torsdag 27 december 2012

När pengarna är slut

Så här i mellandagarna, efter jul, när pengarna sinar så ska jag ge ett förslag till ett nyårslöfte.

Matlåda! Det låter tråkigt men det är mycket bra ur många aspekter.

Innan jag/vi började ta med oss matlåda till jobbet så hade vi ätit ute varje lunch sedan vi började jobba för nästan 10 år sedan. Vihade inte reflekterat över hur mycket pengar som rinner ur händerna genom att äta ute.

När vi sedan hamnade i en mindre gynnsam ekonomisk sits så kartlade jag våra kostnader och insåg snabbt att lunchkostnaderna låg på ca 1500 kr per månad per person dvs 3000 kr för oss båda skattat och klart. Det är stora pengar som "åt upp" två dagars lön för mig varje månad.

Vi började med att ta med oss egen matlåda vilket kostar oss ca 10 kr per dag per person, 20 dagar varje månad vilket blir 400 kr. Vi sänker alltså lunchkostnaden från 3000 kr till 400 kr. Inte illa!

Dessutom är maten som vi själva gör nyttigare

Den är godare

Och det är roligt att tillaga den tillsammans

Ett bra tips är att göra stora kvantiteter. När vi gör köttfärssås t.ex. så gör vi en väldigt stor sats så att vi kan frysa in 10 st matlådor. Det gör att man inte behöver ägna sig matlagning allt för ofta trots att man tar med en låda varje dag. Ägnar man en söndag varje månad och gör 3-4 större "kok" så har man en månads förbrukning klar.

Vårt nyårslöfte blir inte att ta med matlåda för det gör vi redan. Dock sitter jag och funderar på lite andra utmanande löften som jag eventuellt ventilerar här inom kort.

Ha en skön kväll!

ägamintid

18 kommentarer:

  1. Absolut, är själv student och äter bara matlådor eller hemmalagat. Undrar dock över hur du får snittkostnaden till 10 kr per låda. Man ska inte bli för snål, tänk på att du vill ha näringsriktig mat som man står sig ordentligt på. Risken blir att man fokuserar på priset för mycket och glömmer att man måste äta nyttigt också.

    Mitt eget matlådetips är att äta bulgur. Bulgur passar riktigt bra i matlåda och passar till de flesta rätter man lagar och man håller sig mätt längre än pasta, potatis, ris etc.

    Jag gör som du och lagar riktiga storkok och får kanske 8 matlådor med storkok. Dock brukar kostnaden hamna mellan 30 och 40 i snitt för mig.

    Tänk lite på hur du resonerar kring att man ska leva nu också. Jag har samma åsikt som du, jag har inga behov av att glänsa med massa nya prylar och balla grejer. Däremot att lägga lite extra pengar på mat är helt ok. Jag lagar allt själv men lägger gärna pengar på lite extra ingredienser och lite godare saker. Det är värt att förgylla sin vardag med. Att investera i mat är att investera i sig själv ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snittkostnaden varierar självklart beroende på vad man äter. Men att göra en köttförssås i storkok är inga problem att komma ner till 10 kr. Sen beror det ju på hur mycket man äter. Själva äter vi som i andra delar av världen. Mycket pasta och ris, bulgur, linser mm och lite mindre köttfärssås. Dvs vi äter pasta med köttfärssås och inte köttfärssås på svenskt vis med lite pasta längst på i tallriken.

      Eftersom vi äter den nyttigaste och bästa maten när vi själva tar med oss så är det här ett väldigt bra sätt att spara pengar och samtidigt må bra av det. Vill man äta transfetter för 85 kr per dag så är det ju självklart det man ska göra. Vi försöker dock leva hälsosamt och då är inte restaurangmat mycket att hänga i julgranen.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. 10kr? Vitt bröd nudlar och eldoradoprodukter? En avocado kostar ju ca 7 spänn, riktigt billigt kött 40 kr kilot. mina lunchlådor kostar ca 40 kr. Men jag äter rejält med riktig, nyttig mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver absolut inte vara någon dålig mat. Räkna lite på det någon gång så ska du se att det inte alls är svårt att göra en god och nyttig måltid för 10-15 kr. 40 kr låter iofs väldigt dyrt. Jag antar att du äter gigantiska portioner. Det gör inte vi. Vi äter inte så mycket till lunch för jag har så svårt att jobba om jag äter för mycket. Bättre att äta lite mindre och göra ett mellanmål senare.

      Radera
  3. Blandar man i bark i maten blir den billigare. Barken är gratis.

    Vad går livet ut på? Att snåla ihop några miljoner för att sedan vara van att aldrig göra någonting och trivas med det?

    Det är det som är the million dollar question. Svaret för egen del är att det måsta finnas någon form av sans även för den som är ekonomisk. Jag vill då inte vara med annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att på ett som jag tycker oseriöst sätt göra sig lustig över en av de mest seriösa bloggarna i sin genre. Notera gärna att bloggen heter "Äga min tid". Så som jag upplevt bloggen handlar den inte om att snåla ihop några miljoner för att sedan aldrig göra något. Den tycks i stället handla om att just äga sin tid. Den friheten kan förvisso förefalla så skrämmande att man i stället raljerar över den. Varför inte i stället glädjas åt att det finns de som vill kunna styra över sin egen tid, skaffar sig kunskapen om hur vägen dit ser ut och dessutom delar med sig av kunskapen. Och ja, man kan styra över sin tid även med matlådor för kring 10 kr portionen (nyttiga råvaror enligt säsongen tenderar att vara billigare än halvfabrikat och måste-mat). Friheten sitter inte i hur mycket matlådan kostar, hur många måste-prylar man har eller hur ofta man reser till Thailand. Friheten sitter i att kunna välja sin egen livsväg och ha karaktären att ta sig fram dit man vill. Jag skulle säga att vem som helst kan bli ekonomiskt oberoende, men få är beredda att göra jobbet eller avvika från massans utstakade väg. Heder åt dem som ärligt går sin egen väg.

      /Nisse

      Radera
    2. Sigge, jag hade gärna ätit bark då det är mycket nyttigt och billigt men har inte tiden att plocka barken. Jag förstår inte sambandet mellan att äta egen matlåda och att livet skulle vara skit? Vissa matlådor kostar mer och andra mindre. Det är inget konstigt. Det är nyttigt, gott och roligt att ha matlåda.

      Vill man äta transfett för 85 kr om dagen så är ju valet enkelt. Ät på restaurang.

      Hade vi inte tyckt om vår mat så hade vi ju inte gjort matlåda. Jag tycker själv att det är en lysande idé och skulle aldrig mer lägga 18 000 kr om året för dålig restaurangmat.

      Nisse

      Bra skrivet, det sammanfattar ganska väl hur vi känner. Det är möjligt att det ser ut som att vi lever på vatten och bröd men ärligt talat så är våra matlådor en höjdpunkt varje dag. Maten är toppen. Jag förstår inte att det måste en billig matlåda måste leda till att livet blir värdelöst. Det finns ju ingen koppling. Tvärt om vet vi vad vi stoppar i oss och mår bra av det.


      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Jag håller med de två senaste kommentarerna, man ska inte vara dumsnål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför är det dumsnålt att ha med egen mat till jobbet?

      Men smaken är som baken. Tycker man om fet restaurangmat i en stimmig miljö så ska man nog lägga 18 000 kr per år på att äta den.

      Vi mår bra av vår mat då vi vet att den är nyttig och god. Det är det viktiga.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Undrar vad du har för jobb/utbildning ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är civilekonom och mellanchef på ett stort svenskt tjänsteföretag.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Så länge man inte tummar på sitt personliga välmående så är allt sparande bara bra.

    Jag tycker det låter lustigt när folk ser matlådor som ett lidande. "Glöm inte att leva här och nu", "då kan du lika gärna äta bröd och vatten"...

    I min värld så vore det underbart om jag kunde nöja mig med bröd, nudlar och vatten att äta varje dag. Det handlar inte om vad man äter eller gör, det handlar om hur man upplever det.

    Därav ordspråket: "Rik är inte den som har mycket, utan den som saknar lite"

    SvaraRadera
    Svar
    1. MR Andersson

      Ja, det har retat upp många läsare tydligen. Jag vet inte heller vad som är problemet. Om man äter nyttigt och mår bra och det dessutom är billigt så ser jag inte vad som är så hemskt. Vi har aldrig mått bättre sedan vi gick ifrån restaurangmat och började med egen matlåda...

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Jag har slutat dricka kaffe. Började med kaffe när jag började jobba men kan inte påstå att jag någonsin tyckt att det är särskilt gott. Nu har jag bekymmer med huvudvärk men det släpper nog snart. Jag ska även sluta snusa den 1a mars. Det kommer ge klirr i kassan. Nästa beroende jag ska ge mig på är socker men det får bli i etapper. Coca-cola vet jag inte om jag vill sluta med men godis vill jag ta bort. Jag ska oxå ta bort alla chips, ostbågar och popcorn som vi äter på helger men det måste förankras i hela familjen innan. Alternativet blir nötter, frukt och grönsaker så det ger nog mer för hälsan än som besparing. Förövrigt håller jag med Nisse. Gott Nytt År!

    /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat Marcus! Jag har själv slutat snusa vilket har gjort mig gott! Det är en underbar känsla att bli av med sina laster och jag vet att du kommer må bra efteråt. De övriga sötsakerna du nämner mm kommer du också må bra av att bli av med. Jag lovar dig att ditt liv inte blir värdelöst för att du försöker äta bra kost! :)

      Gott nytt år själv!

      Radera
  8. Att vara ekonomiskt oberoende är en ynnest. Friheten att själv kunna bestämma över sin tid är ovärderlig.

    Jag läser denna blogg för att den försöker visa på sätt att bli ekonomiskt oberoende. Det är själva syftet. Förväntar man sig något annat bör man nog läsa någon annan blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en öm tå det här med att äta billigt. Precis som du säger så ska vi äga vår tid och då behöver vi spara in på en del saker. Dock gör vi besparingar utan att tumma på livskvaliten. Det har varit viktigt för oss hela resan och är så nu också. Vi upplever till skillnad från några som skriver här att egen matlåda är något positivt och vi vill gärna dela med oss våra erfarenheter.

      Sen kan inte alla tycka lika och så är ju livet.

      tack för en trevlig kommentar

      ägamintid

      Radera
  9. En anledning till att du får reaktioner är för att de flesta vet att det ligger mycket i det du säger och att de allra flesta kan göra det du gör. Men att du gör det och dom tänker eller försöker hitta argument:
    du vet hur det går innan förändring sker: förnekelse, ilska, köpslagning, sorg, acceptans.

    Så fortsätt med att berätta om mathållningen, du kanske kan lägga upp några recept alternativt vad senaste stormatlagningen bestod av och så kostnader alt. inscannade kvitton. På varannanveckas basis eller månadsbasis. Om ni är intresserade av fotografering kan även det vara något, men det är alltid svårt att fotografera mat så att det ser intressant ut.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...