tisdag 18 december 2012

Månadens inköp Prospect Capital

Jag köpte en mindre post i Prospect Capital (PSEC) nu i december. PSEC tillhandahåller lån till små och medelstora bolag i USA och Kanada. Man köper även in sig i bolagen och är med och finansierar dom på det sättet.

PSEC delar i stort sett ut hela årsvinsten och utdelningen är därmed hög. Min inköpskurs blev 10,64 USD och det ger mig en yield on cost på 12,3 %. Kuriosa är att bolaget delar ut pengar varje månad vilket ger en fin likvidetsström till aktieportföljen.

PSEC är ett rätt stort bolag med ett marknadsvärde på 2,3 miljarder USD.

Utdelningshistoriken är god och bolaget har höjt utdelningen sedan 2010.

PSEC köper jag främst för utdelningsstömmen och jag förväntar mig ingen jättestor uppsida i aktien.

Så sent som för några dagar sedan höjde bolaget utdelningen med 8 %

"NEW YORK, NY -- (Marketwire) -- 12/07/12 -- Prospect Capital Corporation (NASDAQ: PSEC) ("Prospect") announced today that Prospect has declared revised monthly cash distributions to shareholders in the following amounts and with the following record and payment dates, representing an 8.2% increase from the previous announcement in early November and representing a dividend yield of 12.8% based on the closing stock price as of December 6, 2012:

11.0000 cents per share for December 2012 (record date of December 31, 2012 and payment date of January 23, 2013); and

11.0025 cents per share for January 2013 (record date of January 31, 2013 and payment date of February 20, 2013).

These dividends mark Prospect's 53rd and 54th consecutive cash distributions to shareholders and replace the dividends for December 2012 and January 2013 that were previously announced on November 7, 2012.

"Through September 30, 2012 in calendar year 2012, and not including expected excess income in the current December 2012 quarter, Prospect generated net investment income in excess of dividends declared of more than $70 million, or more than $0.33 per outstanding share, representing a significant storehouse of potential future additional dividend value for shareholders," said John F. Barry, Chairman and Chief Executive Officer of Prospect".

Lycka till med era affärer!
ägamintid

8 kommentarer:

  1. Först och främst ,tack för en bra blogg.

    Jag undrar om du skulle vilja dela med dig av dina excel-ark som du använder när du värderar bolag? Eller iallafall ta några printscreens och lägga upp. Skulle vara intressant och se hur du jobbar!

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!

      Det är möjligt att jag kan lägga ut detta men måste sammanställa material först.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Intressant sätt att få exponering mot USA utan att köpa en massa olika aktier. Kollade deras hemsida men hade svårt att se hur stor del av deras investeringar som är exponerade mot olika segment? Hur tog du beslutet att investera?

    / Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst igenom deras delårsrapporter och kikat på historiken. Jag gör bedömningen att de kan fortsätta att leverera innevarande vinstnivåer vilket kommer ge säkerhet i utdelningen.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Utdelningar är alltid spännande och den verkar vara ganska stabil också. Får tacka för tipset.. Får nog bli en mindre post :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas! Gör din egen analys och återkoppla gärna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Håller på och läser på men det var lite krångligt att hitta information om vissa delar. Men vi får se vad som händer.
      Men måste finnas någon hålhake tycker jag, priset känns så lågt i förhållande till den utdelningen som varit de sista åren...

      Radera
  4. Hur går du tillväga för att hitta delårsrapporter från detta bolag? Jag har varit inne och letat på deras hemsida men hittar faktiskt inte...

    I övrigt, vad är det du har tittat på angående detta bolag och vad är det som är bra respektive dåligt?

    Hur ser du på deras egen belåning och hur tror du att detta bolag kommer att påverkas av en eventuell "fiscal cliff" eller euro-krasch etc. Hur känsligt är detta företag för sådana händelser och har du tittat något på hur man hanterade krisen 2008/2009? Vet du något om hur man har förändrat sin strategi efter detta?

    Jag vet att jag kanske ställer lite väl mycket frågor i denna kommentar, men jag har inte hittat några rapporter att läsa i själv än... Men är samtidigt nyfiken på vad du har tittat på och kommit fram till.

    Jag blir sinnessjukt köpsugen nu och vill verkligen köpa in mig och ta del av utdelningarna som kommer från detta företag :) Men det känns som att det är lite väl billigt värderat och som att det finns en inprisad risk av något slag, jag vill gärna veta vad detta kan vara innan jag själv investerar.

    Mvh

    Mikael

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...