torsdag 13 december 2012

Mina 3 största innehav

Mina tre största innehav står för 40 % av portföljvärdet och är:

Vivendi
RSA Insurance
Citigroup


Vivendi är ett omstruktureringscase där jag tror det finns stora övervärden vid försäljning av vissa innehav. På agendan står försäljning av först och främst Maroc Telecom och GVT. Detta kommer inbringa summor över 10 miljarder USD. En eventuell uppdelning av bolaget efter detta kan också vara aktuellt. Activision Blizzard står också på försäljninglistan. Vid lyckosamma avyttringar kan Vivendi återföra stora pengar till aktieägarna. Det finns också möjligheter för bolaget att investera i mindre kapitalintensiva verksamheter med en högre tillväxt. Vivendi har mycket starka kassaflöden och min yield on cost ligger på 6,9 %.

RSA Insurance är ett starkt brittiskt försäkringsbolag som växer på tillväxtmarknader och man äger även Trygg Hansa som vi svenskar väl känner till. Min yield on cost här ligger på 8,4 %. Uppsidan bedömer jag vara mindre i RSA men det är stabilt och jag tycker yield on cost + framtida tillväxt kan ge runt 12-15 % avkastning årligen. Det kommer inte bli någon raketfart i kursutveckling men stabilitet är ordet avseende RSA.

Citigroup befinner sig där Swedbank och SEB befann sig för några år sedan. Man brottas med stora nedskrivningar i dotterbolaget Citi Holdings som innehåller deras "dåliga lån". Samtidigt har man en frisk kärna i sin enormt breda verksamhet. Man har över 200 tusen anställda och är stora i Asien och Sydamerika. En värdering kring 70 % av "tangible book value" ger en stor uppsida på sikt. Kan de nå en avkastning på eget kapital på 10-15 % om ett par tre år så kan de tjäna 6-9 USD per aktie. En motiverad aktiekurs ligger då runt 70-120 USD. Utdelningen bör över tid motsvara 20-30 % av årets vinst vilket gör att det kommer bli en hög yield on cost vid ett inköp kring dagens kursnivåer. Det finns triggers för 2013 då bolaget planerar starta återköp av egna aktier och utdelning så fort man fått klartecken för detta. Den nya ledningen monterar ner olönsamma enheter och satsar på att öka avkastningen på eget kapital. Jag tror och hoppas att de lyckas och då blir det här bra. Jag tror de kommer få svårt att misslyckas med  deras diversifierade kundbas. jag är dock förberedd på en skakig resa...

Ha en skön dag!
ägamintid

4 kommentarer:

  1. Har du inte lagt väl många ägg i din korg mot finans? Om, vilket ju inte är helt otänkbart, USD kollapsar på ett eller annat sätt (läser just nu Currency Wars och det har ju upenbarligen hänt förut) så är ju finansiella företag en högrisk? Själv är jag inne på utilities. Kanske inte mest sexiga bolagen men de brukar ju dela ut en fin summa varje år.

    SvaraRadera
  2. Tycker inte försäkringsbolag är någon stor risk. Citigroup har dessutom verksamhet fördelad i hela världen så en lägre USD ger en högre vinst per aktie. Det viktiga när jag gör mina bedömningar är bolagens kvalitéer, jag har inte tillräcklig kunskap eller tillräckligt med tid för att bedöma allt djävulskap som KAN ske.

    Avseende utilities så äger jag Kinder Morgan som är en stor sådan. Det är relativt säkra papper även om det finns risker även i den typen av bolag.

    Mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Citygroup är stor internationellt. Ingen problem, de kommer tillbaks.

    Jag kollade Citygroup hos Google och såg att utdelning var 0.11%? Någong vet varför Avanza är ibland dålig med nyckeltal när man kolla utländska aktier? Står nästintill ingenting om Citygroup hos dem.

    Citygroup låg på 550 dollar/aktie 2007. Nu $37. *wow*

    SvaraRadera
  4. Med vilken tjänst bevakar du dina tyska innehav?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...