lördag 15 december 2012

PPM - tankar kring pension



Jag sitter med en skinkmacka och en kopp kaffe nu på lördagsmorgonen och läser aktiespararen. Ledaren handlar om våra pensioner "slöfockarnas paradis". Intressant ledare i tidningen den här gången (för en gångs skull).

Jag loggar in på PPM och ser att portföljen är upp 11 % i år. Inte så illa. Det kan bli lite pengar av det här också till slut även om det bara blir avrundningspengar när vår utdelningsmaskin går på alla cylindrar. PPM, allmän pension och tjänstepension och privat pension kommer vara den lilla delen av vår inkomst och inget vi förlitar oss på. Eftersom jag är skeptisk rent allmänt till om det blir någon pension att tala om för oss så tar vi saken i egna händer och bygger vår egen pension, vår utdelningsmaskin.

Åter till PPM. Innehavet består av Skagen Global, Skagen Kontiki, Skagen Vekst, Carnegie Afrikafond och Ålandsbanken China Growth. Hög risk i de två sistanämnda antar jag. Det är ju så att fonder är ett elände att hålla koll på de innehåller så många bolag och när de dessutom byter innehav i fonden så blir det ännu svårare att hänga med. Skagens fonder är enkla att följa då jag läser statusrapporterna varje månad.

Innehavet i Afrikafonden är ett bet på att Afrika kan få ett uppsving likt Asien. Vissa delar av Afrika är faktiskt på god väg men långt ifrån alla länder är investeringsbara pga av krig och politisk oro och avsaknad av rättssäkerhet etc.

China Growth är ett bet på att medelklassen i världens största ekonomi kommer att växa och BNP i takt med detta. Framtidens tillväxt i Kina lär komma från inhemsk konsumtion. Landet har en del att ta igen jämfört med "västvärlden" när det gäller konsumtionshysteri.... Inte bara när det gäller prylar utan även essentiella saker som hygienprodukter, kläder, läkemedel och tjänster. Undrar t.ex. om de har infört ROT- och RUT-avdrag än? Hur ser deras marginalskatt ut?

Åter till ledaren i Aktiespararen som går ut på att man ska ha ett ordentligt sparande för pensionen är inget man vill stå och falla med när man njuta av sina sena år i livet. Jag kan inte mer än att hålla med att ett eget privat sparande är viktigt oavsett om man ska bygga en utdelningsmaskin, utöka pensionen eller bygga upp en trygghet för framtiden.

Ha en skön helg!
ägamintid

5 kommentarer:

  1. Jag kör följande fördelning på PPM (ca)

    Skagen Kontiki 50%
    Skagen Global 25%
    Avanza Zero 25%

    Tycker PPM är en kanonbra sak och har svårt att förstå kritiken.

    Tyvärr är jag rädd att våra klåfingriga politiker komma lägga rabarber på PPM-pengarna innan jag får ut de när jag blir pensionär. Var väl någon socialdemokrat som var inne på att sno åt sig PPM-pengarna för att täcka för pensioner idag. Man blir vansinnig när man hör sånt.

    Pensionen får man försöka säkra utanför politikernas klor, annars ligger man risigt till.

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran Persson lånade ju bara 258 miljarder från AP-fonden. Undrar när de pengarna betalas tillbaka?

      Radera
  2. Nu skulle jag logga in på PPM och kolla upp hur det går för mina fonder och det var inte det lättaste.

    "Det kan därför upplevas som svårare att logga in. Detta gör vi för att regeringen har gett oss uppdrag att hindra så kallade massfondbyten eftersom de skapar problem för fonder och fondsparare."

    Man tar sig för pannan.

    Btw jag ligger på 11% i år också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massfondbyten gjordes av fondrådgivare som levde på ockeravgifter och människors okunskap. Deras kostade pengar för alla PPM-sparare, inte bara för dem som nyttjade deras odugliga, dyra tjänster. Självklart var det rätt att hindra detta, jag vill inte vara med och betala till deras övervinster. Vill man ha deras råd kan man säkert få dem ändå och sen byta själv.

      Själv har jag 15% i år, men snittet är inget att hurra för...

      Radera
  3. Min ap7 såfa har avkastat 21% i år. Känn på den aktiv förvaltning =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...