir detta en stor faktor. Även svinn är intressant då jag tror att detta är den dyraste faktorn avseende mat. Vi slänger för mycket mat för att vi inte har koll på vad vi har och bästa datumen går ut!

      Radera
  8. En princip som man kan använda sig av. Köp aktier i axfood och handla allt på willys. Då blir det roligare att handla där och utdelningen blir då återbäring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Jag kan fundera i de banorna också ibland.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Vi handlar 2ggr per månad, en storhandling och en kompletering (mjölk och grönsaker). Till storhandlingen tar vi bil ca 2km och då lämnar vi även sorterade sopor. Med 3barn varav 2 i blöja så går det inte att improvisera fram middagar. Vi följer en matlista på 30 dagar ca och vet ärför vad vi behöver handla för hela månaden.
    Compulsive Planer

    SvaraRadera
  10. Viktiga frågor25 december 2012 20:17

    Precis sådana här uppgifter brukar man ge om man undervisar i ekonomi på gymnasiet och sen ta diskussion efteråt med + och -. Tycker det är skitbra att du varierar inläggen lite.

    Som jag sagt tidigare så tillhör jag nog dem i Sverige som analyserat mest aktier i världen de senaste åren och det är inget som varken ger glädje eller är speciellt roligt för andra. Därför jag inte nämnt något om det trots att jag är jäkla kungen på nyckeltal/årsredovisningar.

    Det är sånt här man vill läsa. Vem fan vill skriva något som några få tycker är kul. Det är mer vardagssaker som man vill läsa. Finns definitivt flera fördelar med att stödja lokala/trevliga butiker. Allt går inte räkna i rena kronor/ören.

    Såg kungens tal på TV om året som gått precis. Undra hur mycket manus och som han själv bidrog med ? Hur som helst var det helt ok/riktigt.

    Ha ett bra nyår !

    //MVH
    Viktiga frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här tror jag är intressant för många personer i Sverige att få läsa om. När det gäller bloggens innehåll så styrs den mer av våra tankar och funderingar än om vad "folk" vill läsa. Målet med bloggen är inte att konkurrera med kommersialismens värsta bloggar. Dvs tonårstjejer som skriver om smink och shopping etc.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  11. http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=3893

    tänkvärd tråd med diskussioner och bra recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Ska läsa igenom!

      ägamintid

      Radera
  12. Hade det inte varit mer relevant om du gått till Coop Forum istället för en konsum?

    SvaraRadera
  13. Sådana här undersökningar ser man ju rätt ofta i dagspressen. De är intressanta att läsa. När undersökningarna görs i ett sådant här forum är det ju ännu intressantare i och med de diskussioner som förs i kommentarerna!
    Jag och sambon brukar ofta runt köksbordet diskutera vad som hade blivit resultatet om man jämfört butikerna "egna varor" med de i tabellen ovan. Vi handlar väldigt ofta på Lidl och (det blir väl storm på bloggen nu) är av uppfattningen att deras märken håller mycket hög kvalitet och är otroligt prisvärda. Skulle du lägga in dessa varor i tabellen ovan är jag inte förvånad om du får ett resultat som ligger 25% under Willys kolumn.

    SvaraRadera
  14. Trevligt att läsa jämförelsen, men tycker du borde ha ett bättre/bredare underlag. Chips, choklad och läsk? Vart är grönsakerna, frukten, köttet och fisken? (Falukorv är INTE kött ;

    SvaraRadera
  15. varför inte ta med Lidl som är överlägset billigast ALLA kategorier, redan kontrollerat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...